Brainpower - Door Merg & Brain (2001)

Label: Lyric

1. Door Merg & Brain (3:52)
  2. Overal (4:06)
  3. De Vierde Kaart (3:44)

met Lloyd

4. Ballade voor de Ongelovige (4:18)
  5. Wat een Jinx Is (5:01)
  6. Chill (4:24)

met Rollarocka

7. Je Moest Waarschijnlijk Gaan (4:31)
  8. 2 Fader Sessies (5:16)
  9. Doodoodope (5:44)

met Too Tall

10. XXX (6:09)

met Deams, Shockwave, Yukkie B en SugaCane

11. Tijdloos (6:13)
  12. MC Vol Overgave (8:35)
RedLightCityBoy
Belachelijk laag gemiddelde echt ongelofelijk! Dit album vind ik toch wel een Nederlandse klassieker. Brainpower is als MC gewoon top. Een heerlijke woordenschat, sterke flow en hij heeft ook wel iets unieks in zijn stijl wat ik bij niemand anders terug zie. Beats zijn op dit album ook erg aangenaam.

RedLightCityBoy
MAS schreef:
Zijn ouders zijn volgens mij allebei belgen.
zijn pa sowieso niet. Want hij praat een stukje op zijn album Hart / Hard en daar klinkt hij 100% Nederlands.

avatar van Rhythm & Poetry
Hiphopliefhebbers die Door Merg & Brain links laten liggen door het imago van Brainpower doen zichzelf allicht te kort, want al doen met name de beats soms verouderd aan, deze plaat kan zonder twijfel tussen de vaderlandse klassiekers worden geschaard.

Ik quote nu even Tom van hiphopleeft.nl, zijn recensie haalde mij over om dit album toch maar eens een paar kansen te geven. Want ja, ik heb een ontzettende hekel aan Brainpower. Elke keer als ik hem op tv zie vind ik hem verschrikkelijk overkomen. Maar goed, dit album moet je eigenlijk wel als hiphopliefhebber proberen, dat heb ik dus gedaan.

'Want al doen met name de beats soms verouderd aan...' Dat is juist de reden dat Door Merg & Brain een dope album is geworden. Heerlijk hoe er soms een meer dan aardige oldskoolsfeer geschept wordt. De titeltrack is wat mij betreft het hoogtepunt. Dat laatste vind ik toch wel jammer, want ik vind niet dat het hoge niveau daarna nog bereikt wordt door Brainpower of door een van de producers. Ondanks dat blijft het albul wel 'gewoon' goed en is een nummer als Ballade voor de Ongelovige ook erg sterk.

Met name Brainpower zijn dubbelrijms kan ik sterk waarderen. Hij laat horen dat hij op dit album wel degelijk een van de betere rappers van ons land kan zijn. Met enkele sterke lines laat hij zien tekstueel zijn man te staan. En om het af te maken klinkt Brainpower erg hongerig: zijn flow is messcherp en hij rapt in een behoorlijk fijn tempo.
Minpunten zijn er ook wel, zo vind ik de bijdrage van met name Lloyd niet passen op dit album (sowieso vind ik Lloyd een slechte zanger). Ook het refrein op Wat een Jinx Is vind ik een tegenvaller, met name omdat ik het ritme niet voel. Meer dan één uur aan Brainpower gaat ook wat vervelen voor mij, want ondanks zijn flow dik is en hij met vermakelijke dubbel rijms komt, ben ik nog altijd geen grote fan van zijn stem. Zijn articulatie vind ik soms net wat te overdreven. Daarnaast vind ik 2 Fader Sessies te lang, dat einde hadden ze daar echt moeten skippen. Die beat met al die scratches is namelijk wel dope. Tijdloos is een matige track, jammer want als het naar het einde toe wat vermakelijker was, dan was de tijdsduur voor mij geen probleem geweest.

Enfin, Door Merg & Brain heeft mij verrast. Ik vind het een sterk album, Brainpower blinkt uit op de ouderwetse producties. Minpunten zijn er nog wel een aantal, daardoor kan ik niet een heel hoog cijfer geven. Echter: 3,5* blijft een mooie beoordeling.

avatar van Weirdo Wizzy
Oke Brainpower is niet de stoerste rapper! Hij probeert regelmatig wel die stoere rapper te zijn! Zijn rijms klinken af en toe wat geforceerd!

...maar dit album is gewoon ontzettend goed!!!

Door Merg & Brain: Het begint allemaal met een typisch Brainpowernummer; kale old school beat en de brag&boast rhymes vliegen je om de oren
Overal: zie vorige track; maar net ietsje minder met name het refrein, nog steeds een goed nummer
De Vierde Kaart: gevoelig liefdesverdrietnummer en de beat past er ook goed bij; ik voel het nummer wel
Ballade Voor De Ongelovige: zie eerste nummers; erg lekker klinkt dit weer
Wat een Jinx Is: erg snel en met een vleugje humor
Chill: ja...gewoon chill
Je Moest Waarschijnlijk Gaan: Erg gevoelig nummer over de zelfmoord van een vriend. Beste nummer van het album!
2 Fader Sessies: vermakelijke instrumental
DooDooDope: minder geslaagd; krijg een beetje indruk dat Brain en Too Tall geforceerd lollig doen
XXX: Dikke groepstrack en sugacane steelt de show
Tijdloos: Ook weer een gevoelig nummer iets minder de andere maar nog steeds ruimschoots voldoende
MC Vol Overgave: zoals de cd begint eindigt het ook. Brain al braggend en boastend aan een stuk door!

Zijn imago speelt hem vaak parten en daar kan ik soms wel inkomen. Toch staat Door Merg & Brain vol met battleraps, punchlines, humor, emotie, lekkere old school beats! Alles wat dit album tot een uitstekend hiphopalbum maakt. Veel hedendaagse rappers kunnen nog genoeg van deze bebrilde domineeszoon leren!

Social_Mask
Nou, Weirdo Wizzy is ook weer terug zie ik.

Ik ben het wel met je eens, al ben ik persoonlijk veel meer te spreken over Tijdloos. Heb het nummer al lang niet meer gedraaid, maar ik herinner het mij nog al te goed hoe vaak en hoe intens ik van dat nummer heb kunnen genieten. Pareltje in de Hip-Hop wereld.

Overigens, Too Tall, kom ik wel eens tegen. Echt een 'chille' gozer! En zoals de naam al doet vermoeden, bijzonder groot ook.

Haha ja Social_Mask ik kreeg MuMe ontwenningsverschijnselen!!! :S

Met 'minder' bedoel ik ook zeker niet slecht maar ik vind de ander net iets beter. Prima rapper die Brainpower...echt jammer dat zijn zogenaamde credibility hem altijd parten speelt!

avatar van thgryda
Deze vond ik toch een erg dope album, en dat blijf ik vinden, daarna ging het steil bergaf met brain maar deze is dope hoor

MAS
Het Verschil Moet Er zijn vind ik anders ook nog wel een goed album. Even Stil was redelijk en daarna was het kut.

avatar van KILLERBEE99
Staan hele leuke tracks op maar helaas ook tracks die echt minder zijn.

avatar van René.
Dit is het enige nederhop album dat ik ooit gehoord heb dat niet slecht is.

avatar van Improvision
En het komt uit België blijkbaar.

MAS
Brainpower is in België geboren maar heeft het grootste deel van zijn leven in Nederland gewoond.

Wat een domme reactie van Rene weer trouwens.

avatar van René.
MAS schreef:

Wat een domme reactie van Rene weer trouwens.
Want? Ik vind Nederlands talige hiphop meestal niet om aan te horen, maar dit album vond ik verassend goed.

avatar van Poeha
-edit mod-

Ikzelf vind Wat Een Jinx Is en Je Moest Waarschijnlijk Gaan wel erg goede tracks.

avatar van VanDeGriend
Off topic berichten en persoonlijk geneuzel verwijderd

avatar van Bolev
Wat ik erg geinig vind, Extince rapt op "van onze verslaggever, " "in'85 ontmoete ik Deams, hij een van de eerste die ook de microfoontechniek beheerste.....Dat ze een plaatje opnemen etc. Pakt Brain m hier even op "Amsterdam". Het schijnt dat Deams in Amerika beetje bekend is?
Hetzelfde geldt natuurlijk voor 2Tall, nu bij Brainpower en vroeger bij Extince. Is hij mediageil of heeft ie ruzie gehad met Peter?
Ik heb zowel deze als B.F. van Ex behoorlijk vaak gedraaid toen ze fris en nieuw waren. Nu kan ik nog steeds de meeste raps meedoen van beide albums. Vind deze beter dan B.F. en allebei sowieso veel beter dan die nieuwe meuk... Die claims van jou zijn ruim genomen uit je duim gezogen...

MAS
Verhoogd naar 4,5. Had ik al heel lang geleden moeten doen. Klassieker van eigen bodem!

avatar van Jensiebo
Weet iemand toevallig hoe de sample heet van het nummer ''Chill''? Ik hoorde 'm laatst namelijk op de radio, en dat is een erg mooie soulplaat!

avatar van Soulistic

@ Jensiebo

Gwen McCrae - 90% of me is you

Thanks!

avatar van Nr.4
Laag gemiddelde. Meestal bij NL hiphop stem ik lager dan het gemiddelde, maar dit is toch een van mijn favoriete Nederlandstalige albums. Kan ermee te maken hebben dat het de eerste was die ik kocht, maar vind Brain hier nog lekker rappen. Niet zo geforceerd als op latere albums met te veel gezochte concepten. De brag en boast tracks vind ik op deze het hardst.

avatar van Niek
Zojuist voor het eerst in heel lange tijd weer opgezet. Die Brain kan/kon toch wel echt rappen hoor. Zoals ie losgaat op de titeltrack doen niet veel Nederhoppers hem na. Jammer dat het productioneel nogal eens misgaat op deze plaat en zoiets als De Vierde Kaart gewoon naar is. Geef mij maar de brag-n-boast Brain, hoewel Je Moest Waarschijnlijk Gaan ook sterk is.

Door merg & brain doorstaat de tand des tijds moeiteloos wat mij betreft. Hoewel Brainpower inderdaad wel een beetje een imagoprobleem had voor een bepaalde doelgroep, kun je er toch eigenlijk niet aan voorbij dat Brainpower zo'n beetje de meest welbespraakte en best gebekte rapper van Nederland is (geweest). Qua flow en techniek ook zeker niks op aan te merken. Vaak nogal kwetsbare teksten en tsjaa... da's inderdaad niet stoer.

VET ALBUM!!!!!

Bij mij bevalti ook prima nu ik hem weer eens heb opgezet

avatar van Willemsb
Wat een geweldig album! Ik vote nooit, maar ik ga hier zeker even een 5 starr op pompen. Elk nummer is genieten, Brain rapt awesome vet!

avatar van Willemsb
En fuck een imagoprobleem! Het gaat toch om de muziek!?

Check bovendien de bonus track op het eind van nr. 12. De megalauwe Brainpower kan je niet tegenhouden. Te dik.

avatar van party
ik hou ook niet echt van de imago van brainpower, maar dat betekent niet direct dat ik zen muziek slecht vindt. ook al vindt dit album wel minder, ik zelf vindt dat dit een slecht debuut is voor hem mischien ben ik hier de enige, maar dat is gewoon mijn mening, er staan af en toe toch nog leuke liedjes op, zoals: DOOR MERG EN BRAIN, TIJDLOOS, DOODOPE. maar ik blijf bij me mening gewoon een slechte album.

avatar van Oortrommel
Het stempel klassieker heb ik nooit begrepen. Klassiekers zijn in mijn ogen baanbrekende albums als Vloeistof, Binnenlandse Funk of Buitenwesten (in show-opzicht met name). Desalniettemin is dit een enorm vermakelijk album met veel liefde voor de muziek en persoonlijke verhalen. Dit is wat hiphop is in mijn ogen, een MC die dicht bij zichzelf blijft en zijn eigen verhaal doet.

avatar van Boermetkiespijn
Aardige teksten, veelal harde beats, een klassieker is het misschien wel. Brainpower beschikt over een sterke woordenschat, fijne stem om naar te luisteren en belangrijk: een goede flow. Daarnaast is het album prima geproduceerd.

Toch was ik vroeger geen fan. Teveel tracks die ik niet kon waarderen omdat ze simpelweg te soft waren/zijn ("De Vierde Kaart", "Je Moest Waarschijnlijk Gaan", "Tijdloos"). Blijft een kwestie van smaak.

Fijnste tracks op deze cd vind ik "Door Merg en Brain", "Ballade Voor De Ongelovige", "Wat Een Jinx Is" (grappig!) en "XXX" (dito, maar WAT een rare lui)...

Vroeger luisterde ik er (uit protest, ofzo) niet naar, maar kan het nu meer waarderen.

avatar van Weirdo Wizzy
Maar ''Je Moest Waarschijnlijk Gaan'' kun je toch niet echt als 'soft' bestempelen. Schitterend nummer en het is geen hardcore hiphop maar soft dekt de lading niet echt wat mij betreft.

avatar van Shelter
eens met WW, Je Moest Waarschijnlijk Gaan vind ik ook niet soft, mooi nummer is dat.
4e kaart wel soft...erg catchy, maar klinkt nog steeds wel ok.

avatar van Funky Bookie
Ondergewaardeerd album. De oldschool beats zijn prettig en de flow van Brain is heel erg goed.
Zijn teksten zijn erg goed met hier en daar schitterende taalvondsten. Mijn probleem met dit album: na het gevoelige Je Moest Waarschijnlijk Gaan knalt de kwaliteit in elkaar om pas bij het slotnummer weer op te krabbelen.
Neemt niet weg dat ik niet begrijp waar de lage waardering voor Brainpower vandaan komt.