Antimatter - Saviour (2002)

Rock / Electronic
Label: Prophecy

1. Saviour (3:07)
  2. Holocaust (4:27)
  3. Over Your Shoulder (4:41)
  4. Psalms (3:42)
  5. God Is Coming (5:29)
  6. Angelic (4:35)
  7. Flowers (5:11)
  8. The Last Laugh (5:07)
  9. Coming Nowhere (7:59)
  10. The Last Laugh [Acoustic] (5:01)
avatar van Twilight
Voor fans van electronische experimentele muziek is dit zeker het luisteren waard. Duncan Patterson van Anathema is met dit project begonnen na Anathema te hebben verlaten. Resultaat is erg goed. Heel donker, melancholiek. De hele rustige nummers benadrukken deze donkere sfeer. Een van de uitschieters 'God Is Coming' bevat een wild drum patroon die mij de eerste paar keer aan Aphex Twin deed denken. En het doet helemaal geen afbreuk aan de sfeer.
Ik geef deze 4*. Dit album is absoluut een geweldig debuut album, en ook beter dan z'n opvolger.

Toevoeging: Ik zie dat dit album als Metal is ingedeeld. Ik ben het hier niet mee eens. Rock is veel passender, vooral omdat er op dit hele album geen enkele distorted gitaar te bekennen is.

avatar van Snappy
Twilight schreef:

Kan het met bovenstaande geheel vinden!!

avatar van Twilight
Toch mijn stem maar met een halfje verhoogt. 4,5*

avatar van Pruut
Na talloze beluisteringen is dit album me toch erg gaan bevallen. Eerst vond ik het allemaal een beetje oppervlakkig klinken, maar keer na keer vond ik het steeds mooier en vooral sfeervol worden.

Prachtige nummers als Over Your Shoulder, God Is Coming, Angelic... en de rest die ook uitstekend is. Ik ga ook maar gauw de andere albums luisteren, want dit soort muziek vind ik werkelijk ongelooflijk mooi.

steinenj
Een paar nummers (Angelic, Flowers) vind ik soms een beetje te zoet en daar had de (vrouwelijke) zang wel iets minder gemogen. Andere nummers zoals The Last Laugh zijn dan weer helemaal goed, vooral het tweede deel van Going Nowhere vind ik echt van eenzame klasse! Daar gaan ze voor mij al meer richting Leaving Eden die ik nóg beter vind.

avatar van rafke pafke
Leuk debuut van Antimatter, hoewel het naar mijn mening nog de klasse mist van hun latere werk. Maar erg goede nummers op deze plaat vind ik toch Over Your Shoulder, The Last Laugh, Psalms en Flowers.

flebbie
Prima debuut van Patterson en Moss. Hun meest electronische plaat. Doet soms wat aan Portishead denken. Ik vind sommige songs in live/acoustische setting beter tot hun recht komen.

avatar van battersea
Goeiedag wat een heerlijk donkere plaat!
De dreiging van Massive Attack, de zang a la Portishead, iets minder gitaar, iets meer elektronica.
Frappant dat de verheffende titel God is Coming naar mijn idee de meest donkere track is van het album...

(overigens is de akoustisch laatste track Over Your Shoulder en niet Last Laugh op mijn versie)

avatar van Helicon
De eerste plaat van de band zet gelijk al donker, zwaarmoedig landschap neer. Een triphop gelijkend landschap wel te verstaan.
Wat een prachtige melancholie is dit zeg!

God is coming! Oei wat mooi En The Last Laugh DONDERS!

avatar van rafke pafke
Na lange tijd nog eens opgezet. De plaat heeft de tand des tijds toch niet zo erg goed doorstaan. Hoewel er wel degelijk sterke nummers op staan klinken de elektronische beats hopeloos achterhaald. Dat is grotendeels te wijten aan de productie die eigenlijk ondermaats is. Had dit album gemaakt geweest met een echte producer achter de knoppen die wist hoe hij dit soort beats op plaat moest zetten was het resultaat een stuk beter geweest wellicht.

avatar van jorro
Fraaie muziek, maar ik ben het wel eens met de opmerking hierboven dat er meer in had gezeten als de beats wat steviger waren geweest. Ik ben door Spotify bij deze band terecht gekomen en heb nu een mooie playlist. 3,5*