Peter Hammill - This (1998)

Label: Fie

1. Frozen in Place (0:46)
  2. Unrehearsed (7:05)
  3. Stupid (4:26)
  4. Since the Kids (5:57)
  5. Nightman (6:17)
  6. Fallen (The City of Night) (5:37)
  7. Unready (0:42)
  8. Always Is Next (3:59)
  9. Unsteady (0:58)
  10. The Light Continent (14:02)
Aquila
Een album met van alles wat zoals "Roarting Forties" en wellicht ook wel "X My Heart". In kwaliteit daar tussenin. Sterke tot zeer sterke stukken en wat meer zemelig werk dit maal. Ook zeker weer steviger dan zijn vorige album (gelukkig). Ook hier weer een nummer van behoorlijke lengte, maar ook ditmaal geen eops à la "Flight", sterker nog, er is nauwelijks doorheen te komen. Dan maar focussen op het goede nieuws. Er staan enkele prachtige nummers op, die tot het beste van de jaren 90 (Hammill-gewijs gesproken) gerekend mogen worden. Ze ademen de sfeer en power uit van het late VDGG werk, eind jaren 70 en de gevelige songs als "Since the Kids" is een "Over"-revisited. "Unrearsed" blijkt in het Patronaat een live-klassieker in de dop, maar het allerbest is "Always is Next". Een drive, amaj, de urgentie druipt ervan af. Hammill op zijn best.

highlights: Always is Next, Unrehearsed
lowlight: The Light Continent

avatar van thedunno
Een sterk hammill plaatje al bevat het op het laatste nummer, the light continent na, weinig verassends.
De openingsnummer 'Unrehearsed' laat een typische hammill horen. Ook 'Nightman', 'Fallen' en 'Always is next' klinken vertrouwd maar zijn stupid. "stupid' en 'Since the kids' kunnen mij minder bekoren. Die laatste is een beetje over-sentimenteel.
De afsluiter, the light continent' is een nummer dat is gebouwd rondom enkele interessante ideëen. De eile klanken gevel je het gevoel op Antartica te zijn. Helaas is 14 minuten wel een beetje te veel van het goede.

Al met al; gewoon een goede Hammill plaat.