Front Line Assembly - Echogenetic (2013)

Canada
Electronic
Label: Metropolis

1. Resonance (2:46)
  2. Leveled (5:17)
  3. Killing Grounds (5:58)
  4. Blood (5:25)
  10. Prototype (5:36)
  11. Heartquake (5:42)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Er zijn veel fans/liefhebbers van Front Line Assembly die klagen dat er op de laatste paar releases van de band teveel dubstep-invloeden te horen zouden zijn, wat de muziek in z'n geheel geen goed zou doen. Daardoor zouden de herkenbare industrial/EBM-invloeden teveel naar de achtergrond verdrongen zijn binnen de huidige muziek van FLA.
Nu is FLA altijd al een band geweest die voor vernieuwing binnen het genre wilt zorgen. Dat is de reden dat praktisch élk album toch weer net even anders klinkt, ondanks dat het tegelijkertijd ook weer direct herkenbaar klinkt als FLA. En dat gegeven maakt hun muziek zo interessant en zo'n beetje ieder album wel de moeite waard.
Zelf heb ik totaal geen moeite met het dubstep-syndroom. Ik hoor het wel, maar de nadruk ligt er niet op. Dat was al zo op de voorgaande release, de soundtrack voor de videogame AirMech (die ik overigens beschouw als een mijlpaal van FLA) en dat is weer zo op Echogenetic.
Overduidelijk is te horen dat Echogenetic in het verlengde ligt van Airmech. Echter is het dit keer weer, m.u.v. van de instrumentale nummers, met toevoeging van de herkenbare vocalen van Bill Leeb. Het is ergens ook wel de logische voortzetting van de soundtrack en de nieuwe weg die de band tegelijkertijd is ingeslagen, bevalt me praktisch over de gehele linie wel.
Echogenetic is na het knallende, afwisselende, maar daardoor ook ietwat onevenwichtig klinkende Improvised Electronic Device, tevens een soort van stap terug. In die zin, dat we een puur, electronisch album voorgeschoteld krijgen met stuk voor stuk erg goede nummers, die qua sfeer allemaal de oude tijden van FLA doen herleven, maar tegelijkertijd in een hypermodern jasje gestoken blijken te zijn. Dit is meteen ook duidelijk te horen, middels de werkelijk uitmuntende productie.

Niet dat het gehele album sterk is; e.e.a. gaat wel wat hortend en stotend van start. Zo is de instrumentale opener "Resonance" een veelbelovende start, echter is ie te snel afgelopen en wordt het einde zelfs op een vrij matige manier afgeraffeld. Wat zonde is, want hier had echt een knaller van een opener uitgehaald kunnen worden.
Ook "Leveled" kan me niet helemaal bekoren. De toon wordt weliswaar al redelijk goed gezet, maar het nummer schommelt me te erg om de aandacht echt vast te houden.
"Killing Grounds" is al beter en is een typisch voorbeeld hoe FLA anno 2013 het nog steeds voor elkaar weet te krijgen om een 'ouderwets' klinkend nummer te maken die me doet denken aan de periode ten tijde van het album Caustic Grip.
"Blood" heeft z'n momenten (het refrein is goed), maar de rest komt wat geforceerd over.
"Deadened" doet me al weer meer en is degelijk FLA-materiaal. Niets meer, niets minder.
En dan vind de ommezwaai plaats met "Ghosts". En ja mensen, het is eigenlijk pas vanaf nummer 6, dat ik de plaat pas écht begin te waarderen. "Ghosts" is een meeslepende, ballad-achtige song die me echt bij de strot grijpt. In de wandelgangen werd al gesproken dat dit muzikaal en qua zanglijn een directe rip-off zou zijn van Skinny Puppy's "Worlock". En alhoewel de nummers inderdaad op elkaar lijken, vind ik de kritiek wel overdreven. Zelf denk ik dat Bill (ooit lid van Skinny Puppy), vaak naar zijn voormalige band geluisterd heeft en onderbewust per toeval een nummer heeft geschreven die, stom toevallig, daardoor erg lijkt op een nummer van Skinny Puppy. Het is maar wat je wíl horen, denk ik dan maar....In ieder geval heb ik er totaal geen moeite mee en beschouw ik "Ghosts" als een verrassend goede track.
Het titelnummer is een excentrieke eend in de bijt, maar een opvallende. Een pittig, venijnig nummer die me aan de Epitaph-periode doet denken.
Dan volgen achterelkaar de 3 werkelijk grootste knallers van het album. De eerste is "Exhale", een rampestamper van een track; onweerstaanbaar beukend met een supervet refrein heb ik werkelijk nekklachten overgehouden van het op en neer bewegen van mijn hoofd tijdens dit nummer.
Maar het is "Exo" wat werkelijk de paradepaard van deze plaat is. Een zwaar, langzaam en uiterst meeslepend nummer die me vooral bij het refrein een flinke dosis kippenvel bezorgd. Het is tevens een heel mooi, melodieus nummer die ook een fantastisch coda herbergt middels de laatste 3 minuten. Zo goed als tijdens dit nummer heb ik de band in tijden niet meer gehoord.
"Prototype" lijkt op een leftover van de AirMech-sessies: volledig instrumentaal is dit werkelijk topklasse die inderdaad zo op AirMech had kunnen staan. Kwalitatief doet ie er niet voor onder.
Afsluiter "Heartquake" is een fijne, vlotte en lekker afwisselende afsluiter van een plaat die laat horen dat de band z'n kruit nog steeds niet verschoten heeft. Het is gewoon letterlijk zo dat FLA op Echogenetic vernieuwend én ouderwets tegelijkertijd klinkt. En dat is zeker een pluspunt te noemen.

Het album kent z'n mindere momenten, maar gelukkig zitten deze aan het begin. Maar zodra de tweede helft uiteindelijk tot volle wasdom komt ("Exo" !!), stijgt het album in één keer naar ongekende hoogten en benaderd Echogenetic bijna de genialiteit van voorganger AirMech. En dat is een opvallend gegeven, wat ik in eerste instantie niet meer verwacht had, maar er wel voor heeft gezorgd dat ik deze plaat tot mijn favorieten reken van FLA.
De lichte kanttekeningen overboord gooiend, is dit een uiterst genietbaar album waar ik nog lang plezier van zal gaan hebben!! Kortom: check it out!

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Jaja, ook Echogenetic gaat door de blender. Oftewel...na het succes van Fallout, het remix-album wat grotendeels remixes bevat van het album Artificial Soldier, gaat er in mei in de vorm van Echoes een remix-album uitkomen met louter remixes gebaseerd op nummers van Echogenetic. Hopelijk komen daar dan nog een aantal onuitgebrachte, nieuwe tracks op staan. Maar FLA kennende, zal dat haast niet anders....