Reyn - The Blithe, the Blend & The Bizarre (2007)

geen stemmen

Label: Prevue

1. Zeppelin (0:39)
  2. The Great Giana Sisters (3:41)
  3. Ghosts 'N Goblins (4:16)
  4. French Frittes (1:32)
  5. Mutants (4:18)
  6. Ghouls 'N' Ghosts (3:39)
  7. Samurai Trilogy (3:36)
  8. Stifflip and Co (2:16)
  9. Hunchback II (0:30)
  10. Fruitbank (4:06)
  11. Wizball (Game Over) (0:09)
  12. Magic Johnson's Basketball (1:23)
  13. Boulder Dash (1:39)
  14. Superstar Ping-Pong (0:20)
  15. Skier (1:19)
  16. Comic Bakery (1:44)
  17. Frogger (0:31)
  18. Roland's Rat Race (1:17)
  19. Super Pipeline (1:09)
  20. Garfield (3:45)
BrotherJohn
Een verzameling vrolijke Commodore64-tunes, geëvolueerd van driesporige C64-chiptuneliedjes tot verder uitgewerkte eigentijdse instrumentale (soft) rocknummers. Die taak is wel toevertrouwd aan multi-instrumentalist Reyn Ouwehand, die samen met Jeroen Tel behoord tot de inmiddels legendarische songwriters voor Commodore 64 computerspelletjes, de Nederlandse inbreng in die scene dan althans. Reyn was al op zijn vijftiende bij deze (uit de hand gelopen?) hobby betrokken. Tegenwoordig is hij behalve multi-instrumentalist (check zijn loop-station opnames op youtube), ook droomstudio-eigenaar en producer. (zie ook http://www.reyn.net/).

Dit album dan... iedereen die een Commodore 64 heeft gehad zal er titels tussen herkennen. Voor mij zijn dat Zeppelin, Ghosts 'N Goblins, Boulder Dash (favoriet), Skier en Garfield. En dat zijn allemaal prachtige bewerkingen geworden. De in de jaren '80 al zo fijn bedachte chiptune melodieën zijn heerlijk omgevormd tot gedreven rocknummers gekenmerkt door warme pianoklanken, aangevuld met uiteenlopende instrumenten (van klokkenspel tot hammond-orgels en harmoniums), soms een tikkeltje jazzy, soms een tikkeltje proggy, en alles in een heerlijke feel-good sfeer gebracht.