Es - Sateenkaarisuudelma (2005)

Finland
Electronic / Folk
Label: (K-RAA-K)³

1. Sateenkaarisuudelma I (1:16)

met Elissa Määttänen

2. Sateenkaarisuudelma II (8:43)

met Laura Naukkarinen

3. Sateenkaarisuudelma III (7:15)

met Jan Anderzen en Suvi Mäkinen

4. Harmonia, Rakkautta (21:24)

met Jan Anderzen en Suvi Mäkinen

5. Maailmankaari I (8:37)
  6. Maailmankaari II (11:24)
  7. Universaali Totuus (8:36)
  8. Pianokaari (8:26)
Sietse
Wat gebeurt hier? Wat doet dit? Waarom? Wat eigenlijk?

Vragen die opkomen bij dit album. Legitime vragen, dat zeker. Ik ga deze vragen niet zo zeer beantwoorden, toch ga ik wel proberen dit lichtelijk te omschrijven, tot zover dit nog kan.

Sami Sänpäkkilä slaagt er hierin om een plaat te maken die niet zo maar in een genre te pakken is. Mensen zouden ambient kunnen noemen, maar voor hetzelfde geld hoor je anderen zeggen folk. Of misschien zal iemand er wel flarden jazz in horen, of avant-garde. Het is allemaal aanwezig maar allemaal op zo'n manier dat het niet meer binnen de grenzen van die genres past.
Maar gelukkig zijn er grenzen om te doorbreken. Het mag best, op zoek gaan naar nieuwe dingen. Niet dat dit nu helemaal nieuw is wat hij doet, maar het is de manier waarop.
Instrumenten die voorbij komen zijn oa. piano's, orgels, gitaren, muziekdoosjes, saxofoon, vioolen en allerhande andere dingen. Dit alles wordt met de computer bewerkt. Vocalen worden toegevoeg, flarden field recordings duiken op en het geheel, tja, het geheel is iets wat daarna niet makkelijk meer te beschrijven is.
Het geheel past binnen de Finse Psychedelic Folk die op labels als Fonal (Sami's eigen label) en 267 Lattajjaa uitkomt. Maar dat is niet genoeg...er is meer. Het is fris, bij vlagen opgewekt. Het geheel heeft iets kinderlijks over het geluid, en daarmee bedoel ik niet simpel, maar iets opgewekts. Maar op hetzelfde moment bevat het een melancholische ondertoon. Het komt over je heen en het laat je voldaan achter.
Zoals ik ergens in een recensie las: Moeilijke muziek, makkelijk gemaakt.
What I find so irresistible about Es is his ability to make what might at first seem like difficult music (Finnish psychedelia anyone?) sound so effortlessly engaging.

Mijn verwachting na het lezen van de eerste recensie van deze plaat is uitgekomen: de plaat van 2005.

Ik heb 'm inmiddels besteld. Ben erg benieuwd!

Toine Rorije
Moeilijke muziek, makkelijk gemaakt.

Nja, het steekt anders wel verdomd knap in elkaar. En heel erg mooi ook.
goeie tip trouwens, sietse

Sietse
Wat het eigenlijk zegt is: moeilijke muziek, makkelijk luisterbaar gemaakt.

Geweldige plaat! Inmiddels een paar keer geluisterd en smaakt zeker naar meer. Er zit een bepaalde sfeer in en rondom zijn muziek waardoor je 'm gauw weer wilt draaien. Niet veel platen hebben die eigenschap. Het is knap hoe hij al die instrumenten zo heeft kunnen gebruiken en dat het nog steeds heel organisch aandoet.

Ik had destijds een review gelezen op Stylus over dit album, maar dat was blijkbaar niet genoeg om verder op onderzoek te gaan. Het is dus maar goed dat je mij er alsnog op hebt gewezen Sietse! Thanks.

avatar van The Scientist
Heerlijke plaat, heb hem vandaag voor het eerst gedraaid, en meteen ook maar een tweede en een derde keer...

De ene keer vloeiende piano, de andere keer herrie waarvan ik bijna mijn oren ga voelen, maar allemaal even mooi. Het is inderdaad de sfeer die heerst op het hele album die het zo geweldig maakt. Ook het feit dat het ingewikkeld klinkt maar toch makkelijk luistert is erg bijzonder, ik weet niet hoe hij het doet.

Heerlijk rustige muziek dus die geen enkel moment saai wordt, vooral dat stuk met (volgens mij) aanspoelende golven in Harmonia, Rakkautta vind ik echt heel mooi gedaan..

4,5* en dit is een potentiele kandidaat voor alle 5 de jongens

avatar van bonothecat
Ik word voorlopig erg onrustig van deze cd. Ben met het lange stuk van de cd bezig, en ik vind het geloof ik vreselijk. Bergrijp eerlijk gezegd nog niet zo goed de bovenstaande recensies van de toch zeer gewardeerde collega's van MuMe. Dit neigt voorlopig naar erg weinig sterren.

Sietse
LP, is niet op cd uitgebracht.

Verder snap ik dan weer niet dat je het echt niks vindt, maar goed smaken verschillen.

Ik snap wel waarom bono Es niet kan waarderen. Het past namelijk totaal niet met zijn top 10 en 4+ sterren albums. Deze muziek bevindt zich in een compleet ander genre en vraagt om een andere manier van luisteren die daarom misschien in het begin om wat geduld vraagt maar uiteindelijk zich rijkelijk laat uitbetalen.

Sietse
dat is waar...laten we hopen dat Bono er uit eindelijk toch ook nog het plezier vandaan kan halen dat wij er vandaan halen.

avatar van Kos
Kos
*gaat zoeken*

Goh, hij bestaat echt. Een Rosenbrot Trio flashback kwam even in me op .

avatar van mathias
Kos schreef:
*gaat zoeken*

Goh, hij bestaat echt. Een Rosenbrot Trio flashback kwam even in me op .

Sietse
eindelijk is ie binnen. Hij staat nu naast mijn platenspeler te wachten tot dat ik hem erop leg...maar eerst nog wat anders luisteren

Sietse schreef:

Ik leg 'm er ook regelmatig even op. Vooral de eerste plaat vind ik geweldig!

avatar van Jazper
Tjonge, waarom heb ik dit niet eerder geluisterd.
Ben danig onder de indruk.
Doet me soms wat denken aan Terry Riley - In C. Maar deze is beter beluisterbaar wat mij betreft.
Voorlopig 4 *. Maar dat zou dra meer kunnen worden.

Ik vrees dat ik tot aanschaf over moet gaan. En als ik hierboven lees, hoort daar (helaas?) ook een platenspeler bij...

Jazper schreef:

Misschien toch eens tijd voor een leuk platenspelertje? Tegenwoordig kun je haast niet meer zonder.

avatar van mathias
Jazper schreef:

En als ik hierboven lees, hoort daar (helaas?) ook een platenspeler bij...

Helaas helaas?!? Er gaat niets boven de zachte ruis die met een plaat vergezeld gaat. Neem dat maar van een ouderwetse twintigjarige aan

bubbachups schreef:

Hartstikke leuk joh, zo'n platenspeler! Deze Es ligt er nu op

avatar van Jazper
Ik probeer woorden te vinden voor de pracht van Harmonia, Rakkautta.
Lukt niet, het is magie denk ik.