Tangerine Dream - Exit (1981)

West-Duitsland
Electronic
Label: Virgin

1. Kiew Mission (9:19)
  2. Pilots of Purple Twilight (4:20)
  3. Choronzon (4:09)
  4. Exit (5:35)
  5. Network 23 (4:56)
  6. Remote Viewing (8:17)
avatar van Gerards Dream
Dit album van Tangerine Dream weet me niet echt te boeien. Qua techniek zal het wel allemaal kloppen, maar daar heb je weinig aan als luisteraar. Als luisteraar wil je genieten van hetgeen je hebt gekocht. Toch moet ik bekennen dat bepaalde zaken op Exit wel sfeervol zijn gedaan, zoals de Rusisch sprekende dame in de openingstrack, die een vredesboodschap meldt. Verder is Remote Viewing wel een mooi wijds klinkend nummer.

Door het bovenstaande begin ik te twijfelen tussen een voldoende geven of niet. Toch voor een voldoende gekozen in verband met de afwijkende techniek, maar dit ging niet van harte.

avatar van Rinus
Een goed album van TD, dat mooi opent met "Kiev mission" TD was zeer productief in deze periode, vooral ook met soundtracks, die naast de reguliere en live albums uitkwamen. Op vinyl.

tangmaster
Sterke opvolger van Tangram met een sublieme opener Kiew Mission.
Blijft een ijzersterk album dat geen minuut verveelt. Hoogtepunt is voor mij nog steeds Network 23.

CorvisChristi (crew)
Prima album van TD, echter niet opzienbarend. Vrij korte nummers ook, voor TD-begrippen. Van de korte nummers zijn vooral Pilots...., Choronzon en het titelnummer de moeite waard en vooral Choronzon kan dagen in je kop blijven hangen. Van de wat langere tracks is Kiew Mission absoluut een vermelding waard, en is tevens het paradepaardje van dit album.

avatar van Gerards Dream
Het "probleem" wat ik met dit album heb is dat het na de sterke openingstrack voor mij de boel lijkt in te zakken. Hierdoor blijft dit album erg moeilijk op haar waarde in te schatten na al die jaren. Met andere woorden: ik ben er nog steeds niet uit wat ik er uiteindelijk voor moet geven. Vandaar een neutrale 3 sterren.

avatar van ChrisX
Yep, na Kiew Mission kakt het wel een beetje in. Komt ook denk door de wat droge productie van het geheel... ik mis het cinemascope gevoel

avatar van Gerards Dream
Vanavond dit album maar weer eens gedraaid, maar kom echt niet verder dan de 3 sterren die ik al gegeven had. Had iedere track het spannende gehad van Kiew Mission, dan zal mijn waarderig hoger zijn uitgevallen. Het is nu zelfs zo dat ik bijna van plan was geweest er een halve punt er vanaf te halen.

ChrisX schreef:

Cinemascope gevoel terwijl Network 23 nog gebruikt is in Das Mädchen auf der Treppe in een Tatort aflevering. Plaat blijft beeldend en pakkend.

avatar van Gerards Dream
Dit album blijft voor mij te vegelijken met een tosti waar ze de kaas en ander beleg zijn vergeten. Kiew Mission boterham één die erg lekker is en daarnaast Remote Viewing als boterham twee die goed wegslikt. Hegeen er tussen zit heeft helaas niet die kwaliteit.

tangmaster
1 Kiew Mission een sterk opgebouwd nummer met prachtige momenten.
2 Pilots of Purple Twilight wereld wojd een live fav. Een lekker voort kabbelend Nummer.
3 Choronzon het slagroom nummer op de taart wordt door de fans aanbeden.
4 Exit een staaltje minimal music van de bovenste plank
5 Network 23 Cinemascopisch nummer lekker nummer om op te bewegen.
6 Remote Viewing het weg droom nummer van de plaat.

Een boterham met erg veel beleg.

tangmaster schreef:
1 Kiew Mission een sterk opgebouwd nummer met prachtige momenten.
3 Choronzon het slagroom nummer op de taart wordt door de fans aanbeden.
4 Exit een staaltje minimal music van de bovenste plank
5 Network 23 Cinemascopisch nummer lekker nummer om op te bewegen.
6 Remote Viewing het weg droom nummer van de plaat.

Een boterham met erg veel beleg.

Dat wel, maar let eens op de houdbaarheidsdatum van het beleg, is dat wel in orde? Volgens mij is zeker een groot deel ervan gekrompen doordat al het vocht er met de tijd van jaren er uit is verdampt. Dat die twee buitenste boterhamen nog zo goed zijn mag een wonder heten.

tangmaster
Tja het beleg tussen mijn boterhammen is van proma kwaliteit. Gewoon een lekker album. Zo zie je maar weer dat het voor de een wat is en de ander het minder vind.

De tekst gescreven door Edgar voor Kiew Mission:

To understand (completed)
To ask
To answer
To speak
To be absorbed in thought
The thought reader knows
Talk
conversation
(repeat)

avatar van Gerards Dream
Met deze tekst wilde Edgar Froese benadrukken hoe de wereld in elkaar stak. Aan de andere kant is het ook een gedicht voor de vrede. Als alle wereldelen beter gingen communiceren met elkaar zal deze bereikt worden in de visie van Edgar Froese. Daarom wordt de tekst op dit album in het Rusisch opgedragen om ook dat deel van de wereld te bereiken.

Gerards Dream schreef:

Het grappige is dat het album daar toen nooit is uitgebracht. Nee het doel lag ietsje anders. En dat komt straks terug in het boek dat Edgar momenteel aan het schrijven is.

avatar van Gerards Dream
Maar de basisgedachte erachter klopte toch wel. Of is het zo dat ik te veel verhalen over Tangerine Dream heb gelezen en dat dit bij mij een eigen leven is gaan leiden? Ben daarom erg benieuwd wat Edgar Froese daarover gaat opschrijven.

tangmaster
The opening title Kiew Mission featured a Russian actress reciting words about world peace and communication. In the album's press release Edgar Froese commented: "The words are directed at people in Russia. It's a very spiritual message we hope will ease the situation over here. If you're in Europe right now you would see that all people talk about the Third World War. As musicians we can use our music to say something about the positive side and hope our message gets through."

Edgar Froese was very engaged in the anti-nuclear cause and had organised that thousands of copies of Exit were shipped and distributed free "to different people in Russia; people in the political power structure, in the arts and just to the ordinary Russian people too." A short time before Exit was released, Tangerine Dream had played a special disarmament concert at the Reichstag building in West Berlin in front of about 100,000 people.

Dit bovenstaande komt meer in de buurt.

avatar van Gerards Dream
Dat probeerde ik ook in een paar korte zinnen samen te vatten. Het ziet er misschien uit als kort door de bocht, maar is zeker niet zo bedoeld. Het leuke daarvan is dat er nu een discussie is ontstaan over communicatie wat juist de insteek was van Kiew Mission.

tangmaster
Het album had dus voor die Russen die het album kregen alleen waarde voor het nummer Kiew Mission. Overigens was de boodschap achteraf gezien nutteloos want ook in deze tijd doen de Russen er nog niks mee. De rest van het album heeft met die boodschap niets van doen. De plaat blijft een goede plaats houden in het ouvre van TD.

avatar van Gerards Dream
Even een grapje tussendoor. Als we zo door gaan met deze discussie bereiken we nooit de exit, en zou dat wellicht de opzet zijn geweest van deze plaat?

tangmaster
Nou eigenlijk kom je met deze discussie wel echt dicht tegen de bedoeling van het album aan. Dat de overige tracks niks met de boodschap van Kiew Mission hebben te maken zit je met de woorden wel heel dicht tegen wat toen leefde binnen TD. Mojave Plan en Convention of the 24 van White Eagle zitten ook al in de gedachten waarop Edgar begon met Kiew Mission.

De hele schijf Exit is en blijft voor mij een sterk album dat nog steeds een plaats in de CD speler verdient. En niet alleen voor Kiew Mission maar zeker ook voor de rest van de tracks.

avatar van Gerards Dream
Kiew Mission is bij mij sterk verbonden aan een busreis naar Berlijn, waar ik Tangerine Dream live heb gezien. In de bus werd dit veel gedraaid, waardoor een leuke spanning ontstond. Zoiets vergeet je nooit meer.

Welk jaar was dat?

tangmaster schreef:

Welk jaar was dat?

Zie voor meer informatie hier over mijn bericht bij Destination Berlin.

Gerards Dream schreef:

Zie voor meer informatie hier over mijn bericht bij Destination Berlin.

Ah tja dat was het eerste concert in het vrije Berlijn, inde Werner Seelenbinder Halle. Waarvan TD in 2004 het album East uitbracht. De live registratie van dit concert. Jammer dat er toen geen stukken van Exit gespeeld zijn. Ik was daar ook alleen niet met de KLEM reis.

avatar van Maarten0402
Tja, wel een beetje jammer dat het niveau van Kiew Mission niet lekker blijft voortzetten het hele album. Geweldige opener gevold door wat minder sprekende nummers naar mijn idee.
Geen onaangenaam album, maar het had gewoon beter kunnen worden naar mijn idee.

CorvisChristi (crew)
Wie GTA IV speelt en daar een auto bemachtigt, kun je naar de autoradio luisteren en tussen diverse zenders kiezen. Als je voor ambient/chillout muziekzender 'The Journey' kiest, kan je op een gegeven moment "Remote Viewing" voorbij horen komen. Erg grappig...

avatar van Maarten0402
Ja klopt inderdaad. "Remote Viewing" is wel chill. Vond "The Journey" ook een van de leukste zenders.

Maarten0402 schreef:

Zie ook Tangerine Dream - GTA 5 (2014), mocht je het willen weten.

CorvisChristi schreef:

Zie ook Tangerine Dream - GTA 5 (2014), mocht je het willen weten.

Thanks man. Moet bekennen dat ik ernaar uitkijk sinds de PS3 release, maar nog steeds niet heb gespeeld. Denk dat ik 'm wederom via Steam aanschaf.

Anyway ik neem aan dat die score voor het spel zelf is geschreven, want ik zie geen muziek staan van Tangerine Dream bij de radio zenders.

Ik hoop dat het wat is, want ik vind Tangerine Dream na Hyperborea aanzienlijk minder.

Ozric Spacefolk
Kortere, krachtige songs, met prachtige synthklanken. Vooral Pilots of Purple Twilight klinkt waanzinnig. Lekker spacey, met een fijne new age-sfeer. Ik houd er wel van.

Misterfool
Een oerdegelijk album van Tangerine Dream. De nummers zijn korter,bondiger en vooral een stukje strakker dan bij de voorgaande platen. Erg prettige en goed in het gehoor liggende synthesizer muziek, die het vooral moet hebben van lekkere sequencer-ritmes. Remote viewing,het meest zweverige nummer van dit album, doet mij het meest. TD is toch het beste in de meer kosmische passages.