Tangerine Dream - Near Dark (1988)

West-Duitsland
Score
Label: Varèse Sarabande

1. Caleb's Blues (3:20)
  2. Pick Up at High Noon (4:59)
  3. Rain in the Third House (2:59)
  4. Bus Station (Includes Mae's Theme) (8:42)
  5. Good Times (2:36)
  6. She's My Sister (Resurrection I) (7:22)
  7. Mae Comes Back (2:02)
  8. Father and Son (Resurrection II) (2:58)
  9. Severin Dies (2:50)
  10. Fight at Dawn (4:40)
  11. Mae's Transformation (4:20)
avatar van Gerards Dream
Laat je bij Near Dark niet afschrikken door de hoes. Achter die zwaar verminkte man gaat een prima soundtrack schuil. Het begint al goed met Caleb's Blues. Hierin laat Tangerine Dream horen dat ze over de nodige humor beschikken. De rest van de soundtrack is behoorlijk afwisselend. Heerlijk niet te plaatsen klanken en bij vlagen flink spannend.

Omdat ik het script van de film niet ken kan ik alleen de muziek beoordelen. Die is mijns inziens goed te noemen. Wel moet ik hier opmerken dat het hier en daar behoorlijk vreemd klinkt en daar moet je wel van houden.

tangmaster
Goede soundtrack van TD. Pracht film voor de liefhebbers van Vampier films. De muziek sluit uitstekend aan bij de beelden van de film met als uitschieter Fight at Dawn. Het hele album is gewoon boeiend om naar te luisteren al is Caleb's Blues wat minimaal.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Onder de horrorfilms wordt Near Dark als een cultklassieker gezien. Qua stijl en verhaal doet de film me een beetje denken aan een duistere versie van The Lost Boys (ook zo'n typische jaren '80 vampier-flick).
Near Dark mag gezien worden als een sterke film, maar ook de soundtrack van TD mag niet onderschat worden. De manier hoe de muziek in de film verweven zit, is erg goed, maar ook afzonderlijk is de muziek ontzettend goed te pruimen.
De muziek is over het algemeen op een onderhuidse manier best spannend te noemen, maar bij vlagen ook lekker luchtig en ingetogen. Soms zwiert en rockt TD er op los met aardige vullertjes als "Caleb's Blues" en "Good Times" en dat is best OK, maar t.o.v. de rest van het materiaal is het beduidend minder. Nee, dan zijn toppers zoals het uiterst sterk en spannend opgebouwde "Pick Up at High Noon", maar ook het bij vlagen erg mooie en rustige "Bus Station (Includes Mae's Theme)", gewoon erg sterk.
Tot slot wil ik het uiterst bizarre en tegelijkertijd opwindende "Severin Dies" en het intrigerende "Fight at Dawn" waarin het thema van "Pick Up at High Noon" nog even voorbij komt, nog even aanhalen.

Near Dark is een sterke soundtrack, waarmee TD een hoop eigen doorsnee soundtrack-materiaal uit dezelfde periode flink teniet doet. Eén van de betere in zijn soort, wat mij betreft....