Tangerine Dream - Turn of the Tides (1994)

Duitsland
Electronic
Label: Miramar

1. Pictures at an Exhibition (3:00)

met Roland Braunstein en Wiener Horn Ensemble

2. Firetongues (6:36)
  3. Galley Slave's Horizon (7:50)

met Jayney Klimek en Julie Ocean

4. Death of a Nightingale (5:34)
  5. Twilight Brigade (9:48)
  6. Jungle Journey (6:36)
  7. Midwinter Night (4:41)
  8. Turn of the Tides (7:44)

met Jayney Klimek en Julie Ocean

9. Story of the Brave * (5:20)
avatar van Gerards Dream
Over de opname van Turn of The Tides heeft Tangerine Dream een half jaar gedaan. Het is daarmee de productie geworden waarmee ze het langst bezig zijn geweest in de studio. Van een dergelijke lange studiosessie mag je verwachten dat je een topproduct in handen hebt. Dit is helaas niet het geval. Het is niet echt slecht maar ook niet super. Zeg maar een rapportcijfer 6. Waaraan dat matige resultaat te wijten is is de vraag die opgelost moet worden.

Het concept voor Turn of the Tides is goed bedacht. Een diep filosofisch verhaal van Edgar Froese waar muziek bij is bedacht. Opzich sluiten deze twee zaken naadloos aan op dit album. Het probleem zit 'm mijns inziens in dat de muziek weinig pakkends heeft. Het mag dan wel goed geproduceerd zijn, toch mis ik passie wat muziek geloofwaardigheid geeft. Laat ik maar zegen dat de vonk niet over springt. Hetgeen jammer is, omdat Tangerine Dream wel bewezen heeft dat te kunnen. Wellicht heeft het voorafgaande te maken met het feit dat de band nog te veel aan het zoeken was naar nieuwe muzikale wegen.

tangmaster
Niet de langst geproduceerde schijf van TD want dat wes Rockoon (bijna een jaar). Dit is een top produkt van de band uit de jaren '90.
Perfect opgebouwd en zeer goed in elkaar gezet met nummers zoals Firetongues, Death of an Nightingale en Jungle Journey. Voor mij nog steeds een must have CD.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Hoewel TD nogal wat kritiek te verduren kreeg in vooral de eerste helft van de jaren '90 op het muzikale vlak, vind ik dit album gewoon top. Muzikaal is het gewoon een prachtig kleurrijk album te noemen, en hoewel het album niet over de gehele linie even sterk is (Twilight Brigade is te lang en vooral erg richtingloos), zijn de eerste 3 nummers erg sterk en wordt het album naar het einde toe ook weer beter.
Alleen in het midden kakt het album wat in, maar voor de rest gewoon een prima TD-album en stukken beter dan het wel heel inspiratieloze Rockoon waarop echt niemendalletjes staan.
Een 4,0

tangmaster
CorvisChristi schreef:
Een 4,0

Niet helemaal mee eens maar dat geeft niet. Vind deze schijf nog steeds puik over de hele linie, met gewoon sterke stukken. Overigens vind ik Rockoon geen niemandalletje maar ook niet de beste van TD.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Wauw!!! Volgens mij is mijn bovenstaande bericht één van de allereerste berichten die ik poste op MusicMeter.. En na de opmerking van tangmaster is er nooit meer een bericht gepost bij dit toch wel heel mooie album van Tangerine Dream. Sterker nog, volgende maand is het op één jaar na alweer 10 jaar geleden dat het laatste bericht bij dit album geplaatst is!!
Zonde dat er zo weinig aandacht eigenlijk is voor muziek als deze. Maar ja...het is blijkbaar zoals het is....