The Prodigy - The Dirtchamber Sessions, Vol. 1 (1999)

Hip-Hop / Electronic

6. Track 6 (5:48)
  7. Track 7 (3:59)
  8. Track 8 (8:40)
avatar van BoordAppel
Erg fijn mix album dit inclusief een stukje smack my bitch up, like a pimp van Kool Keith, de sample die ook in Smack My Bitch Up gebruikt is.

avatar van Jordy
Van al die artiesten die de laatste jaren van dit soort mixtapes uit hebben gebracht (Orbital, Chemical Brothers bv) is dit veruit de leukste. Erg leuke, afwisselende mix, aardig wat obscure dingen. Vooral het stukje rond Doomsday of Rap van Hijack vind ik erg leuk.

Luister 'm nog regelmatig

avatar van John Doe
Toch verhoogt naar 4,5* door het hoge aantal momenten dat zó goed is. Hier heb ik echt wat van opgestoken, deze lievelings-muziekstukjes die aan elkaar zijn gerijgt. En hier zijn heel wat stukjes muziek waar je gewoonweg niet omheen kunt. Ze spoken nog door mijn hoofd als ik andere muziek luister. De eerste helft van The Chemical Brothers Live At The Social Volume 1 kan op dit niveau ook mee. Misschien is het wel mede naar aanleiding daarvan gemaakt, zit ook eenzelfde stukje in dat anders is uitgewerkt. Het album zou veel beter uitgebalanceerd kunnen zijn, echter de muzieksmaak die erin gezet is, is imo 5 sterren waard en dat werkt door in mijn waardering voor dit schijfje.

avatar van Jordy
Benieuwd wat er allemaal door rechtenkwesties is gesneuveld in deze mix. Zal er ooit nog een tweede deel komen?

avatar van John Doe
Ik heb iig wel iets van 4 DJ-sets van Liam Howlett met soortgelijke muziek gezien. Die ga ik maar eens een keer opduikelen, maar dit is niks officieels.

Punky puinhoop. Heb er nooit echt lekker naar willen luisteren.

Heb je ze nog gevonden, John Doe? Ik ben wel nieuwsgierig, want ik vind dit dus wel een bijzonder lekkere mix. Vooral het stukje met How High van de Charlatans, aangevuld met de beat van - volgens mij - Strike's U Sure Do (leuk eurohousehitje van Britse makelijk). En natuurlijk The Mexican van Babe Ruth. Wat een heerlijk nummer is dat sowieso!

avatar van John Doe
Ik had er wel een aantal, misschien nog ergens op CD of DVD zwerven, ik zal eens voor je kijken.

avatar van thomzi50
Ik ken niet veel mixalbums dus ik ben niet echt thuis in dat circuit, maar ik vind dit een erg goed album. Alles zit goed in elkaar en vult elkaar goed aan en als ik een sample herken dan hoor ik toch dat het niet zo 1,2,3 in elkaar is gezet. 4*

avatar van Nanne
Ben er nog niet uit of ik dit goed vind.
Iig is het inmixen van new york van de sex pistols verrassend en geweldig. Wat een nummer zeg! Alleen al hierom een ster extra wat mij betreft.

avatar van FunkStarr
De afmixing is zeer goed, en ook al vind ik sommige stukjes gewoon niet leuk luister ik puur hoe het in elkaar gemixt is, en dat is gewoon klasse gedaan.
Maar om nou te zeggen dat ik deze vaak ga luisteren...nee dat niet.
Neemt niet weg dat het lekker is om naar te luisteren.

avatar van FunkStarr
Hmz ik neem een deel van m'n woorden terug.
Nadat ik deze voor het eerst een paar keer in me auto heb gedraaid ben ik hem toch weer iets anders gaan beleven, en dan vooral in positieve zin.
Ik ga mijn stem daarom verhogen naar 4*.
De afwisseling op dit album is zo perfect dat het niet gaat vervelen.

Jordy schreef:

Had dit bericht niet eerder gezien vandaar de extreem late reactie, maar beter laat dan nooit.
Er is best veel gesneuveld, want ik heb eindelijk de originele mix weten te vinden en dat is niet mis!!!
Probeer eens te zoeken op Breezeblock mix van Liam Howlett
Jammer dat de gehele mix er niet op staat, dan had ik het zo 5 sterren gegeven.
Liam Howlett is gewoon een koning, een "wonderkind".

Maar Breezeblock is een radioshow waar elke week een DJ een mix draait. Dat lijkt me toch niet de 'originele' mix van deze plaat hoor, maar gewoon een radiomix zoals er zoveel zijn. Wel een vette radiomix ja.

SMOKE
wikipedia:

'Het album is een bewerkte versie van de mix die te horen was in het radio programma "Breezeblock" op Radio 1 van de BBC in Engeland. Vanwege copyright problemen kon niet de gehele set op cd worden uitgebracht.'

avatar van YoG
YoG
Beetje suffe mix.. ik hoor opmerkelijk veel overeenkomsten met het live mix album van Cut Chemist meets Shortkut - Live at Future Primitive Sound Session (1998)

Het hele kader van deze 'Dirtchamber' is behoorlijk afgekeken van Coldcut

Slordig afgemixt.. irritant veel volumeverschillen
Bij vlagen te genieten, hier en daar wat leuke beats

Voor soortgelijke mixes raad ik het werk van bovengenoemde aan, helemaal met zijn samenwerking met DJ Shadow
Allerbeste mix staat op naam van Q-Bert.. wat lastig te vinden, maar zoek eens naar Demolition Pumpkin Squeeze Music

avatar van RogerV
Dikke mixplaat mer heerlijke spierballenmuziek voor de jongens van die tijd. Zijn te weinig van dit soort mixen gemaakt.

avatar van UK-Choonz
Geniale mix dit inderdaad. Alles hieraan is vet.

avatar van thomzi50
Wat is dit toch een heerlijke mixtape, ja. Ik kocht 'm als twaalf-, dertienjarige Prodigy-fan, toen luisterde ik er al graag naar zonder iets van het bronmateriaal te herkennen - en dat leverde al best veel gekke momenten op in de jaren erna: dan hoorde ik ineens een nummer van Ultramagnetic MC's of Public Enemy of wie dan ook en dan kende ik pakweg twintig seconden daarvan heel goed, en de rest niet.
Deze mixtape heb ik de afgelopen tijd weer wat meer beluisterd, en het zit allemaal gewoon heel goed in elkaar. Stevig, fris, origineel geheel, met voortdurend spannende overgangen en wendingen in de muziek, erg knap. Een van de betere projecten waarop het Prodigy-stempel staat.