The Tangent - Le Sacre du Travail (2013)

Alternatieve titels: The Rite of Work | An Electric Sinfonia by Andy Tillison

Verenigd Koninkrijk / Zweden
Label: Inside Out

1. 1st Movement: Coming Up on the Hour (Overture) (5:55)
  2. 2nd Movement: Morning Journey & the Arrival (22:54)
  3. 3rd Movement: Afternoon Malaise (19:20)
  4. 4th Movement: A Voyage Through Rush Hour (3:07)
  5. 5th Movement: Evening TV (12:06)
  6. Muffled Ephiphany * (4:05)
  7. Hat [Live at Mexborough School 1979] * (1:16)
  8. Evening TV [Radio Edit] * (4:28)
totale tijdsduur: 1:03:22 (1:13:11)
Ozric Spacefolk
Tangent vond ik altijd wel erg goed. Ben erg benieuwd naar deze plaat. Ben ook wel benieuwd wie er mee spelen. Ik zal eens op zoek.

Ozric Spacefolk schreef:

Andy Tillison: toetsen, zang
Jakko Jakszyk: gitaren
Jonas Reingold: bas
Gavin Harrison: drums
Theo Travis: saxofoon, fluit, klarinet
David Longdon: (achtergrond)zang, vocale arrangementen

Ozric Spacefolk
Gavin Harrison is wel een welkome gast...

De rest speelt al jaren met Tangent mee...

avatar van Brunniepoo
Een plaat over een alledaagse werkdag. De meningen waren nogal verdeeld, sommigen hadden geen behoefte aan een album dat hen erop wees hoe beroerd hun leven is.

Ik vind het tekstueel ook niet overal even geslaagd maar muzikaal zit het weer sterk in elkaar, zoals eigenlijk alle Tangent-albums. Qua line-up is dit trouwens misschien wel de sterkste tot nog toe, ze zullen er alleen naar ik vermoed niet mee gaan touren.

Ozric Spacefolk
De enige teksten die ik ken zijn van Marillion, omdat Hogarth nogal duidelijk schrijft.
Oh ja, en die van Lynyrd Skynyrd en andere southen rock-bands, omdat dat ook nogal simpele teksten zijn.

Verder heb ik meestal geen flauw benul waar teksten overgaan. Soms duurt het tientallen jaren vooraleer ik een tekst echt hoor of door heb.
Ben waarschijnlijk toch meer een muziek- dan een tekstenliefhebber.

Ik zal dan ook aan de teksten van deze plaat geen buil vallen. Vraag me trouwens af, waarom mensen altijd zo moeilijk doen om teksten... Het gaat toch om de muziek? Teksten zijn maar bijzaak, opvulling, een manier voor de zanger om zijn stem te laten horen. Van mijn part zingt ie over een boterham met pindakaas...

Brunniepoo schreef:

Nou, het komt aardig in de buurt van The Tangent heeft vorige week bekend gemaakt dat ze optredens gaan doen met Karmakanic, waarbij er dus een soort combi-band op het podium staat die beide sets samen afwikkelt. In de volgende bezetting:

Andy Tillison - Keyboards (both bands) and Lead Vocal (The Tangent)
Jonas Reingold - Bass Guitar / backing vocals (Both Bands)
Lalle Larsson - keyboards (both bands)
Morgan Ågren - Drums (both bands)
Luke Machin - Guitar and backing vocals (both bands)
Göran Edman - Lead Vocals (Karmakanic) Backing Vocals (The Tangent)

Nog maar 1 datum bekend en dat is 31 mei op het Celebr8.2 festival in Engeland maar wel met de opmerking erbij dat dat het laatste optreden zal zijn van een korte Europese tour. Ga er maar van uit dat er ook wel een optreden in NL bij zal zitten.

ChrisX schreef:

Andy Tillison - Keyboards (both bands) and Lead Vocal (The Tangent)
Jonas Reingold - Bass Guitar / backing vocals (Both Bands)
Lalle Larsson - keyboards (both bands)
Morgan Ågren - Drums (both bands)
Luke Machin - Guitar and backing vocals (both bands)
Göran Edman - Lead Vocals (Karmakanic) Backing Vocals (The Tangent)

Dus van de zes artiesten die op dit album meedoen gaan er twee mee op tour en dat 'komt aardig in de buurt'? Wel opvallend trouwens dat Luke Machin nog zin heeft om mee te doen na het ontbinden van de vorige line-up.

Brunniepoo schreef:

The Tangent is normaal gesproken nooit een echt vaste band maar een project rond Andy Tillison met dus een fluctuerende bezetting. Alleen de periode rond het vorige album COMM was er sprake van een band maar die zat geografisch zo verspreid dat het gewoon praktisch en financieel niet haalbaar was om dat vol te houden. Er waren geen muzikale of persoonlijke redenen want als die er wel zouden zijn geweest had hij nu ook niet mee gedaan. Feitelijk doen er dus 3 'leden' van The Tangent mee tijdens die toer, net zo goed als dat er ook maar 3 leden van Karmakanic bij zijn, maar daar hoor ik je dan niet over .

avatar van meesterdch
Was vrijdag in Zoetermeer weer genieten. Eigenlijk belachelijk hoe weinig mensen er op zo'n concert afkomen. Een paar weken hiervoor stond Reingold met The Flower Kings (samen met Sound of Contact) voor een uitverkochte zaal (inclusief balkon). Dat was ook een geweldig dubbelconcert, maar de kwaliteit hier was echt niet minder. Het verschil in publieksbelangstelling is niet in verhouding. Misschien komen er wel te veel goede bands in korte tijd naar Zoetermeer, zodat mensen voor de bekende namen kiezen. Het spreekt voor de Reingold en co dat ook voor zo'n beperkt publiek ze er helemaal voor gaan. En dat je het lef hebt om een nieuw nummer van dertig minuten te spelen, waar je nog in meegaat ook. Super. Ik was ook zeer aangenaam verrast door het optreden van de Tangent. Wat een energie en humor. Veel naar hen geluisterd, zeker ten tijde van 'the music that died alone' en ook toen 'not as good as the book' uitkwam, maar nooit live gezien en ook hun laatste werken een beetje gemist. Dat ben ik nu wel aan het inhalen. Samen met de oudjes. Playing on..... zoals Tillison zelf destijds zelf schreef. Nu volgende keer weer een acceptabel aantal muziekliefhebbers in de zaal.

avatar van Brunniepoo
De vorige concerten van The Tangent waren even slecht bezocht dus daar zou ik maar niet op rekenen. Goed was het inderdaad wel, helaas wat korter dan gehoopt. Jammer ook dat alleen Evening tv van dit album werd gespeeld, had de rest ook wel eens live willen horen.

avatar van MrEd63
Ozric Spacefolk schreef:

Ben waarschijnlijk toch meer een muziek- dan een tekstenliefhebber.

Hahaha , zo denk ik er ook over. Wel heerlijke prog dit.