Dimmu Borgir - Stormblåst MMV (2005)

Noorwegen
Label: Nuclear Blast

1. Alt Lys Er Svunnet Hen (6:07)
  2. Broderskapets Ring (5:10)
  3. Når Sielen Hentes Til Helvete (4:33)
  4. Sorgens Kammer - del II (6:21)
  5. Da den Kristne Satte Livet Til (3:08)
  6. Stormblåst (6:16)
  7. Antikrist (3:43)
  8. Dødsferd (5:30)
  9. Vinder Fra en Ensom Grav (4:28)
  10. Gods Fortapelse - Apenbaring Av Dommedag (4:24)
  11. Avmaktslave (3:55)
Dionysos
De remake dus. Ik heb er eindelijk eens wat nummertjes van mogen horen en hij valt me enigszins tegen. Klinkt wel geinig hoor, maar dat is het dan ook.
De afwezigheid van de ubergeile bombast in Dolby 5.1 driedubbel-surround-DTS-sound die van voorganger Death Cult Armageddon zo'n piemeltjes verstevigend werk maakte, is een kleine domper. De productie is niettemin vet, maar ja....minder dus. Jammer.
Het compleet nieuw geschreven nummer Sorgens Kammer - Del II springt er wel bovenuit, gaaf nummer.

avatar van nuf
nuf
een verhoging van 4.0 naar 4.5, dat dit op nummer 1 meest geluisterde album op mijn Last.Fm staat zegt al genoeg denk ik, dimmu

avatar van Mortalis
Goed album, het enige album wat ik goed vind van Dimmu Borgir. 4.5*

avatar van BarbarianLover
Beter geluid, maar het mist toch de sfeer van de oude versie. Het was voor een groot deel Stian Aarstad die de sfeer maakte, zo ontbreken hier het prachtige intro van Alt Lys Er Svunnet Hen en het machtige Sorgens Kammer.

4,5* vind ik dus wel een beetje overdreven, probeer dan eerst de oude eens.

Dit blijkt dus een remake te zijn van het origineel en ik heb eerlijk gezegd nog nooit het originele album beluisterd, maar ik zag de hoge beoordelingen op MusicMeter, dus ik moest dit album gewoon checken! Het album begint onmiddellijk behoorlijk sterk met het nummer: Alt Lys Er Svunnet Hen en de volgnummers zijn ook allemaal best te pruimen, alleen werd ik nooit echt weggeblazen van dit album.
Voor de rest valt er nog maar weinig over dit album te vertellen, ik vond dit album enigszins goed meevallen, maar ik had er toch blijkbaar iets meer van verwacht, wegens het erg hoge gemiddelde hier op MusicMeter.
Cijfer: 3,5*!

avatar van andnino
Sorgens Kammer - del II briljant!

avatar van vork666
Origineel is veel beter. Alt Lys, Broderskapets Ring, Nar Sjelen, Dødsferd en Vinder zijn nog best te luisteren en Da Den Kristne was toch al geen spetterend nummer, dat is nu ook niet zo. De nieuwe nummers Avmaktslave en vooral Sorgens Kammer Del II klinken eigenlijk beter dan de rest van het album.
Waar het echt totaal mis gaat is bij de nummers Antikrist en Stormblåst; in Antikrist is de geniale fluitmelodie vervangen door happy gitaarbagger á la Backstreet Boys en in plaats van de heerlijke beginriff van Stormblåst is er nu een gitaarwangedrocht dat lijkt te bestaan uit totaal willekeurige nootjes waar toevallig wat akkoorden achter passen. Ook past de productie niet bij de stijl van het album: de duistere lofi stijl van het origineel is totaal verdwenen. 2,0*

Akron777
Ik snap niet wat het verschil erin is. Is deze nu gewoon een rerelease van het oudere werk met een nummertje erbij en wat uitgebreider artwork? Of zijn de nummers opnieuw gemasterd of zelfs opnieuw ingespeeld?

Al met al kan ik niet ontkennen dat het een mooi plaatje is. Als de oudere goedkoper klinkt moet ik die misschiengaan aanschaffen, maar deze is nog steeds vrij sterk. Alt Lys Er Svunnet Hen (wat het ook betekend) is nog altijd een van mijn favorieten. En Broderkapets Ring blijft een lekker nummertje. De sfeer alsof je in een duister kasteeltje ronddwaald heerst, en dat is juist perfect! 4*

avatar van Sinner
Akron777 schreef:
Ik snap niet wat het verschil erin is

De songs zijn volledig opnieuw ingespeeld. Verder staan er twee nieuwe nummers op, niet alleen Amaktslave maar ook Sorgen's Kamer Del II, die is volledig nieuw aangezien er iets was met de rechten van het origineel (maar wat weet ik niet meer 100% zeker, het had denk ik iets te maken met het feit dat de rechten bij de ex-keyboardspeler Stian lagen - zal vast wel ergens in een interview vermeld staan).

Akron777
Oke bedankt. Ik heb het origineel nog niet gehoord, maar de sfeer ziet hier al lekker in. Ik ben benieuwd hoe me de oude versie zal bevallen. Het blijft echter een fraai plaatje.

avatar van Sinner
Heb trouwens even opgezocht hoe het zat met Sorgen's Kamer. Dit was oorspronkelijk plagiaat van de muziek van het Amiga spelletje Agony, iets wat keyboardspeler Stian indertijd stiekem is vergeten te vermelden. Vandoor is het nummer gedropt in de heropname en een "deel 2" toegevoegd.

Overigens verkies ik de herinspeling. Het origineel klinkt dan wel authentieker en rauwer maar ik heb toch liever een betere productie.

Akron777
Hehe, dat kan ook. Noren he .

Dat herinspelen is een soort afweging die je moet maken. Aan de ene kant kun je kiezen voor een rauwe, goedkope productie en aan de andere kant kun je kiezen voor een haarscherpe productie waarbij de nummers gewoon lekker 'normaal' klinken. Bij de Black Metal kies ik veelal voor het eerste, hoewel ik de latere Borgir-platen ook fantastisch vind met de heldere productie.

avatar van Edwynn
Compleet overbodige heropname van het originele Stormblast van negen jaar eerder. Het welbekende argument dat de bandleden nu beter kunnen spelen en dat er modernere productietechnieken voorhanden zijn wordt weer eens van stal gehaald om verstrekte budgetten leeg te kunnen slurpen, in de naïeve veronderstelling dat het goede album van weleer nóg beter gaat worden.

Welk een flauwekul. Zo'n onderneming pakt nooit beter uit dan het originele werk. En al helemaal niet als je denkt dat The Abyss studio's het walhalla van de metal is. Als je Abyss vertaalt in het Nederlands krijg je afgrond. En dat is precies waar je je muzikale spruiten intrapt als je je daar meldt.

Tuurlijk is het één en ander onberispelijk ingespeeld. Maar muzikanten denken nooit aan dat het een illusie is om te denken dat de oorspronkelijke magie opnieuw te vangen is. En dat was nou net de charme van het oorspronkelijke album.

De tijd en centen had de band beter kunnen besteden aan iets nieuws.

Voor de volledigheid: het oorspronkelijke Sorgens Kammer keert niet terug op deze nieuwe versie. Dit omdat het vanwege de pure plagiaat neit meer mocht. Daarvoor werd een nieuw, oninteressant, nummer opgenomen.

Voor jongere adepten die zweren bij een Abyss productie is dit album nauwelijks een toevoeging aan het actuele Dimmu Borgir werk en voor oudere adepten geldt mijn bewering dat er van de oorspronkelijke magie helemaal niets meer over is.