Morbid Angel - Covenant (1993)

Label: Giant

1. Rapture (4:17)
  2. Pain Divine (3:57)
  3. World of Shit (The Promised Land) (3:20)
  4. Vengeance Is Mine (3:15)
  5. Lion's Den (4:45)
  6. Blood on My Hands (3:43)
  7. Angel of Disease (6:15)
  8. Sworn to the Black (4:01)
  9. Nar Mattaru (2:06)
  10. God of Emptiness (5:26)
avatar van ravenstein
Niet onaardig, maar haalt het lang niet bij klassieker Altars of Madness.

avatar van Eddie
Bij weinig bands zijn de meningen zo verdeeld als bij Morbid Angel. Persoonlijk vind ik dit hun allerbeste plaat. Een ex-collega zweerde bij blessed are the sick en weer andere bij Formulas Fatal To The Flesh. Ik blijf dit hun beste vinden.

De laatste track 'God of Emptiness' is echt fantastisch! Ieder die geïnteresseerd is in extreme, tech of vernieuwende metal zou deze track absoluut moeten horen. Compositorisch is het zeer sterk en origineel, met riffs die onderdeel van elkaar zijn, vreemde ritmische nadrukken en een zeer sfeervol plot met duistere, clean (!) vocals.
Wel eerst 30 keer luisteren voordat je oordeelt!

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
User Pim Latuny zei bij In Their Darkened Shrines van Nile dat Nile de Morbid Angel van het heden is. En daar kan ik zeker inkomen.

Want Nile lijkt gewoon enorm geïnspireerd te zijn door deze band (welke Death Metalband niet?). Blaststukken, lekkere grunt, de nodige techniek en ook de uitheemse instrumenten worden niet geschuwd. Dit alles zorgt voor een meer dan behoorlijke Death Metalplaat van 1 van de meest invloedrijke bands uit het genre.

Favoriete nummer: Sworn to the Black.

avatar van Eddie
Het valt me nu pas op, maar de riff van Angel of Disease komt me heel erg bekent voor, het doet me denen aan slayer nummer, al weet ik zo niet direct welk nummer. Het kan ook iets anders zijn, maar ik weet voor 100% zeker dat ik dit riffje eerder heb gehoord.

avatar van Edwynn
Kom er ook niet op. Maar veel oude Morbid Angel riffs hebben wel iets Slayer achtigs, vind ik.

Angel Of Disease stamt ook nog eens uit de oertijd van Morbid Angel.

mr.renaissance
Niet hun beste plaat, maar ook zeker niet de minste.

Nieuwstad
Edwynn schreef:
Angel Of Disease stamt ook nog eens uit de oertijd van Morbid Angel.

Ah vandaar, vond het nummer altijd al een vreemde eend in de bijt.

Verder een tamelijk geniale plaat dit, al blijft Blessed Are The Sick voor mij de ware klassiekert.

avatar van Metal-D78
Eddie schreef:

Die By The Sword hoor ik erin.

Metallica-jansen
Geweldige riffs, beestachtig drumwerk [echt, ik kan alleen voor de drums naar dit album luisteren], geniale solo's [man, die eerste solo van Pain Divine, hoe krijg je het uit een gitaar!], en David Vincent in zijn beste dagen maken van dit werk samen met
Domination mijn meest gedraaide death metal schijven.

avatar van Von Helsing
Metal-D78 schreef:

Die By The Sword hoor ik erin.

Ik hoor hierin Freewheel Burning van Judas priest.

avatar van Edwynn
Het is een nummer uit 85 of 86. Logisch dat het die klassieke invloeden heeft. Het valt ook een beetje uit de toon bij de rest van het album, vind ik. Niettemin een erg gaaf nummer.

avatar van Faalhaas
Ik snap niet dat ze een oud nummer als Angel Of Disease nog op deze plaat hebben gezet. Zoals al eerder aangegeven valt het aardig uit de toon. Zelfs op Altars of op Blessed had het al ietwat gedateerd/ te traditioneel geklonken vrees ik. Vreemde keuze dus, maar wellicht hadden ze niet genoeg nieuw materiaal?

avatar van Flat Earth
Wanneer na Angel Of Disease Sworn to the black begint, valt pas op wat voor diepe beestachtige grunt David ooit had..

avatar van Edwynn
Op Angel Of Disease klinkt hij met zijn venijnige serpentenrochel nog juist als Mike Browning. Een nummer dat ook al veel ouder is dan het album.
Maar niettemin was hij in topvorm en wat mij betreft was dit dit de laatste échte knaller van Morbid Angel met David Vincent in de gelederen.