Meredith Monk - Turtle Dreams (1983)

Neoklassiek
Label: ECM

1. Turtle Dreams (Waltz) (17:59)
  2. View 1 (10:12)
  3. Engine Steps (2:02)
  4. Ester's Song (1:15)
  5. View 2 (6:02)
Bijna alles wat door ECM (new series) is uitgegeven is speciaal. Ook de cd's van Meredith Monk zijn geen platen voor op de achtergrond. Daarvoor is het te apart, speciaal en grillig. Het eerste nummer Turtle Dreams is met zijn bijna 18 minuten een intrigerend werk. 4 zangers , 2 mannen en 2 vrouwen leggen een soort klanktapijt neer met op de achtergrond een of meerdere repeterende orgel klanken. Dit nummer is samen met View 2 een muziek theater stuk, de foto's laten een beetje zien hoe dat er uit moet hebben gezien. Bij diegenen die orgel spelen zitten nog andere ECM muzikale artiesten zoals Collin Walcott en Steve Lockwood. Ik vind het lastig om hier sterren voor te geven. Dit is zo uniek en experimenteel, waar moet je het mee vergelijken? Je kunt moeilijk zeggen , in zijn klasse vind ik het een....
Maar dat het knap, muzikaal en vervreemdend is, dat zonder meer.
4 sterren vind ik wat dat betreft voor mezelf een goede score.
De muziek komt uit 1982 , en ook deze muziek werd toen opgepikt in het wave/postpunk tijdperk door het zeer experimentele karakter ervan.