Vader - The Ultimate Incantation (1992)

Polen
Label: Earache

1. Creation (Intro) (1:29)
  2. Dark Age (4:40)
  3. Vicious Circle (2:53)
  4. The Crucified Ones (3:36)
  5. The Final Massacre (4:54)
  6. Testimony (4:00)
  7. Regin Carrion (6:48)
  8. Chaos (4:27)
  9. One Step to Salvation (3:48)
  10. Demon's Wind (4:27)
  11. Decapitated Saints (2:27)
  12. Breath of Centuries (4:53)
avatar van relentless
Naar mijn inziens een van de beste vader platen 4.0.

MetalDex
Final Massacre!!!! Geweldige riff. De rest van de plaat is ook vet.

MetalDex
Hoppa en nog een halfje erbij. Dit is toch wel een Death-knaller van formaat. Samen met Litany Vaders meesterwerk.

avatar van the crook
Vette plaat!

Met name "Crucified Ones" is een mijlpijl in de death metal

avatar van Edwynn
De wegen van Vader ben ik ergens een beetje kwijtgeraakt. Zo snapte ik niets van het malle Litany. Opvolger Revelations was beter maar ineens weer heel toegankelijk. De albums erna blonken naast diezelfde relatieve toegankelijkheid ook weer uit in saaie degelijkheid. Vader hield het voor zichzelf spannend maar ik zit tevergeefs met het vergrootglas naar de memorabele momenten uit het recente verleden te zoeken.

Hoe overzichtelijk was het allemaal nog bij The Ultimate Incantation uit 1992? Uit de tijd dat de populaire Polen nog gewoon de Tampa-hausse achterna holden? Niet een overdreven creatieve maar toch een hele aangename pot duister getinte death metal leverden ze toen af. Het bezwerende Dark Age, het razende Decapitated Saints en het dreigende Testimony marcheren wat dat betreft toch heel aardig in de Altars Of Madnesspas zonder een regelrechte kopie te zijn.

Het enige echte minpunt zit hem in de nogal klinische benadering van het vastleggen van de opnamen. Het klapt er nergens écht overheen. Wie de demoversie van Vicious Circle kent en vergelijkt met de versie alhier, snapt direct wat ik bedoel.

avatar van gigage
Dit album straalt nog iets meer de thrash scène uit dan later werk, niet? Ik ken overigens alleen de remake " The Dark Age" opgenomen door de jaren heen en uitgebracht in 2017.

avatar van Kondoro0614
Ik ken eigenlijk alleen het nieuwe werk van Vader dus leek het mij leuk om eens hier een marathon van te beginnen, heerlijke Death Metal kan ik altijd wel waarderen en 'Vader' is een band die ik de laatste tijd wel vaker op zet. De Poolse gasten zetten er goede beukwerk in, en het blijft heerlijke muziek. Een eigen stijl misschien wel een beetje, en zoals ik lees op internet wat influences van Morbid Angel maar goed, dat maakt mij niet heel veel uit.

Het eerste album knalt in ieder geval al lekker binnen, en ben benieuwd wat de andere albums hebben te bieden. Ik ken alleen de albums van en na 'Necropolis' dus alles ervoor zorgt voor grote verassingen ! Ze beginne in ieder geval al lekker met nummers als 'Dark Age' en 'The Crucified Ones'.