Eve Risser, Benjamin Duboc & Edward Perraud - En Corps (2012)

Frankrijk
Jazz / Avant-Garde
Label: Dark Tree

1. Trans (34:51)
  2. Chant D'Entre (16:24)
avatar van korenbloem
Lineup:

Eve Risser: Prepared Piano en Unprepared piano, Benjamin Duboc: double bass; Edward Perraud: drums.

Persoonlijk ken ik het gebruik van een prepared piano voornamelijk bij componisten als Cage, Pärt etc. Maar Eve Risser laat hier horen dat het instrument ook uitermate geschikt is voor (Free) Jazz.
Geheel in de traditie van complete geïmproviseerde jazz, te denken valt aan Anthony davis, Roscoe Mitchell, George Lewis e.a., brengt dit Franse trio een uiterst communicatief improvisatiespel, wat zich afscheid van veel dingen wat ik heb gehoord binnen de jazz en third stream.
Het spel van dit trio is uiterst gevoelig, bezwerend en introvert, maar vooral in balans. Het werk lijkt zich niet te richten op een enkel thema of solist. Dit spel kent niet echt solo's. Per luistersessie valt mijn aandacht op een ander instrument en verbaas me hoe prachtig die rest dan samenspeelt.

Ik wil toch een aparte notitie geven aan Risser, wie de sterren van hemel speelt. Maar nu ik deze zin heb getyped, bedenk ik me dat Duboc zijn bas spell ook iets uitzonderlijks is. En Perruad levert een ritmesectie in de composities, waardoor ik eindelijk weer eens specifiek aandacht heb voor de drummer.

Heel Indrukwekkend album dit!

echte freejazz voor mensen die van communicatieve sets houden.

avatar van Jazper
Dit is inderdaad een uitstekend plaatje waarbij de muziek langzaam onder je huid kruipt. Los zand denk je even als het in het begin nog op gang moet komen. Maar uiteindelijk word je toch wel meegezogen en klopt het allemaal wonderbaarlijk.

avatar van blabla
Lekkere plaat, hoog "piep-knor-knars" gehalte met een extra doos pingpong ballen in de piano, blabla houd hier wel van.