Felt - Poem of the River (1987)

Label: Creation

1. Declaration (1:47)
  2. Silver Plane (2:39)
  3. She Lives by the Castle (6:17)
  4. Stained-Glass Windows in the Sky (2:12)
  5. Riding on the Equator (8:58)
  6. Dark Red Birds (4:17)
avatar van johan de witt
DE favoriete plaat van Stuart Murdoch van Belle & Sebastian. Als je deze plaat beluistert hoor je de invloed op B & S er ook aan af.

Zeer mooie Engelse jaren 80-indiepop.

De invloed op B&S is inderdaad wel goed te horen in de manier van zingen, de composities en het orgelgebruik.

Mooie plaat, ben blij dat ik er achteraan ben gegaan.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik wilde hier alleen 'hoi herman' plaatsen, dat snapt hij wel. Maar dan zou mijn bericht verwijderd worden, daarom ga ik maar eens dit album van deze Felt proberen. Kijken of het net zo goed bevalt als de Felt waar ik fan van ben (Murs + Slug).

Het is wel heel andere muziek.
Maar ik ben benieuwd, wellicht vind je het ook wel wat.

avatar van Mjuman
Prachtpop, idd Belle & Sebastian is een eerste associatie, maar ook (eerder in chronologie) Aztec Camera (op Postcard, fijn label) en het bekendere Lloyd Cole and the Commotions zijn denkbaar.

Niet echt betaalbaar op vinyl, maar ook op cd (Creation) zeldzaam - tijd voor een heruitgave.

avatar van Premonition
De eersteling van Del Amitri schiet me ook te binnen. Ik hou persoonlijk meer van de eerste albums (en EP's) van Felt, dit is wel een mooie popplaat.

avatar van Mjuman
Yep, die ook idd; net zo Schots als Aztec Camera en Orange Juice; die hebben bij tijd en wijle ook dat poppy, al slipt daar ook wel wat 'funk' naar binnen.

Die eerste Felts op vinyl zijn échte collector's items - gek genoeg beduidend duurder dan alles van Postcard (zal wel een kwestie van oplage zijn).

zalwelnikszijn!
Raar album van Felt. Daarvoor is het Felt. Opent met een rock song. Lawrence klinkt hier en daar als Bowb Dylan. Nogal zo-zo in sound- en songkwaliteit. Maar Riding on the Equator, alleen voor dat nummer al 3,5*.

avatar van johan de witt
Zeker! Maar het andere lange nummer - She Lives By the Castle - is even prachtig!
Zeker de twee hoogtepunten van dit album.
Maar ook de kortere popnummers vind ik zeer geslaagd.
4,5 *

avatar van Marzipaintree
Mooie gevarieerde dromerige EP wat ik dankzij de avatar van luigifort heb leren kennen.
Zo heb ik ook ooit eens een operettezanger uit de jaren 30 mogen ontdekken.

Ik begin net als herman en johan de witt met 4 sterren.
Dan groeit die de komende jaren wellicht nog verder door.

avatar van luigifort
Eindelijk op LP, ik zet 'm zo eens op
Heb ik deze avatar 2 jaar alweer?