Goldmund - Corduroy Road (2005)

Neoklassiek
Label: Type

1. Ba (1:33)
  2. Door of Our Home (3:28)
  3. Marching Through Georgia (1:12)
  4. Downward to Darkness on Extended Wings (2:14)
  5. My Neighborhood (4:47)
  6. The One Acre (2:07)
  7. 25 Thousand Miles (4:14)
  8. Methusela Tree (4:48)
  9. Larrows of the Field (3:01)
  10. Provenance (2:56)
  11. Parhelia (6:05)
  12. Yamase (3:55)
  13. Anomolie Loop (7:09)
Sietse
Ik heb vandaag toevallig die nieuwe 7" gekocht en wou kijken of die al hier op de site stond, maar nee.
En kom er tot mijn grote schrik achter dat hier nog helemaal geen een post bij staat.

Goldmund is een van de projecten van Keith Kenniff misschien wel beter bekend van Helios. Onder de naam Goldmund houdt hij zich bezig met piano muziek die inspiratie vindt bij zowel Harold Budd als John Cage en Erik Satie.

Deze plaat staat vol met mooi ambient-achtige piano stukken die bij vlagen erg melancholisch aan doen. Lichte computer bewerkingen en gitaar getokkel maken het geheel compleet.

Aanrader voor de nu komende winter periode als het ‘s avond’s donker is. Als de wind langs de huizen scheert.
Als de regen op de grond klettert. Voor als de laatste bladen van de bomen vallen.
Lekker warm bij de openhaard met een goed boek en warme chocolade melk.

al heel lang een 4,5

avatar van eviljoke
Ik heb hem vandaag ook nog eens opgelegd, maar wat me nu meer dan ooit opviel, is de nogal belabberde opname-kwaliteit. Ik vind het ook mooie muziek, maar je moet het veel harder zetten dan andere cd's en als je vergelijkt met Dustin O'Halloran en Gonzales, dan lijkt de piano van Keith mijlenver van de micro te staan.
Of ben ik nu verkeerd?

avatar van Jazper
Hm, vanmiddag heb ik hem toevallig ook in de cd-speler gelegd. En ik vond m eigenlijk vooral mooi. Van die belabberde opnamekwaliteit dus niks gemerkt.

Maarrrr
- ik had bezoek
- ik heb de cd's van Dustin O'Halloran en Gonzales niet
- ik heb me er niet aan gestoord, maar ook niet echt op gelet

Dus....

ik zet m nog maar eens op.

avatar van Jazper
Nou, tweede keer al dat ik m vandaag beluisterd heb.

Ik vind m nog steeds mooi, maar de kritiek van eviljoke kan ik me wel voorstellen. Het lijkt inderdaad alsof de piano een endje van de micro verwijderd is. Of dit bijdraagt aan de mooie desolate sfeer weet ik niet. Zo ja, dan is dat weer een pluspunt voor de opname wat mij betreft. Maar ja, hoe had het geklonken als...

Sietse
ik denk eigenlijk dat dit met opzet is, juist om een bepaald geluid te verkrijgen. Daarnaast zitten er hele zachte subtiele electronica en gitaar bij. Ik denk dat dit ook kan bijdragen aan het idee.
Er wordt voor een soort "ruis" gezorgd die je zou kunnen ervaren als slechte opname, maar het lijkt me met opzet.

Ik ervaar de opnames iig niet als slecht ofzo.

avatar van The Scientist
Ik hoor er een nummer van op de last-fm radio.. zet aan tot meer luisterwerk

avatar van The Scientist
Wat is my Neighbourhood toch een mooi nummer met die gitaar erin, om helemaal in te verdrinken.

sxesven
Prettige plaat. Inderdaad een wat 'muted' geluid, maar dat is juist erg fijn, wat mij betreft; doet het een soort van heimelijk klinken, als een plaat die niet moeilijk is maar wel wat moeite vereist. Corduroy Road stil laten wegsijpelen op de achtergrond lijkt niet de bedoeling, hoewel het gesloten karakter dat misschien, paradoxicaal genoeg, wel lijkt aan te moedigen. Een plaat die zich verhult in de omgeving en daar, verstopt, zich stilletjes de eenzaamheid laat smaken. Alsof 'ie niet gemaakt is om gehoord te worden, enkel omdat 'ie er moest zijn. Dat bevalt me wel. Aandachtig luisteren loont hier duidelijk de moeite. Openingsbod ruime 3,5* met als kritiekpunt dat het soms iets te simplistisch wil worden, maar verder erg mooi dus.

avatar van BlueVelvet
sxesven schreef:
Mooi gezegd, ik kan me er wel in vinden Ik wacht nog even met stemmen.

avatar van we tigers
ik heb 'Ba' de laatste tijd als wekkergeluid ingesteld en ik moet zeggen dat je daarmee prettig wakker wordt getingeld.

avatar van De Daniël
Deze muziek vind ik mooi.

avatar van Ynoskire
Mijn favoriete Goldmund plaat, en dat zegt een hoop!