Egg - Egg (1970)

Label: Deram

1. Bulb (0:09)
  2. While Growing My Hair (3:53)
  3. I Will Be Absorbed (5:10)
  4. Fugue in D Minor (2:46)
  5. They Laughed When I Sat Down at the Piano... (1:17)
  6. The Song of McGillicudie the Pusillanimous (Or Don't Worry James, Your Socks Are Hanging in the Coal Cellar with Thomas) (5:07)
  7. Boilk (1:00)
  8. Symphony No. 2: First Movement (5:47)
  9. Symphony No. 2: Second Movement (6:18)
  10. Symphony No. 2: Blane (5:28)
  11. Symphony No. 2: Third Movement * (3:11)
  12. Symphony No. 2: Fourth Movement (3:10)
  13. Seven Is a Jolly Good Time * (2:45)
  14. Your Are All Princes * (3:45)
avatar van meyer
een mix van jazz, progressive rock en klassieke invloeden, de nadruk ligt vooral op het keybord.
Mooi stukje hoogstaande muziek
3,5* voorlopig

Een klassieker uit de Canterbury scene, heeft ten onrechte heel lang geduurd voordat ik deze heb geluisterd...

avatar van ChrisX
Ben echt weer bezig om naar oudere prog te luisteren en deze heb ik eigenlijk altijd een beetje verwaarloosd. Met name Symphony 2 is een erg interessant stuk moet ik zeggen.

Hmm... zie net dat het derde deel van Symphony 2 hier niet in de tracklist staat. Dat derde deel is toen wel opgenomen maar niet op de LP gezet i.v.m. auteursrechtconflicten (er schijnen quotes van Stravinsky in voor te komen). Gelukkig toen Eclectic Discs (dat later Esoteric werd) het op cd uitbracht in 2004 heeft men een puntgave testpersing van het album weten te vinden en daar van dit derde deel kunnen masteren (de master was ooit vernietigd). Maar ff een correctie indienen

avatar van kaztor
Afgaande op de titels doet deze band z'n uiterste best om vooral niet doorsnee (en vooral heel erg prog) te zijn. Geïnspireerd door het werk van Drs. Huppeldepup ofzo?

Ken de muziek trouwens niet.

avatar van ChrisX
Tja, dit is een typische vroeg jaren 70 prog-album. Een beetje a la Emerson Lake & Palmer maar dan met meer smaak en minder testosteron. Toetsenist Dave Stewart zou na Egg een belangrijk lid worden van eerst Hatfield & The North en later National Health om vervolgens in de jazzrock band Bruford aan de slag te gaan. Om vervolgens met z'n partner Barbara Gaskin zowaar een aantal hitsingles te maken (o.a. It's My Party).