Peter Hammill - Out of Water (1989)

Label: Enigma

1. Evidently Goldfish (5:02)
  2. Not the Man (4:24)
  3. No Moon in the Water (4:36)
  4. Our Oyster (5:33)
  5. Something About Ysabel's Dance (5:31)
  6. Green Fingers (4:35)
  7. On the Surface (8:14)
  8. A Way Out (7:16)
Aquila
Dit laatste van vier albums van de late Eighties zie ik als de laatste uit een periode van Hammill op zoek naar een nieuwe richting. De introudctie van Stuart Gordon op viool vormt hier de eerste stap die kant nieuwe uit. Sterke vocalen in "Green Fingers", klassiek Hammil-songwrite werk in "A Way Out" en met "Ysabel's Dance" dus ook echt iets wat de nieuwe richting inluidt. Geen hoogtepunt, maar zeker geen dieptepunt deze overgangsplaat (het openingsnummer heeft trouwens prachtig percussiewerk).

highlights: A Way Out, Green Fingers
lowlights: Not the Man

johan69
"Something About Ysabel's Dance", wat een geweldig nummer!
Maar ook "not the man" hoor.
Sterke plaat van Hammill

avatar van thedunno
De plaat begin vrij vlak maar wint met elk nummer aan kracht. Vooral de 2e helft van de plaat is subliem. A way out is een echter Hammill Klassieker geworden. PLaat komt nog regelmatig bij mij uit de kast, al wil ik nog wel eens de eerste 2 nummers overslaan

De tour die volgde op het album, met Nic Potter en Stuart Gordon, was overigens de beste die ik ooit van Hammill (solo) heb gezien! Vooral het optreden in Tivoli was kippenvel van de eerste tot de laatse minuut.

avatar van Deranged
Dit is wat mij betreft een van zijn sterkste albums. Onder andere No Moon in the Water blijf ik een schitterend nummer vinden. Prachtig gearrangeerd en voortreffelijk gezongen. Een van mijn all time favoriete Hammill nummers.

Als geheel vind ik zijn albums meestal niet heel sterk. Hij moet het in mijn beleving in de meeste gevallen van enkele pareltjes hebben, en dan een aantal missers.

Van zijn vele albums is dit naar mijn idee een van de weinige die een coherente lijn van standvastige kwaliteit door het geheel weet te trekken.

Het al genoemde A Way Out maar ook Our Oyster zijn hier eveneens juweeltjes.

Het vrij poppy aandoende Not the Man vind ik ook nog bijzonder goed te pruimen.

Daarom lijkt het mij niet meer dan redelijk dat ik deze na al die jaren toch maar eens verhoog van drie naar vier.

avatar van Deranged
A Way Out schrijven als No Way Out.

Toch wel wat je noemt een gênante fout.

avatar van Deranged
No Moon in the Water nog steeds mijn favoriete Hammill nummer misschien wel.

Jammer dat dit album dan weer net niet beschikbaar is voor streamen.

Gelukkig heb ik nog wel ergens een bestandje rondzwerven.

In de cloud, uiteraard.

Ik zeg altijd maar zo WhatsApp enkel voor chill conversatie geen spacende mensen aldaar toegelaten FB messenger voor hen het voorportaal.

Ik hoor die tingel ik weet nu stront aan de knikker.

Een of andere gap begint zo dadelijk zijn onfortuinlijk relaas uit te storten, zo maak ik onderschijt in dingen.

Weet je daar doorheen te breken deel ik misschien nog wel eens een paar dingetjes met je.