Colosseum - Those Who Are About to Die Salute You (1969)

Label: Dunhill

1. Walking in the Park (3:56)
  2. Plenty Hard Luck (4:27)
  3. Mandarin (4:24)
  4. Debut (6:20)
  5. Beware the Ides of March (5:36)
  6. The Road She Walked Before (2:42)
  7. Backwater Blues (7:39)
  8. Those About to Die (4:52)
avatar van Oldfart
Het 7 "-je van ' Walking in the Park' was mijn kennismaking met Colloseum. Heb dit debuutalbum ooit een tijd in huis gehad ( geleend) maar kan me er verder niets meer van herinneren.
Klinkt het anno nu nog ergens naar?

avatar van Droombolus
Colosseum is het schoolvoorbeeld van een technies geweldig goede band die eigenlijk gewoon wereldberoemd hadden moeten worden gezien hun capaciteiten, maar het door gebrek aan uitstraling nooit gered heeft.

Voor liefhebbers van op blues gebaseerde rock met een stevige jazz twist blijven hun platen een genot om naar te luisteren. De opnames hebben kwa geluidstechniek de tand des tijds prima doorstaan. De muziek zelf is hier en daar wat expirimenteel in de pogingen ( geheel in de sfeer van die tijd ) "andere" geluiden uit hun instrumenten te halen waardoor het hier en daar wel een beetje gedateerd klinkt.

De zang is in deze bezetting is een beetje een stiefkindje, gitarist /zanger James Litherland doet ijverig zijn best maar haalt nergens het nivo wat de heren als instrumentalisten wèl halen en nog op hun sloffen ook............

Droombolus schreef:

Of kwam dat door gebrek aan goede composities? Want technisch vaardige musici zijn nog geen grootse componisten. Niccolo Paganini is daar een zeer bekend voorbeeld van.
Ik vraag het maar, want ik ken helemaal niets van Colosseum I. Van Colosseum II wel, die heb ik een keer op Rockpalast gezien. Wie voert die albums in op deze site?

avatar van Droombolus
Geen geweldige componisten inderdaad, maar ze hadden wel een goede neus voor het uitzoeken van songs van anderen waar ze hun ding mee konden doen. Het waren gewoon ras-muzikanten die eigenlijk allen maar geïnteresserd waren in muziek maken en een broertje dood hadden aan het promotie gebeuren ........

avatar van willemmusic
Dick Heckstall-Smith heeft niet alleen twee namen, maar kon ok twee saxofoons in zijn mond duwen en er nog mooi op spelen ook.
Jon Hiseman kom je nog tegen als componist van oa de soundrtack van 'A Touch of Frost'

beaster1256
was dit al met één van de beste zangers ooit ' chris farlowe ? en heeft ac/dc de titel niet gejat ?

avatar van Oldfart
...tja wat is ' jatten' , komt de eer van het origineel van deze uitspraak niet toe aan de gladiatoren uit het antieke Rome....?

Antwoord op vraag 1 : nee, volgens Droombolus hierboven is het gitarist /zanger James Litherland , en die is doorgaans zeer goed op de hoogte van dit soort dingen.

beaster1256
tja , die Litherland ken ik niet , Chris Farlowe daarentegen wel , wat een zanger , wat een stem , ik zeg dit hier zomaar omdat ik deze namiddag nog eens het superbe dubbelalbum " colisseum live " heb opgelegd en er nog moet van bekomen !

Even ge-wiki-ed; Farlowe dus vanaf het derde album zanger:

Hun tweede album, in 1969, was Valentyne Suite, en wordt beschouwd als hun beste. Hierna werd James Litherland vervangen door Dave "Clem" Clempson voor de productie van het album, The Grass Is Greener in 1970. Tony Reeves werd vervangen door Mark Clarke, en John Hiseman rekruteerde Chris Farlowe zodat Clempson zich kon concentreren op gitaarspelen.

beaster1256
tanx for the info , oldfart , much appreciated !

Oldfart schreef:
Even ge-wiki-ed; Farlowe dus vanaf het derde album zanger:

Psies .......... voor meer Farlowe moet je hier wezen .........

avatar van wizard
Dit album is het enige dat ik ken van Colosseum. Voor mij als metalliefhebber is dit geen dagelijkse kost, maar de keren dat ik het luister, bevalt dit album me wel. Met name het gebruik van de saxofoon vind ik erg mooi. Ik ben het met Droombolus eens dat de zang hier een van de zwakkere punten is, maar storen doet het niet.

3.5*