The Sugarhill Gang - Sugarhill Gang (1980)

Label: Sugar Hill (I)

1. Here I Am (5:09)
  2. Rapper's Reprise (Jam-Jam) (7:40)
  3. Bad News (Don't Bother Me) (6:45)
  4. Sugarhill Groove (9:52)
  5. Passion Play (5:10)
  6. Rapper's Delight (4:55)
Snowman

eazyfan
Snowman schreef:
Het eerste voledige hiphop album.

en het is slecht zeg ik je

Snowman
Het is anders niet slecht,

eazyfan
slegt is misschien een beetje overdreven maar goed vind ik het ook niet.

avatar van Reijersen
Rapper's Deligt is natuurlijk legendarisch.

avatar van luc011190
Inderdaad, ik zou dit nooit slecht kunnen noemen. De hiphop heeft zich natuurlijk ontwikkeld, maar Rappers Delight is een absolute klassieker.

Social_Mask
luc011190 schreef:

Mee eens. Was mn eerste ontmoeting met ''oude rap''.
Geweldig

hip hop the hippie the hippie
to the hip hip hop, a you dont stop

Dit stuk heb ik wekenlang in mn hoofd gehad....

EVANSHEWSON
Ik ken enkel Rapper's Delight, wat ik een heerlijk nummer blijf vinden;
Heb voor de rest niet veel op met rap-muziek, of het zou Rapture moeten zijn van Blondie, maar echter rappers vinden dat waarschijnlijk niet eens rapmuziek ??

avatar van BoordAppel
Er zit rap in en een beat die voor hiphop kan doorgaan, dus waarom niet. Het is alleen jammer dat Harry echt voor geen meter kan rappen.

avatar van levenvergeten
Ik was gisteren wat aan het zappen, en zag ineens op Ned. 3 een clipje van Rapper's Delight. Toén al met blanke vrouwen in bikini omringt Het speelde zich af in het zwembad en je zag bijv. Wonder Mike met een big smile van de glijbaan afgaan(en hard gaan, toen al). Zonde van die fade out op het einde(het befaamde stuk over macaroni hoorde ik niet eens).

avatar van psychonaatje
Dat was een clipje van TopPop. Volgens mij werden die clips meestal in Nederland opgenomen. Ze zullen waarschijnlijk gedacht hebben: "Oh, dit klinkt vrolijk, dus laten we eens een zwembad afhuren en er wat dames in bikini erbij zetten."

Edit: [...] Bijna even uniek is de opname van de Sugarhill Gang in het golfslagbad in Scheveningen. Als je goed kijkt zie je dat één van de rappers een natte onderbroek draagt. Rapper's Delight is de allereerste rap-hit op een gepikte sample van Chic. (bron).

Hier is de aflevering van TopPop Golden Years terug te zien. Het gaat om aflvering 7: SNF (Saturday Night Fever). Rapper's Delight begint na iets meer dan 19 minuten.

avatar van T.O.
Big Bank Hank en Master Gee die de glijbaan afkomen

Waarom zitten we nu eigenlijk nog te zeuren over die blingblingclips als zelfs Toppop 28 jaar geleden (!) al random lekkere chicks voor het allereerste hiphopnummer inzette

avatar van psychonaatje
LOL, touché. Hoewel ik ook graag het ballet van Penny de Jager had willen zien op dit nummer. Hier is de clip trouwens te zien op YouTube. Dat is wat gemakkelijker.

avatar van Alicia
Warempel, Rapper's Delight is mijn allereerste rap singletje...blijft een leuk nummer.
Het is voor mij pure nostalgie, verder ben ik niet zo thuis in hip hop.

avatar van T.O.
Las Ketchup heeft hier ook de mosterd vandaan gehaald.

*wacht op grap met mayonaise*

avatar van Ill
Ill
Waar blijft de grap?

Rapper's Delight

avatar van kemm
Snowman schreef:
Het eerste voledige hiphop album.

Niet helemaal waar, want meer meer als de helft van dit album kun je bezwaarlijk hiphop noemen. Volgens mij valt deze eer te beurt aan Kurtis Blow.
Hoe het ook zij, naast Rapper's Delight valt hier weinig interessants te beleven. Dankzij deze klassieker toch net genoeg voor 3 sterren.

avatar van thtboz
Rapper's Delight!
Alleen ik heb de lange versie die 14 minuten duurt. Big Bank Hank is sws gruwlijk.
Even ter zijde ik weet niet of iemand een keer de clip van Rapper's Delight heeft gezien, maar die is echt belachelijk:P. Wonder Mike en Master Gee hebben ook gezegd een paar jaar later dat ze zich schamen voor de clip, wat ook terecht is:P.

avatar van thtboz
Ik vind trouwens wel dat dit het eerste rap/hip-hop album is. Dit kan je toch wel beschouwen als hip-hop.

avatar van MAS
MAS
Ik denk het ook al noemen sommige de last poets maar dat is rap/spoken word. Valt ook onder hiphop maar dit is denk ik het eerste album met rap zoals we die nu kennen.

Zowiezo prachtig om rappers te horen opscheppen over hun kleurentv

avatar van GijsV
Hier staat dat Rappers delight 4,55 minuten duurt. Maar ik heb een versie van 14, 45 minuten:P Waar komt die versie vandaan? Van welk album?

avatar van MAS
MAS
Van een 12" single. (vinyl)

avatar van GijsV
Ow okee Thanxx

avatar van Metalhead99
Nergens echt bijzonder, maar het luistert gewoon heerlijk weg en Rapper's Delight blijft gewoon een heerlijke klassieker.

avatar van KILLERBEE99
Rapper's Delight

avatar van Helicon
Rappers Delight HEERLIJK!

De rest van het album luister ik overigens nooit, want dat vind ik het luisteren niet waard.

Like tree that's made out of wood

avatar van Harderwiek
Ook ik ben maar eens begonnen met de muzikale ontwikkeling van het genre Hip-Hop, waarbij ik deze als eerst beluisterd heb. De tracklist wordt mooi afgewisseld door hiphop en r&b nummers. Over het geheel klinkt het erg goed, alleen de zang van de mannen is niet altijd even fijn om naar te luisteren. Verder is Rapper's Delight natuurlijk een pareltje waar je hedendaags nog steeds dingen van hoort terugkomen in het hiphop-genre. 3,5* met kans op een verlaging als die niet heel lang houdbaar blijkt.

avatar van Stijn_Slayer
'Rapper's Delight' vind ik bijna net zo vreselijk als Kwiens 'Another One Bites the Dust'. De rest vind ik lang zo slecht nog niet. De discoinvloeden zijn af en toe een beetje fout, maar vaak ook wel swingend. Sommige funky baslijnen bevallen me wel. Voor 1979 is dit volgens mij best baanbrekend?

Zelf zou ik 't echter nooit draaien, laat staan kopen. 2,75*

Jazzthieve
1979 als jaar van uitgave lijkt mij verkeerd. Dit album is opgenomen in 1979 ja maar uitgegeven voor het eerst op 7 februarie 1980.
Buiten Rapper's Delight behoorlijk saai album trouwens en verre van baanbrekend.

avatar van Willemsb
Vanavond staan ze op Strijp-S in Eindhoven. Festival 40 UP. Ik ga ze checken, ben benieuwd.

Gelukkig heb dit album als originele 1980 UK LP, want daar staat wel de ultralange en ultragoede ruim een kwartier durende versie op van Rappers Delight. De Chic groove van dit nummer is geweldig en deze DJ's uit New York kwamen hier toen ineens rappend de hitparade mee indonderen. Wat was dit?! Ik was blij dat ik de single van 7 minuten te pakken kreeg, maar deze allerlangste versie is nog beter. Ook Sugarhill Groove van bijna 10 minuten heeft een erg fijne beat en bas. Maar op dit album staan ook prima (gezongen) soulnummers, zoals Bad News (Don't Bother Me) en Passion Play met een lekkere groove. Ik heb ze een tijd terug ook live gezien in Tivoli aan de Oudegracht in Utrecht en ook dat was erg leuk om mee te maken.

Natuurlijk is dit niet het 1e hiphop album, alleen het fantastische rappers delight staat er op want dat si het 1e hiphop nummer en rapper's reprise hoor je hiphop beginsels. De rest is matige funk-slow pop. Heb al jaren de goude 12" maar deze plaat die ik een kringloop vond zal ik niet meer draaien. Heeft niets met hiphop te maken en al was het dan nog goede pop/funk maar niet dus