Levellers - Levellers (1993)

Rock / Folk
Label: China

1. Warning (5:01)
  2. 100 Years of Solitude (3:59)
  3. The Likes of You and I (4:49)
  4. Is This Art? (3:13)
  5. Dirty Davey (3:43)
  6. This Garden (4:01)
  7. Broken Circles (3:16)
  8. Julie (6:12)
  9. The Player (3:15)
  10. Belaruse (3:00)
  11. Subvert [Live at Trancentral] * (3:42)
  12. Belaruse Return * (3:16)
  13. This Garden [Marcus Dravs Remix] * (7:19)
  14. This Garden [Banco de Gaia Remix] * (6:38)
  15. Life [Accoustic Version] * (3:37)
  16. Julie [New Version] * (3:54)
  17. The Lowlands of Holland * (5:02)
  18. English Civil War * (2:57)
  19. Warning [Live] * (6:26)
  20. 100 Years of Solitude [Live] * (4:05)
Ik heb helemaal niets met The Levellers, maar dit album heb ik dan wel weer op een bandje staan, ooit gekopieerd van de bibliotheek. Niet echt speciaal, maar The Garden is wel een leuk nummer.

beaster1256
dit vind ik echt zwak, in de jaren 90 heb ik hem ook gekocht en toen vond ik het maar een 2,5 maar nu ik mijn hele collectie opnieuw beluister en bespreek met punten vind ik dit zwak.

Live waren ze toch altijd wel een enorme belevenis. Dat was feesten zeg. Toch beschouw ik Levelling the Land als mijn persoonlijke lievelingetje. Alhoewel Belaruse toch zeker ook een alleraardigst nummer is.

avatar van MarkV
Totaal niet eens met beaster1256. Ik vind het nog steeds erg leuke muziek. Ik word er heel vrolijk van. Misschien niet zo speciaal of verantwoord maar wel heel leuk!

"This garden" is een geweldig nummer; trouwens de rest is ook erg de moeite waard.
Ik heb deze cd gekocht terwijl ik de band verwarde met The Silencers; daar kwam ik later achter.
Vanaf toen The Levellers blijven volgen, en regelmatig live gezien; van dit album krijg ik nog steeds een kick, terwijl ik nu "Levelling the Land" nog beter vind.
Hun live album is ook erg goed.

avatar van rushanne
Goeie cd, niet hun beste maar zeker niet verkeerd.

Ik hoop toch wel dat ze nummers van dit album spelen als ze in Nijmegen komen.

avatar van berwt
Stuk voor stuk sterke nummers, afsluitend met Belaruse als apotheose. Zeer vrolijk, zeer toegankelijk en toch doorstaat ze de tand des tijds.

avatar van Gert P
Julie mijn favorie van deze plaat.

avatar van Lennonlover
Na de eerste beurt een beetje teleurgesteld. Ik hoor niet veel meer van wat hun Levelling the Land karakteriseerde. Enkel Dirty Davey kan me nog doen springen en lachen zoals op hun vorige. Broken circles is ook goed maar ik vind ze de bal misslaan bij This Garden.

2,5* maar ik hoop hem meer te mogen geven binnen een paar luisterbeurten.

Mijn eerste kennismaking met Levellers was juist This Garden, en die vind ik wel schitterend.
Het album is inderdaad wel een stuk anders dan Levelling The Land, maar probeer zeker 100 Years of Solitude te luisteren, hopelijk wordt je score nog wat hoger.

avatar van sierrra
Julie mijn favoriet van deze plaat.

Inderdaad een van de hoogtepunten van deze cd. Staan nu ook vier bonus nummers op. The Lowlands of Holland. English Civil War. Subvert. Belaruse Return.

Dit album lag ergens af geprijsd in de bakken, en ik had toevallig een week eerder een stukje van een clip van hun op MTV gezien, en was wel aangenaam verrast.
De alarmbellen gaan rinkelen Warning; mijn eerste kennismaking met Levellers. Een heerlijke snelle beat. Vervolgens de kenmerkende viool en de zang van Mark Chadwick.
Redelijk toegankelijk, Levellers gaan op hun manier mee in de heersende house rage die op dat moment in de UK heerst. Wel zonder hun identiteit te verliezen.
Levellers meets EMF.
Vervolgens hoor je bij 100 Years Of Solitude het herkenbare geluid waar Levellers bekend mee zijn geworden. De viool speelt gelijk in op mijn emoties en geeft me een soort van triest gevoel. De rest van het nummer nodigt juist uit om te gaan dansen (iets wat ik regelmatig gedaan heb op muziek van Levellers; heb deze band zeker 5x live gezien).
The Likes Of You And I doet Schots aan. Dit nummer neigt ook wel naar een andere ondergewaardeerde band; The Silencers. Een van de weinige nummers van dit album wat live ook nog regelmatig gespeeld wordt.
Is This Art? doet mij denken aan New Model Army, maar daarmee zijn meer vergelijkingen te noemen.
Het rauwe geluid van de straat, en de kenmerkende kritische teksten tegen het Engelse politieke beleid bijvoorbeeld.
Nee, dit nummer gaat niet over meneer Garfunkel.
Dirty Davey opent met schijnbare Iers klinkende traditionele volksmuziek. Het is geschreven door Nick Burbridge of McDermott's Two Hours. Voor de liefhebbers van dit nummer is het album World Turned Upside Down aan te raden. Een samenwerking van Levellers met Mc Dermott’s Two Hours.
This Garden blijft voor mij het beste nummer van dit album. Klinkt allemaal als een grote trip. Het opent met een didjereedoo bespeeld door Stephen Broakes, die live ook regelmatig aanwezig is.
De backing vocals van Jacinda Jones maken het nummer af. Het totaal wijkt erg af van het gangbare Levellers geluid. Maar ik blijf een zwak voor dit nummer houden.
Broken Circles klinkt erg veel als Liberty Song van Levelling The Land. Al heeft die nog meer impact. Wel heerlijk dansbaar weer.
Julie is een favoriet van velen. De doedelzakken en de hurdy gurdy (soort van draai orgel) op het einde bezorgen mij ook op een positieve manier kippenvel. Julie wordt live vaak luid mee gezongen. Feit is dat Levellers vaak een grote groep fans uit Engeland met zich mee brengt als ze optreden.
The Player is weer typisch Levellers. Maar persoonlijk vind ik dit de mindere song van het album. Ik mis wat extra’s.
Belaruse is een van hun bekendste nummers, en ik moet toe geven dat dit ook een sterk nummer is. Let hier vooral op het gitaarwerk. Dat duidelijk een stempel op dit nummer drukt. De single versie is een stuk minder krachtig dan de versie op Levellers – Levellers.
Mooie afsluiter van mijn eerste aanschaf van Levellers, waarna vervolgens vele albums volgden.

avatar van Cannondale
Zeker niet de beste cd, kan niet tippen aan Weapon Called The Word en Levelling the Land. Maar in die tijd was alles wat ze uitbrachten ijzersterk. Na dit album werd het echt minder...
Live bleef goed trouwens

avatar van Gert P
Vind deze toch ook steeds beter worden en al heb ik een andere versie met veel meer nummers, zelfs die extra nummers zijn mooi.

Parlotones
Wij hebben net een paar kringloop winkels bezocht in Hattem en omgeving. En deze cd tussen wel honderd 'rommel' cd uitgevist. Ik heb alleen Truth and Lies van de Levellers , maar voor die euro kan je hem natuurlijk niet laten liggen. De meningen over deze album zijn nogal verdeelt, maar daar kom ik ook nog wel achter, de teksten zijn er bij geleverd dat vind ik altijd wel een meer waarde. T & L is volgens de kenners ook niet zo geweldig maar die vind ik best wel goed. Trouwens die 40 min zijn zo voorbij.

Deze is stukken beter!

Parlotones
Deze album doet mij vrijwel helemaal niets gewoon saaiii. Het kabbelt wat voort zonder een echte uitschieter. De 2e helft van Julie vanaf 3 min 10 is volgens mij vergeten te splitsen in een instrumentale Bagpipe song, heeft niets met de song julie te maken. 1 * Terug naar de kringloop? denk het wel.

?

Dat meen je niet!