The Fall - Seminal Live (1989)

Label: Beggars Banquet

1. Dead Beat Descendant (2:26)
  2. Pinball Machine (2:53)
  3. H.O.W. (4:18)
  4. Squid Law (3:42)
  5. Mollusc in Tyrol (5:10)
  6. Kurious Oranj (5:58)
  7. Frenz (5:23)
  8. Hit the North (3:11)
  9. 2 X 4 (3:55)
  10. Elf Prefix / L.A. (5:02)
  11. Victoria (2:57)
  12. Pay Your Rates (3:52)
  13. Introduction / Cruiser's Creek (6:58)
  14. In These Times (4:13)
avatar van jacques.be
Een beetje onderschat tussendoortje. Was voor mij de kennismaking met The (mighty) Fall. EN ik blijf er een soft spot voor hebben.
De ene helft is live, de andere helft zijn studio opnames, met 5 nieuwe nummers en twee herwerkingen van eerder verschenen dingen.
Je kan dit een rommelige release vinden (de nummers vormen geen geheel, slecht geknipte live tracks met telkens een seconde stilte ertussen..), maar er valt ook veel positiefs over te zeggen. De livetracks geven een prima beeld van The Fall live in die periode. Samen met de herwerkingen van Frenz en Kurious Oranj, zou je het op die manier als een mini best-of van de Brix-periode kunnnen zien. Bij de nieuwe nummers merk je een eerste poging om electronica in de nummers te steken. Iets wat op latere albums meer gedaan werd. Verder is Dead Beat Descendant een goeie, vlotte single. Pinball machine een geslaagde cover.

avatar van itchy
Deze plaat verdient wel wat meer waardering dan de huidige score.

Dead Beat Descendant is een heel behoorlijke Fall-single, met het glossy geluid kenmerkend voor deze periode.
Pinball Machine is uniek, een cover van een country-nummer van Lonnie Irving uit 1960 dat oprecht en zonder een spoor ironie wordt gespeeld.
H.O.W. klinkt lekker obscuur, zoals op elke Fall-plaat wel een paar van dit soort nummers horen te staan.
Squid Law is weer een lekkere beuker/drammer, op geen enkele andere release te vinden (alleen op de Complete Peel Sessions onder de titel "Squid Lord".
Mollusc in Tirol.... laten we die maar even negeren.

Daarna komen de live-nummers. Allemaal prima en energiek gespeeld. De bezieling is er. De meest "commerciële" Fall-bezetting/periode, de visite wegjagen doe je beter met andere platen. Wat opvalt is dat de Frenz Experiment-songs (Frenz en In These Times) hier véél beter klinken dan op plaat.