Rob de Nijs - Rob de Nijs (1978)

Label: Philips

1. Als Ik Je Neem (5:35)
  2. Bang (3:55)
  3. Een Verre Vriend (4:05)
  4. Leida (3:22)
  5. Meisje (5:07)
  6. Een Dagelijkse Romance (3:46)
  7. De Pieper (3:46)
  8. Kom bij Mij (5:24)
  9. Een Man van Nu (3:05)
  10. Hallelujah (5:53)
avatar van papsie
Na het prachtig album " Tussen zomer en winter " valt deze plaat eigenlijk wat tegen. Niet dat er geen mooie nummers op staan maar op de vorige LP was elk nummer een hit waard. De betere nummers op dit album zijn " De pieper ", " Een dagelijkse romance " en " Bang ".

Gek genoeg begint dit onbekende album steeds meer mijn favoriete album van de Nijs te worden. De hele melancholische sfeer op het album, de te gekke muzikanten (o.a. Hans Vermeulen's Rainbow Train) en mooie teksten. Als ik je neem (een vertaling van een Michel Sardou-lied en een tekst die niet veel duidelijker had kunnen zijn), Bang, Een verre vriend, De pieper en het obscure gospelachtige Hallelujah (inclusief gospelkoorwerk van Margriet Eshuijs). Het totaal maakt een prachtig album, net even wat losser dan voorganger 'Tussen zomer en winter' en wat minder gelikt dan opvolger 'Met je ogen dicht'. Mooi. Mooie hoesfoto ook, toch een beetje onze eigen Julien Clerc!

avatar van tnf
tnf
Ik hoorde net 'de pieper' op de radio, kende het nummer nog niet. En krab mezelf eventjes op het hoofd bij het luisteren naar die tekst.

Wat een verhulde manier om te zeggen dat je maagd Rosalie alle hoeken van de kamer wilt laten zien (na d'r dronken gevoerd te hebben).

Best wel een beetje gluiperig, hoor.