UFO - Lights Out in Tokyo: Live (1993)

Label: Castle

1. Running Up the Highway (4:42)
  2. Borderline (5:33)
  3. Too Hot to Handle (4:10)
  4. She's the One (3:21)
  5. Cherry (4:21)
  6. Back Door Man (5:21)
  7. One of Those Nights (4:22)
  8. Love to Love (8:10)
  9. Only You Can Rock Me (4:07)
  10. Lights Out (6:30)
  11. Doctor Doctor (8:17)
  12. Rock Bottom (9:44)
  13. Shoot Shoot (4:40)
  14. C'mon Everybody (4:33)
avatar van Lonesome Crow
In 1992 leidde UFO alweer een jaar of 5 een marginaal bestaan.
De tijd van de grote labels was voorbij en meer dan ooit teerde men op de roem die vooral in de jaren ’70 tot stand gekomen was.
Men toog naar Japan waar elke grote hardrockband uit vervlogen tijden groter is dan in de rest van de wereld en nam daar een live CD op.
Dit trouwens ter promotie van hun pas verschenen uitstekende melodieuze studio album “High Stakes and Dangerous Men”, waarvan 5 songs ook hierop zijn verschenen.
En zo hoort het ook, liever dat (tracks 1,2,4,6 & 7) als oude meuk alhoewel als je erbij bent wel weer leuk is om iets echt herkenbaars te horen.

De toenmalige gitarist Laurence Archer doet zijn best op de oude Schenker songs, als hij het technisch niet meer redt (meestal op het einde van de solo) dan geeft hij zijn eigen draai eraan en dat geeft niet.
Helaas kiest men vooral voor de doodgespeelde oude UFO songs, echter “Cherry” en “C'mon Everybody” zijn een positieve uitzondering hierop.
Je moet maar durfen als gitarist, “Rock Bottom” naspelen en of je wilt of niet elke afwijking van het origineel valt op jammer dat men er niet onbevooroordeelt naar kan luisteren.
Ik prefereer de nieuwere songs, waarbij “She's the One” en “One of Those Nights” de uitschieters zijn.

Te horen is dat men speelde in een niet al te grote zaal (club Citta in Tokyo), en de opnames zijn van een uitstekende kwaliteit.
Eigenlijk alleen interressant voor de die-hard UFO fan (zoals ik), heb hem trouwens als dubbel uitgave met het veel mindere “Live in Texas” (met gitarist Paul Chapman, bootleg kwaliteit).