Rob de Nijs - 40 Jaar Hits (2002)

Alternatieve titel: Het Allerbeste van Rob de Nijs

Label: EMI

1. Ritme van de Regen (2:33)
  2. Jan Klaassen de Trompetter (3:15)
  3. Dag Zuster Ursula (2:31)
  4. Mirella (2:34)
  5. Malle Babbe (4:34)
  6. Zet een Kaars voor Je Raam Vannacht (3:25)
  7. Bier Is Bitter (3:37)
  8. Het Werd Zomer (4:09)
  9. De Pieper (3:47)
  10. Zondag (3:03)
  11. Alleen Is Maar Alleen (2:47)
  12. Foto van Vroeger (4:41)
  13. Zonder Jou (2:41)
  14. Dat Is Alles (4:16)
  15. Hou Me Vast (3:51)
  16. Ik Wil Je (4:03)
  17. Bo (3:57)
  18. L.A.T. (4:08)
  19. 'n Beetje Meer (3:41)
  20. Johnny Soldaat (3:37)
  21. Zeg Maar Niets Meer (3:25)
  22. Alles Wat Ademt (3:49)
  23. Ontmoeting (4:32)
  24. Open Einde (4:52)
  25. 't Is Nooit Te Laat (4:35)
  26. Het Land van Maas en Waal (3:36)
  27. Duet (Ik Hou Alleen van Jou) (4:35)

met Martine

28. Rendezvous (3:23)
  29. Toerist in Paradijs (4:40)
  30. Huis in de Zon (5:07)
  31. Water en Vuur (4:24)
  32. Iets van een Wonder (5:07)
  33. De Donder Rolt (3:29)
  34. Banger Hart (4:22)
  35. De Tijd Staat Stil (4:33)
  36. Nu het Om Haar Gaat (5:21)
  37. Geloof Me (3:56)
  38. Zo Zal het Zijn (4:04)
  39. Naomi (4:01)
  40. Engelen (4:14)
  41. Ik Wil Je [Live] * (4:35)
  42. Zet een Kaars voor Je Raam Vannacht [Live] * (4:32)
  43. Dag Zuster Ursula [Live] * (2:45)
  44. Kapotte Engel [Live] * (3:41)
  45. Foto van Vroeger [Live] * (5:04)
  46. Rendez-Vous [Live] * (3:09)
  47. Het Werd Zomer [Live] * (5:09)
  48. Bo [Live] * (4:11)
  49. Zonder Jou [Live] * (3:31)
  50. Engelen [Live] * (4:33)
  51. Hou Me Vast [Live] * (5:05)
  52. 'n Beetje Meer [Live] * (4:53)
  53. Blues Medley: Key to the Highway / Big Boss Man /Shape I'm In [Live] * (7:48)
  54. De Pieper [Live] * (4:20)
  55. Langs de Lijn [Live] * (4:08)
  56. Malle Babbe [Live] * (5:34)
  57. Banger Hart [Live] * (4:58)
totale tijdsduur: 2:37:15 (3:55:11)
EVANSHEWSON
Ben ik de enige rockliefhebber die zo op momenten ook graag naar goed gemaakte Nederlandstalige muziek luistert ?
Krijg hier wel de indruk.
Wil vooraf zeggen dat ik Boudewijn de Groot de allerbeste Nederlandstalige zanger vind. Dit heeft ook veel te maken met de prachtige teksten die hem door Lennart Nijgh werden aangereikt.

Maar ik heb altijd een zwak gehad voor deze Rob de Nijs, een kanjer van een zanger.

Vooral zijn werk uit de jaren zeventig spreekt me sterk aan (Zuster Ursula vind ik een zalig liedje).
Zo eind jaren zeventig tot een stuk in de jaren tachtig maakte hij keer op keer sterke albums, waarvan DE REGEN VOORBIJ mijn favoriet is.

Deze verzamelaar is goed samengesteld, al vind ik de eerste cd de beste (gewoon zijn betere periode zeg maar).
Op de tweede hou ik enorm van het nummer HUIS IN DE ZON dat het nooit echt als hit maakte, wat ik nooit begrepen heb, wàt een sterk nummer !
Open Einde is zeer aangrijpend, het zou niet eens over een vrouw gaan, maar over een overleden hond, nou, zelfs als je dat weet stoort dat niet eens...

Ik heb Rob de Nijs altijd een warm hart toegedragen en ik hoop dat hij nog eens onverwacht gewèldig scoort, net als met Banger Hart, een reuze-hit in zijn nadagen !

Begrijp niet wàt men aan Marco Borsato vindt als je deze gigant Rob de Nijs beluistert.

Het zal wel te maken hebben dat ik van Borsato haast nooit de tekst begrijp omdat zijn stem verzuipt in de orchestratie die veel te bombastisch is.

Geef mij maar ROBJE 4 EVER !!!!!!!

Geef deze collectie songs 4 sterren ****

Ik had de CD bijna gekocht. tot ik merkte dat deze CD uit 2002 kwam en het liedje "Arme Ziel " uit 2004 er niet opstond.

Nooit verwacht dat ik ooit nog een album van Rob De Nijs zou kopen; maar dat heb ik vandaag toch gedaan.
Ik heb hem toevallig pas live gezien en gehoord, en hij speelde zijn bekendere werk. En ik moet zeggen dat het wel op een positieve manier indruk op me heeft gemaakt.
Toch mooi 3,5 sterren deze mooie verzamelaar.
Ook ik vind wel cd 1 mooier dan cd2.

avatar van rudiger
ik vind het werd zomer van hem wel ok

Dat is ook wel een erg goed nummer. Kreeg ik tijdens het concert kippevel van; klonk zo mooi; was namelijk zonder die vrouwelijke tweede stem. Die had er van mij niet bij gehoeven.

avatar van LucM
Rob De Nijs vind ik één van de beste Nederlandse zangers ooit : warme stem, prachtige songs, en wát een carrière (te vergelijken met Will Tura in Vlaanderen). Dit is een degelijke compilatie met heel wat klassiekers waarvan "Banger Hart" de nr.1-positie bereikte, zowel in Nederland als in Vlaanderen.
Hij is helaas oud geworden, nu heeft Marco Borsato zowat de fakkel van hem overgenomen, maar ik hoor toch liever Rob De Nijs (met alle respect voor Borsato).

johannesA
Deze compilatie van Rob staat als een huis. Heel veel nummers die je kippevel geven en die je mee kunt brullen. Eat your heart out Marco. Dit is 100 maal beter. Luister alleen al naar Zo Zal Het Zijn. Je bent wel heel ongevoelig, als je dat niks doet. Ook bijzonder, dat nieuwer werk niet veel onder doet voor ouder werk. Een carriëre van 40 jaar en zoveel kwaliteit. Hulde!!

avatar van Madjack71
Marco die de vlam van de Nijs heeft overgenomen, met die zoete eenzijdige meuk van Pukebank? Dacht het niet. Marco bouwt misschien verder op het nederlandstalig succes, waarvan de bodem o.a. is gelegt door Rob de Nijs, maar kan geenszins tippen aan de kracht van de vertolking van een tekst zoals de Nijs dat kan. Daarin is hij niet van zijn troon te stoten. Al heeft hij niet altijd de beste nummers om zich heen gehad, maar zelfs hij kon aan die draken van Belinda Meuldijk geen geloofwaardige draai meer geven. Gelukkig is dat huwelijk weer voorbij en richt de Nijs zich vooral de laatste paar albums weer op mooie vertolkingen van bestaande of dankzij Lohues nieuwe liedjes.
Genoeg fraais om dit album te vinden, Rob de Nijs is samen met Conny vandenBos de zanger en zangeres van nederland, wat mij betreft.

avatar van B.Robertson
Schreef hij behalve 'Bier is Bitter' zelf eigenlijk wel eens wat? Overigens leuk dat Marco Borsato weer eens opduikt in bovenstaande berichten; ik mag altijd graag de berichten over dergelijke Nederlandstalige artiesten lezen. Wat De Nijs aangaat heb ik de eerste disc ook liever, al vind ik aan 'Zondag' geen bal aan. Wat gaat mij dat aan dat hij de hele dag lekker in bed blijft en alle tijd heeft om lekker lang te vrijen. Draak van een nummer. Doe mij maar 'Zondag' van André Hazes; lekker zielig liedje over die ene dag van de week dat hij zijn kinderen mag zien. Van Rob de Nijs is Jan Klaassen de Trompetter altijd mijn favoriet geweest, een compositie van Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh. Rob zijn versie van Het Land van Maas en Waal vind ik geslaagd, Banger Hart is overigens nou niet echt de muziek die ik graag beluister. Aan deze compilatie heb ik bijna genoeg van Rob de Nijs. Doe er nog een verzamelaartje bij waar 'De Avond' en 'Tegen Beter Weten In' opstaan, en het feest is compleet.

avatar van B.Robertson
Trouwens nog mijn complimenten aan de samenstellers van dit album. Beide schijven bevatten elk ruim 75 muziek. De speelduur wordt optimaal benut. Ook vind ik het een hele prestatie dat Rob de Nijs na al die jaren nog altijd in het vak zit. Over de CD: na 'Ritme van de Regen' uit 1963 krijg je een stap van 10 jaar naar 'Jan Klaassen de Trompetter'. Had hij geen hitjes in de tussenliggende periode? 'Malle Babbe' valt op dit album in een alternatieve uitvoering te horen. Behalve 'Het Werd Zomer' behoren tot mijn favorieten 'De Pieper', 'Bier Is Bitter', 'Alles wat Ademt', 'Johnny Soldaat', 'Ontmoeting' en 'De Donder Rolt'. Voor 'Ik Wil Je' bedank ik vriendelijk en voor de rest is het een lange zit. Zijn muziek is vooral pop. Hij biedt kwaliteit, maar mijn voorkeur gaat nog wel eens uit naar volksmuziek/hoempapa/schlager en zwijmelpop van André Hazes.

Rob de Nijs had in die tussenliggende periode niet echt hits.
Anna Paulowna is een mindere bewerking van Guantanamera, verder was hij vooral actief op televisie, Oebele en Hamelen. De televisie was toen in opkomst, en zo hield hij wel contact met de voornamelijke vrouwelijke fans.

avatar van gaucho
Ja, Rob lag in zijn hoogtijdagen vooral goed bij de vrouwen. Toch is zijn werk kwalitatief wel van een dusdanig niveau dat ik vond dat ik er een verzamelalbum van moest hebben. Het is deze geworden, volgens mij de meest complete, die in elk geval zijn gehele carriere omvat, of dan toch in elk geval de eerste veertig jaar.
Zijn repertoire kent uitschieters als Het werd zomer (prachtige productie ook met die mooi uitwaaierende gitaarpingels), Zonder jou, Jan Klaassen de trompetter, Malle Babbe en - van veel latere datum - Zo zal het zijn. Er staat ook een handvol nummers op waar ik weinig aan vind, zoals het al genoemde Zondag, Een beetje meer en ook Banger hart behoort niet tot mijn favorieten. Al gun ik het hem dat-ie daar zo laat in zijn carriere nog een nummer 1-hit mee scoorde.
Veel vertaald werk van vooral Engelstalige popsongs, vooral in het romantische genre, maar het biedt toch wel kwaliteit. Ook ik had het wel leuk gevonden als Robs versie van Lennart Nijgh's Avond (bij hem in '73 nog De Avond geheten) hier op zou staan, maar ja, dat nummer heeft nooit wat losgemaakt, totdat Boudewijn de Groot het zelf opnam. En eerlijk gezegd vind ik Robs versie ook niet zo sterk gearrangeerd, dus een groot gemis is het ook niet.

3,5 ster, zowel voor de muziek zelf als voor de voorbeeldige samenstelling van deze compilatie.