David Arnold - Tomorrow Never Dies (1997)

Score
Label: A&M

1. Sheryl Crow - Tomorrow Never Dies (4:47)
  2. White Knight (8:30)
  3. The Sinking of Devonshire (7:07)
  4. Company Car (3:08)
  5. Station Break (3:30)
  6. Paris and Bond (1:55)
  7. The Last Goodbye (1:34)
  8. Hamburg Break In (2:52)
  9. Hamburg Break Out (1:26)
  10. Doctor Kaufman (2:26)
  11. *-3-Send (1:17)
  12. Underwater Discovery (3:37)
  13. Backseat Driver (4:37)

met Alex Gifford

14. k.d. lang - Surrender (3:56)
  15. Moby - James Bond Theme (3:12)
avatar van davidov
mooie soundtrack van david arnold die wonder boven wonder zon beetje alleen maar klassieke instrumenten bevat....geen techno bliepjes etc zoals te merken is bij TWINE en al helemaal bij DAD.

kijk ook bij de enhanced versie van tomorrow never dies voor meer nummers gezien deze OST uitgebracht was toen Arnold zn werk nog maar voor 50% af was.

neo (crew)
Toch bevat deze score wel degelijk techno achtige zaken zoals in Backseatdriver (in samenwerking met Propellorheads bv).

avatar van davidov
true that one slipped my mind.

maar dat is dan ook eigenlijk de enige echte grote uitzondering....iedere keer als ik de OST luister dan valt me weer op hoe compleet anders dat nummer is, veel ruiger ook dan de rest en idd veel techno bass en zoemers. Geen slecht nummer opzich, het creeert alleen een beetje een soort "huh?" effect in vergelijking met de rest van de OST (same goes for moby.....dat is echt puur techno)

neo (crew)
Hamburg Breakout is zit ook nog op de grens van techno/orkest trouwens

Ooh wacht Hamburg Breakin (tegen het einde van het nummer)&out

neo (crew)
Dat een mens soms iets erg laat ontdekt is hier met deze score met een bepaald iets het geval. Enkele korte malen in tracks als Hamburg Brake In citeert Arnold het 4 notige motiefje van Tina Turner's titelsong van Goldeneye. Waar dat normaal bij iedere Bond enkele voor een en dezelfde film wordt gebruikt moffelt hij het weg ergens op bepaalde plekken. Ik kon dit gister pas degelijk vertalen.

Vooral en iets minder in zijn latere Bond scores grijpt Arnold terug naar eerdere spektakele scores die met bepaalde orchestraties en technieken die ook met gemak in Tomorrow konde passen. Na White Knight (gebruikt na de titelsong) en The Sinking of Devonshire is er eigenlijk geen enkel orchestraal stuk wat dit nog kan overtreffen. Maar uiteraard is alles zo uiterst complex en vol ingenieuze ideeen dat het weinig uitmaakt. White Knight zou zo bij een verlenging van de Fort Knox actiescenes uit Goldfinger kunnen zijn, waarbij Barry's track Dawn Raid on Fort Knox de boel zo ontzettend opwindend maakte om te ervaren.

De dvd bevat ook een audio commentaar van de componist, naast ook een zeer aardig interview!

Bond scores kende ik al zat genoeg vanuit de film die ik keer op keer keek. Tomorrow was echt de eerste die ik zowel in de bioscoop zag alsmede de score van had. Met kerst onder boom, het werd een traditie. Ik vermoed dat ik binnen een paar maanden tijd na december 97' al een boel zomaar ineens had gekocht. Barry is natuurlijke de Bond componist, maar mocht ik een top lijst maken, komt deze op de 2e plek te staan, waarboven Goldfinger.

Zeer goede score van Arnold. Een nadeel is echter dat zijn droom uitkwam met het maken van deze score en hij in dit album alles heeft gegooid wat hij maar kon. Hierdoor worden TWINE en DAD moeilijker luisterbaar.

Nooit gehoord ben hier wel erg benieuwd naar. ga eens aandachtig de track luisteren of ik het kan horen.

S7efan schreef:

Daarom pleit ik er zelf nog steeds voor dat men eerst eens moet zien wat het wordt indien hij ook de volgende Bond doet. Het zou kunnen dat hij nog verder doorslaat na DAD (overigens nog steeds erg goed dan vermoed ik).

avatar van davidov
Nou vond ik TWINE ook geweldig, alleen DAD vond ik echt minder, bevatte iets teveel stukken van zn vorige 2 projecten

Dat herhalen vind ik niet zo erg dat geeft ,net zoals Barry deed, een vorm van continuiteit. Ik vind z'n scores (de actiestukken) steeds chaotischer worden en ,voor mij, minder aantrekkelijk om te luisteren.

avatar van davidov
Iedere film moet gewoon eigenlijk zijn eigen herkenbare deuntje hebben...

En alle soundtracks van David hadden dat NIET...

Echter ze hadden wel allemaal een bepaalde sfeer en instrumenten keuze..

TND was zo vrij klassiek, TWINE was iets chaotischer en bracht meer "pit" aan de film, DAD is een combinatie van de vorige 2, en daardoor slaat hij net bij beiden de spijker mis... jammer...

Ho ho ho... Surrender, gezongen door K.D. Lang aan het eind en oorspronkelijk eigenlijk de Bond-song van Tomorrow Never Dies, is hier in feite het hoofdthema. De melodie wordt meerdere malen verweven door de score (het duidelijkst in bv. Backseat Driver), en is wel degelijk 'het eigen deuntje' van de film.

Ook Die Another Day bevat een / enkele thema('s), al moet ik daar de score even voor naluisteren... Kom ik nog op terug. The World Is Not Enough bezit ik niet, geen idee wat betreft die.

score-freak schreef:
The World Is Not Enough bezit ik niet, geen idee wat betreft die.

Het laatste nummer van Scott Walker ''Only Myself to Blame'' is ook van invloed op sommige score stukken.

neo (crew)
Eigenlijk zou The Edge van U2 credit moeten krijgen voor het feit Arnold die Goldeneye quote ipv. Tina Turner die enkel het zong. The Edge componeerde de muziek uiteraard.

Of geen van allen, zoals in dit geval. Nergens is het in het boekje te achterhalen, hoor.

Precies.... en de sample bevalt te betwisten want het lijkt er idd iets op maar of het een bedoelde knipoog was vraag ik me af.

avatar van Thunderball
TND vind ik na ...Let die de beste niet-Barry Bond soundtrack!

Vooral het nr Surrender is erg goed! Kan zo tussen klassiekers als DAF en Thunderball staan.

Dit had DE titelsong vd film moeten worden, is vele malen suprieur aan de Sheryl Crow single!

Maar ja, Kd Lang is niet zo bekend als Crow en de filmmaatschappij drukte haar zin door...zucht!

Ook de instrumentale versie v Surrender die de hele film door telkens opnieuw te horen is vind ik erg goed, blijft ook de hele tijd in je hoofd hangen. Klasse!

Ik vind deze eerste van Arnold meteen ook z'n beste! Ik weet nog dat ik deze cd al in de schappen zag nog voor dat de film ging draaien en ook al wist je nog niet echt bij welke beelden deze muziek hoorde, het klonk in ieder geval al heel goed en uiterst opwindend!

Wat Moby op de cd doet weet ik niet, op zich een leuke remix, maar haalt het niet bij de originele versie vh JBondtheme en heeft feitelijk niets met de film van doen!

Alleen jammer dat het complete 2e gedeelte van de film er niet opstaat, gelukkig maakte een paar jaar later de extende versie dat goed!

Wat mij betreft een hele goede soundtrack:
3,5 ster!

Thunderball schreef:

Crow vond ik altijd nog 100 keer beter als die van Garbage voor TWINE. Vond vooral de etnisch-aziatische-verantwoord manier van het gebruik van de melodie van Surrender zeer goed.

avatar van Thunderball
Nee, Garbage was, vind ik dan, ook hartstikke goed! Een super nummer, wat is daar niet goed aan?

Niet dat Sheryl Crow slecht is (aan een aHa hebben we al meer dan genoeg!), maar ze moet te hoog zingen voor haar bereik (beetje dom, want ze heeft het zelf geschreven).

Wat is er niet goed volgens jou aan Garbage dan?? Ik vind 'm echt heel goed.

neo (crew)
Met de melodie van die song is niks mis mee. Maar wat ik mis in de stem van de zangeres is een eigenlijke explosie van sensualiteit die Bassey, Turner t/m aan wie dan ook wel bezitten. Waar andere ook geheimzinnig en sensueel kunnen combineren in hun zang, klinkt zei kil en emotieloos (beetje zoals Renard )

avatar van Thunderball
Net de beoordeling verhoogd naar 4 sterren.

neo (crew)
Dus voor jouw de beste Bond score van Arnold. Misschien kijk je overigens wel uit naar de nieuwe Bondscore, naast het niet uitkijken naar Craig?

avatar van TerryA
een redelijke Bond score maar grote fout om Sheryl Crow de title song te laten zingen! (of misschien moest dat van de producenten zodat ze meer kans zouden hebben in de amerikanse markt?!) 6 uit 10.

Jep, dat laatste. Arnold had liever K.D. Lang, wiens songthema hij ook in zijn muziek verwerkte

neo (crew)
Maar dat heeft een andere reden waarom hij enkel Lang's muziek in diens score verwerkte; hij was al zo'n ver stadium van de score toen ze met de song aankwamen, dat hij het er niet meer tussen kon krijgen. Zelfde verhaal met Madonna's voor Die Another Day.

Heb nu de Arnold extra's op de dvd zitten bekijken. Waren veel beter als ik mijn hoofd had zitten. Heel erg interessant.

avatar van Thunderball
Hiervan sinds afgelopen weekend een dubbel cd met de gehele soundtrack er op (waarschijnlijk een bootleg) en met nog meer nr's dan de extended versie.

Deze valt toch iets wat tegen, daar er louter de filmtracks op staan en niet zoals bij de DAD dubbelaar ook alternatieve tracks aanwezig zijn.

Feitelijk had je het meeste al op de officiele extended version, hoewel hier ook muziek opstaat zoals bv wanneer Bond Deense les krijgt en in de Aston naar het hoofdkwartier rijdt, de loungemuziek bij de lancering van het nieuwe TV-station van Carver etc.. maar dit kun je ook bij de dvd krijgen, wanneer je er voor kiest alleen de muziektrack bij de film te beluisteren.

Maar wel een leuk hebbedingetje voor bij de verzameling!

neo (crew)
Niet waarschijnlijk, het is een bootleg

009
009 is terug

Erg fijn....

vond deze wat minder dan andere james bonds. er is niet echt een liedje dat er bovenuit springt. behalve Moby - James Bond Theme is suppergoed.