Nils Petter Molvær and Moritz von Oswald - 1/1 (2013)

Noorwegen / Duitsland

6. Future
  7. Development [Ricardo's Dig Mix]
  8. Noise 2
avatar van Broem
Dit is er eentje. Puur voor de fijnproever. Nils Petter Molvaer, de man die trompetspelen tot absolute kunst heeft verheven, laat ism ene Moritz Von Oswald (alleen de namen maken dit album al interessant) horen hoe sferisch en filmisch fusion van jazz en electronic kan zijn. Hybride muziek las ik ergens op een site. Erg treffende naam. Dit album gaat me voorlopig wel even bezighouden. Ik ontdek steeds nieuwe dingen. Erg mooi.

Schnee
Sow wat een geile combi!
Geslaagd experiment dus als ik het zo lees?

avatar van Broem
Als je houdt van het snijvlak jazz en electronic is dit een absolute aanrader. Werkelijk top. Ben al vele jaren fan van Nils maar dit is weer grensverleggend wat hij laat horen.

avatar van Chameleon Day
Zijn vorige album was ook uitstekend. Ben benieuwd wat we nu krijgen voorgeschoteld. Heb er trek in.

avatar van The Scientist
Ik hoor het grensverleggende er niet zo in... Voor Molvaer's doen redelijk elektronisch ja, maar dit soort dingen doet Arve Henriksen al jaren (neem bijvoorbeeld Strjon)... Het is me net wat te vrijblijvend allemaal.. her en der wel erg mooi natuurlijk (Development), maar denk toch niet dat ik hier nog veel naar zal luisteren.. Daarvoor mag ie wel eens iets meer tempo in zijn spel gooien, dat ambientige gedoe kennen we nu wel.Dat kan ie zeker, her en der op zijn andere albums komt wel eens een flard langs, maar eigenlijk veel te weinig.

avatar van John Doe
Dit type trompet spel ken ik van Toshinori Kondo. Vind het fijn, maar iets teveel van hetzelfde over een heel album vaak. Moritz' dub ritmes/effecten en synths zijn weer erg fijn hier voor mij. Hij weet vaak goed een balans bezorgend geheel te vinden. Het is minimalisme, maar spannend en met fijn afgestelde geluiden voor mij. Lijkt het meest op oude Rhythm & Sound, maar iets kaler waardoor er ruimte is voor de trompetist. Mooie ontspannen donkere ambient jazz dub ofzoiets. 4 sterren voor nu.

tuktak
De Ricardo van track 7 is trouwens Ricardo Villalobos

avatar van Mjuman
NP is één van mijn longtime (sinds '98) faves en ook dit is een fijn én onmiskenbaar NP-album. Grenverleggend? Kweenie moet eenieder zelf bepalen, maar het ontkennen ervan - met slechts 1 NP op het pensum - lijkt me geen haalbare zaak. Dat vind ik geringe substantiëring, zeker zonder verder toelichting.

Die grens heeft imo NP al verlegd met Khmer: door de afstand tussen D&B en serieuze/moderne (introvert stemmende) jazz te overbruggen.

Dit is een echte Molvaer met hulp van Moritz von Oswald die een fijn tapijt achter NP aanlegt. Er zijn genoeg trompetisten met een vergelijkbaar gebruik, van effecten (ook in Japan en NL), maar NP heeft een heel herkenbare eigen stijl en zijn muziek nodigt uit tot reflectie en onthaasten.

Mjuman schreef:

Daar maak je toch de fout aan te nemen dat ik alles wat ik van hem ken bestemd heb.. Begrijp me niet verkeerd, ik heb perioden gehad waarin ik idolaat was van het type geluid dat hij uit zijn trompet weet te persen, en ik heb ook zeker respect voor zijn vakmanschap. Maar de periode dat ik dit veel luisterde ligt inmiddels achter me..

Bij veel van dit soort rustige/minimale muziek heb ik het idee dat de grens tussen gevoelig spel en goedkoop effectbejag nogal eens wordt opgezocht, en dat is ook mijn probleem met deze plaat, op sommige punten pakt het me wel, maar op andere momenten komt het op mij over als makkelijk scoren. Als het maar rustig en gelikt klinkt ervaren mensen dat vanzelf als emotioneel (nou kan het veel erger dan hier gebeurt, ik vind het ook zeker geen slechte plaat).. Als ik dat soort platen hoor kan het gevoel dat ik iets vernieuwends/ verfrissends hoor een heleboel uitmaken voor hoe ik de plaat ervaar, maar dat hoor ik hier dus niet echt.

avatar van Mjuman
Mjuman schreef:

The Scientist schreef:

Point taken - en terecht; dat geldt ook in mijn geval.

The Scientist schreef:

En laat dat nou net ff blasé klinken; en tegelijkertijd ook weer heel relatief zijn - ik weet waarover ik het heb, aangezien ik een collectie met omvang van 1,5 - 2* mijn huidige heb verkocht en van aardig wat dingen spijt heb. Waarom, omdat ik toch weer de weg terug heb gevonden naar bepaalde soorten muziek. Never say never.

Ik heb ook jouw 'reisverslag' gelezen, soms met verbazing en ik besef heel goed dat verdieping en verbreding twee assen zijn die niet parallel lopen. Dat is een van dimensies van de kwalificatie "blasé" en andere is die welke aangestipt wordt door Malcom Gladwell in Blink (over hoe mensen selecteren obv intuïtie/voorgevoel.

The Scientist schreef:

Horen en waarnemen zijn 2 aparte grootheden - iemands persoonlijke filter zit ertussen. Moet onwillekeurig weer denken aan die keer dat ik met mijn neefje van 12 over de boulevard in Nice liep - we namen hetzelfde waar, maar zagen verschillende zaken: beide waren mooi; bij hem de auto's, bij mij de vrouwen.

Over deze Molvaer: het geluid is herkenbaar, en fraai - er zijn genoeg audiofielen die houden van matige muziek die prachtig is uitgevoerd/geproduceerd. Binnen het kader van genre-overschrijdende samenwerkingen is dit echt wel geslaagd te noemen - ik zou het waarderen op 3,5 - 4 - niet meer, maar ook niet minder. De beat spreekt mij wel aan, net als het verwaaiende trompetgeluid. Het is ECM, maar er zit voldoende diepe bas/beats in om het ook buiten de ECM-folks interessant te maken.

Ik heb zelf heel weinig met Joanna Newsom- muzikaal vind ik het fraai, maar mijn haren gaan overeind staan van die stem (piepkrijtjes, nagels op schoolborden etc) en ook die Finse klaagzangeres (Paavoharju - Yhä Hämärää) roept bij mij raadsels op - wat en hoe bijv, niet alleen vanwege de taaldrempel

avatar van The Scientist

Een label dat ik bewust ontweken heb .. aangezien we dan weer een veel langere (offtopic) discussie zouden kunnen gaan voeren .. dat luisterde ik ook een hoop in de betreffende tijd (heb ze nog niet verkocht ). Ik snap verder ook prima dat mensen dit wel waarderen, de manier waarop ik het verwoord heb is voor mij puur de beste beschrijving van waarom het mij niet echt weet te pakken

[/quote]
[quote]