Brock Van Wey - Home (2014)

Electronic
Label: Echospace

1. Mountains Will Keep Your Secrets (10:33)
  2. Empty Houses from Above (19:30)
  3. You Built a Kingdom, but No One Said Its Name (14:04)
  4. A Heart of Darkness (21:27)
  5. Than to Have Ever Lived at All (11:27)
  6. Got to Carry On (12:28)
  7. I Wish I Could Say More Than This (13:27)
  8. We Built Steps to the Sky (12:24)
  9. Can’t Go Home Without You (22:10)
  10. Walk Through Walls (For SH) (15:23)
avatar van trebremmit
2 cd uitgave op Echospace, ben benieuwd!

Alhoewel 2,5 uur misschien wel wat teveel van het goede kan zijn.

tuktak
Releasedatum staat hier op vandaag, maar dat lijkt helaas niet te gebeuren. Zo te lezen een typisch Echospacedingetje met vertraagde releases.

avatar van trebremmit
Bij boomkat staat nu september en is ie te pre-orderen.

20-9 lijkt het nu te zijn. Samples

avatar van trebremmit
30 november schijnt het nu echt te gaan gebeuren.

Voor januari staat er trouwens ook alweer een release gepland op het Darla label, heb hem net even toegevoegd.

avatar van trebremmit
A Heart of Darkness staat al op bandcamp, releasedatum is nu 9 december maar er is nog niks te krijgen.

Bandcamp

tuktak
Boomkat heeft het alweer over januari 2014. Zo te zien een dubbelaar net als White Clouds, die intrusion reprise van a heart of darkness klinkt alvast erg fraai.

avatar van trebremmit
Ik heb de releasedatum maar op 20 januari gezet.

Echospace bandcamp

avatar van trebremmit
Nu is ie dan echt te krijgen

Eerste reacties op verschillende sites zijn heel positief.

tuktak
Hmm ik had eigenlijk een dubbel cd met cd2 vol Intrusion edits verwacht, niet goed naar de tracklist gekeken. Nu is 2,5uur Brock Van Wey emo ambient wel een erg lange zit om snel over te kunnen oordelen.

avatar van Vince vega
Het is allemaal zeker iets teveel van het goede, maar inmiddels diverse stukken gehoord. En er zitten (zoals verwacht) weer erg mooie stukken tussen. Pakt me sowieso iets meer dan zijn werk onder de naam Bvdub.

Over een tijdje een definitief oordeel.

avatar van John Doe
Een iets te ongevarieerd album, maar met veel mooie intense tracks. Met name ''I Wish I Could Say More Than This'' vind ik sterk. De vocalen winnen herhalenderwijs als een mantra aan zeggingskracht. Soms klinkt iets vanaf de start vooral kinderachtig en wint het al verder dubbend toch aan emotionele betekenis. Elementen uit trance zijn veel te bespeuren, ook commerciële r&b type vocalen. Deze poppige elementen vallen vaak met een fout gevoel binnen, maar uiteindelijk komt de man er meestal mee weg. Het is allemaal wel zo episch en intens dat ik soms denk 'nou nou Brock, doe eens even rustig man'. Het album is volop dwepend in gevoelige emoties, iets dat inmiddels het persoonlijke handelsmerk is geworden. De afsluiter doet me in het begin aan de melodie van ''Becalmed'' denken van Brian Eno. De vocalen in ''Can't Go Home Without You'' aan Aphex Twin's opener van Selected Ambient Works II, een album dat stukken gevarieerder is. Al met al mooie epische ambient, maar geregeld met wat irritant binnenvallende passages waar je doorheen dient te bijten.

avatar van Tha)Sven
Die man maakt eigenlijk veel te veel muziek, wat een overkill.

avatar van trebremmit
Lange tijd geen Bvdub geluisterd, was er een beetje zat van, maar vandaag was ik wel in de mood voor emotionele ambient en dan ben je bij hem wel aan het goeie adres.
Had ook alle tijd om deze helemaal te luisteren met de koptelefoon op, en ik moet zeggen dat deze erg goed is maar wel te lang.
Mooiste nummer vind ik, We Built Steps to the Sky.

avatar van popstranger
Helaas behoort deze van de man die veel muziek maakt tot zijn mindere helft wat mij betreft. De nummers zijn niet alleen te lang (iets wat me voor alle duidelijkheid bij andere albums vd man niet stoort) en verzanden te vaak in een geluidsbrij in mij oren. Ook de verknipte vocals zorgen voor mij in combinatie met de muziek voor teveel onrust. Merk ook dat Brock Van Wey (ook als bvdub) op zijn latere albums nogal meer teruggrijpt op r&b achtige vocals wat ik soms ook vind vloeken met de rest van zijn vroegere werk. Het leunt gewoon op die momenten gevaarlijk dicht aan bij een grens waar doorsnee dance acts ook opereren.