Orphax - De Tragedie van een Liedjesschrijver Zonder Woorden (2013)

Electronic
Label: Moving Furniture

1. Onder het Noorderlicht (10:28)
  2. Geluiden van de Eerste Dag (11:46)
  3. Samen aan het Water (7:52)
  4. Winterslaap in de Zomer (4:09)
  5. Ochtendgloren Boven de IJzige Vlakte (13:21)
  6. Het Bos (8:08)
  7. De Droom Drone * (22:08)
  8. Het Uitzicht Vanuit een Tweede Kamer * (30:59)

avatar van platedraaier
Pfff, heb ik net even de schrik van mijn leven. Wil ik deze cd opzetten, zit hij niet in het hoesje.
Ik me helemaal gek zoeken, zit hij in de computer.
Ik had hem geript voor op mijn mp3 speler.

Ontzettend lastig om deze cd te beoordelen voor mij. Ik vind hem erg mooi, maar ik kan er ook weer niet zo heel veel mee. Er zit weinig herkenbaars in en de progressie is ook moeilijk te volgen voor mij. Toch luister ik hem steeds weer af, omdat het me wel blijft boeien.De bonus cd bij de SE kan ik meer mee. Die vind ik zelfs geweldig, maar daar zit voor mij meer herkenbaars in denk ik. Voorlopig 3,5*

Sietse
Wellicht dat er dan vanuit hier een nieuwe wereld voor je open gaat
De bonus cd is wat toegankelijker inderdaad en bevat meer melodische elementen (in De Droom Drone vooral) dus wellicht vandaar

Sietse
De reviews beginnen langzaam binnen te druppelen en de ene na de andere superlatief na de andere

Anyhow, ook niet onbelangrijk: nu ook op Spotify.

avatar van kobe bryant fan
'De Tragedie Van Een Liedjesschrijver Zonder Woorden' slaagt in hetgene wat ik het belangrijkste vind binnen muziek, emotie overbrengen. De cd klinkt , ondanks dat hij zeker niet donker is, weemoedig en melancholisch. De waves komen soms nauwelijks boven het sfeervolle, koude geruis en gekraak en dit verandert de hele perceptie, waarin normaal het geruis enkel op de achtergrond te vinden is.

De cd vormt één prachtig aangeengsloten geheel, (alleen de titel al is één van de knapste, zo niet de knapste die ik ken), de Nederlandse titels werken erg goed en scheppen direct een sfeerbeeld. De sterke field-recordings dompelen je nog dieper in Sietse's verhaal.
Zo krijgen de waves van 'Onder Het Noorderlicht' een heel andere dimensie en is 'Samen Aan Het Water' het toppunt qua melancholie gepaard met liefde.

De klank is vrij koud, maar een soort van Sigur Rós koud, je hoort wel dat het koude, winterse muziek is. Maar het straalt tegelijk de warmte van de eerste zonnestralen in de lente uit.
Kortom: een plaat die iedere luisterbeurt spannend blijft en nieuwe perspectieven opent. Ongetwijfeld één van mijn favorieten (binnen het genre).

4,5* => 5*

tuktak
Nounou, er bloeit iets moois op tussen jullie!

Sietse
haha, tuktak. Ik denk het ook

Thanks kobe bryant fan. Leuk om te lezen.

avatar van -SprayIt-
WILDE_FRANS Enthousiast?

avatar van WILDE_FRANS
Ik word in de gaten gehouden...
Ja, ik ben vrij enthousiast over, zeer tevreden met en erg verrast door dit album. Ik kwam er gisteren achter dat ik het heel erg moeilijk vind om het uit te zetten en weg te lopen. Waarom?

Sietse
Leuk om te lezen WILDE_FRANS.