André Hazes - 'n Vriend (1980)

Label: EMI

1. 'N Vriend (4:57)
  2. Koningin van de Zigeuners (3:55)
  3. Waarom (4:00)
  4. 'N Ander (3:18)
  5. Spijt (4:44)
  6. Het Is Koud Zonder Jou (4:07)
  7. Wat Is Dan Liefde (3:36)
  8. Droom Maar M'n Jongen (3:33)
  9. Alleen (3:01)
  10. Vertel Me de Waarheid (2:55)
Marcel²
Het eerste album van Andre Hazes is mooi. Nummers als Waarom, Het Is Koud Zonder en Wat Is Dan Liefde zong hij vaak live. Het album Gewoon Andre die hierna uitkwam is wel beter.

avatar van Bruce Almighty
Een leuk album van André Hazes om te horen en spijtig wat er met hem gebeurt is ik hoop dat zijn Kinderen hem nog opvolgen voor André Hazes - Fans.

* * *

avatar van kaztor
Bruce Almighty schreef:
ik hoop dat zijn Kinderen hem nog opvolgen voor André Hazes - Fans.

* * *

Nou, dat uitmelken is al volop aan de gang!

avatar van Sjaan
Het houdt maar niet op,kvind het wel genoeg........

avatar van bikkel
kaztor schreef:

Nou, dat uitmelken is al volop aan de gang!

Weduwe Rachel weet er wel raad mee.Opvolgers staan al in de startblokken(zoon en dochter)
En voor het zo ver is wordt betreurde Dre wel weer even tot leven gewekt in Ahoy op een groot scherm.
Zo gaat dat.

avatar van B.Robertson
De eerste plaat voor EMI was een succes. Veel nummers groeien uit tot klassiekers, in ieder geval de halve plaat. Mijn favorieten zijn het titelnummer, Waarom, Het is koud zonder jou en Alleen.
Tim Griek heeft weer een uitstekende productie achtergelaten. Die remasters van hem klinken uitstekend. 'k heb zo onderhand best wel veel van hem.

avatar van josthehague
Marcel² schreef:

Dit was het derde album van Andre,het eerste was Eenzame Kerst.

Dit album heb ik vroeger regelmatig vervloekt.
Mijn ouders hadden een groot aantal Nederlandstalige albums waaronder Doe Maar, Drukwerk, Toontje Lager en Het Goede Doel.
Helaas ook acts als André Hazes en Benny Neyman.
Maar ondertussen ben ik de waarde van dit album wel gaan begrijpen.
Met 'n Vriend en opvolger Gewoon André wist hij zich bij een groot publiek in de armen te sluiten.
Mijn voorkeur gaat meer uit naar ’n Vriend.
Behalve de smartlapliefhebber kon ook de Nederpopman dit waarderen.
De teksten sloten zeker aan bij het kille gevoel van de jaren 80.
Vergelijk Het Is Koud Zonder Jou maar met Love Will Tear Us Apart van Joy Division.
Meer raakvlakken dan je zal verwachten.
Ook Hazes heeft net als Ian Curtis geen gemakkelijk leven gehad.
Slecht lopende relaties, vluchtgedrag in de drank.
Verraad door je beste vriend.
Teveel ellende wat iemand kan verdragen.
Op de een of andere manier komt dit directer aan.
Schrijven over liefdesverdriet kan bijna iedereen.
Maar om hier juist je trots apart te zetten, om vervolgens de ziel open te stellen.
Dat is wel een ander verhaal.
Begin jaren 80 lag op een onderwerp als scheiding meer taboe.
Tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld om over te praten.
Ik geloof zeker dat dit album troost kan bieden.
Al zal de behoefte om naar de fles te grijpen tevens aanwezig zijn.
Nummers waarbij het sentiment het wint van het verstand zijn 'N Vriend, Het Is Koud Zonder Jou en Wat Is Dan Liefde.

Andre Hazes de man die als geen ander gevoelens van pijn,ontrouw, berouw en eenzaamheid in liederen kon verwoorden, de koning van het levenslied.
nu in de tv serie Penoza zijn muziek veelvuldig wordt gebruikt ben ik mn niet helemaal complete hazes collectie weer aan het beluisteren.

Een vriend is de eerste Griek productie en tevens het eerste sucsesje, als Gewoon Andre,Hazes premiere is dan is deze plaat de generale repetitie. niet alle liedjes hebben allemaal dezelfde impact.
Het begint alvast goed met het titelnr dat Eenzame kerst niet meegerekend de 1ste hazes klassieker is daarna volgt Koningin van de zigeuners, wat ikzelf een leuk lied vind maar hier valt het wat uit de toon. het is zo een stuk dat eigenlijk of helemaal voor of helemaal achteraan hoort te staan. Op Waarom maken we voor het eerst kennis met Andre's talent om diepe emoties in een lied te brengen. Datzelfde geldt voor Wat is dan liefde,Alleen en in iets mindere mate Het is koud zonder jou.
in een sommige liedjes (4 en lijkt hij helaas een beetje op de auto pilot te staan.

de productie had misschien iets krachtiger gemogen en Hazes lijkt wat zoekende hoe zijn stem te gebruiken. toch is het een goed album.