Austin Wintory - Journey (2012)

Score
Label: Sony

1. Nascence (1:46)
  2. The Call (3:38)
  3. First Confluence (1:40)
  4. Second Confluence (2:19)
  5. Threshold (6:04)
  6. Third Confluence (1:39)
  7. The Road of Trials (4:16)
  8. Fourth Confluence (1:06)
  9. Temptations (4:13)
  10. Descent (2:40)
  11. Fifth Confluence (1:22)
  12. Atonement (6:10)
  13. Final Confluence (2:06)
  14. The Crossing (1:57)
  15. Reclamation (2:16)
  16. Nadir (3:36)
  17. Apotheosis (7:06)
  18. I Was Born for This (4:40)
avatar van Nakur
Zonder twijfel een van de mooiste soundtracks voor een videogame allertijden. Bekroond met o.a. de eerste prijs van de SPIKE Game Awards en is als eerste videogame soundtrack ooit genomineerd voor een Golden Globe. Dat laastste moest Austin Wintory helaas afleggen tegen Trent Reznor en Atticus Ross met hun soundtrack voor The Girl With The Dragon Tattoo. Dan nog blijft het een prestatie van formaat.

Maar meer over deze soundtrack: de game was subliem, mede door de perfecte harmonie en interactie (!) tussen visuals, gameplay en soundtrack. Ook op zichzelf staand is dit echter een klassiek hoogtepunt; de 'flow' van het album is perfect, de apothese kippenvel opwekkend. Dik 4,5*.

sxesven
Echt belachelijk mooi dit! Ben niet zo'n fanatieke gamer - nieuwste generatie consoles die ik in huis heb is PS2/GameCube, ook - maar ik kijk wel graag vgm-content (AVGN, JonTron, etc.) en kijk ook graag Let's Plays. Een tijdje terug de Let's Play van deze game van Lucahjin bekeken en mijn god, wat een pracht. De game is echt fantastisch - zelfs zo 'passief' als ik 'm ervaren heb werd ik er volledig in meegesleurd. Daarbij viel de uitmuntende score van Austin Wintory voortdurend op. Daarom dus besteld op CD, al is 'ie ook in zijn volledigheid te horen op de Bandcamp van Austin Wintory. Overigens is er een echt fantastisch mooie LP-versie van deze soundtrack onderweg die hier te krijgen is. Helaas wel aardig aan de prijs, en dan komt er nog $40 verzendkosten bij...

avatar van Nakur
Hoor dan ook eens Transfiguration van Austin Wintory (staat b.v. op Spotify), een versie van 6 nummers van Journey, gespeeld op piano + zang. Ook heel mooi.