Ryoji Ikeda - Dataplex (2005)

Japan

18. Data.vortex (5:48)
  19. Data.matrix (10:07)
  20. Data.adaplex (4:59)
Electro_
Ehm, hij staat er nu 2 keer op Nou goed. Lekker irritante electronica dit. Vooral Data.superhelix vind ik wel leuk. 3,5*

avatar van John Doe
Leuke tracktitels wel. Iets soortgelijks deed hij hier al.

Electro_
Ik zie dat de albumhoes is verbeterd. Ik had hem van 3voor12 gekopieerd maar die was niet de goede denk ik.

Sietse
ik ben heel erg benieuwd naar dit album, vind zijn andere werk echt fantastisch.

Electro_
Hij stond een dikke week terug op de Luisterpaal van 3voor12.

Sietse
ach ik heb hem al een week of 4 op de pc staan...maar ik moet nog zoveel horen.

Electro_
Ik heb hem ook op de computer vanaf heden avond.

Electro_
Geweldig om naar deze muziek te luisteren. Eigenlijk kun je het niet echt 'muziek' noemen, omdat er geen instrumenten aan te pas komen. Het is één en al computergeluiden, al is er af en toe een heus ritme (zoals in track 10; Data.superhelix) en dat is dan ook leuk om naar te luisteren. Daarom verhoog ik mijn stem nu maar naar 4*.

John Doe schreef:
Leuke tracktitels wel. Iets soortgelijks deed hij hier al.

Niet alleen daar trouwens.
Op elk album heeft hij iets aparts gedaan met de tracklist. Zo heeft hij nummers die genoemd zijn naar het aantal minuten.
Dus dan krijg je zoiets;
1. 3'33 (3:33)
2. 4'44 (4.44)
3. 5'55 (5.55)
etc.

Je krijgt dan wel het idee dat meneer Ikeda zijn muziek maakt met een kookwekker ernaast, maar ik vind het wel erg leuk gevonden allemaal.

Sietse
het is allemaal zeer matamatisch, maar dat hoor je ook wel aan alle geluiden. Volgens mij maakt hij echt gewoon gebruik van wiskunde om alles te berekenen.

Electro_
Daarom is het ook zulke interessante muziek. Je kunt ook luisteren naar een opstartende computer, maar dat is toch anders dan dit.

inderdaad.

Ik ben hem nu eindelijk aan het luisteren en ik word hier helemaal wild van...dit moet ik hebben. Wat goed, misschien nog wel beter dan zijn Matrix album...

Electro_
Stem verhoogd naar 4,5*. Bij Data.Superhelix en verder hoor je hele vernuftige, minimalistische beats (zeker) waar je mentaal erg op uit je dak kunt gaan. Op 3voor12 las ik ergens dat je Track 1 t/m 9 kunt zien als een soort intro waarnaar het vanaf Track 10 'los' gaat. Maar dan wel op z'n minimalistisch.

luxaflex
Sietse schreef:
inderdaad.

Nououououw... heeel misschien dan! Tis absoluut een tegek album!

avatar van Gyzzz
Ik vind hier vooralsnog bijzonder weinig aan. Het is op de meeste plaatsen te leeg om te kunnen boeien zonder dat er echte ritmes aan te pas komen, het gepiep doet soms gewoon mijn aan mijn oren, en de ritmische delen zijn wel bijzonder spaarzaam, en overtuigen dan nog altijd niet helemaal.
Data.Vortex vind ik dan nog het beste nummer, en tevens het enige waar alles een beetje vol klinkt.

Alsof een computer zelf probeert uit te vinden hoe hij muziek kan maken. Tijdens de eerste paar tracks verkent hij zijn mogelijkheden om steeds meer tot herkenbare beats te komen. Tja, dat het af en toe pijn doet aan onze menselijke oren hebben we maar voor lief te nemen. Errug goed!

Kyran schreef:

Waarom? Als je de muziek net zo goed niet kan opzetten

Ach, ik leef nou eenmaal op het randje.
Iets interessants hoeft niet altijd mooi te zijn, wat ik trouwens het overgrote deel van deze CD wel vind.
Het, af en toe (!), extreme gepiep past gewoon in het geheel van de plaat (zou de desbetreffende tracks niet gezellig op zichzelf gaan draaien voor m'n plezier). Net zoals bijvoorbeeld een extreem afschrikwekkende scene in het geheel van een goede film kan passen. Waarom zou dit bij muziek niet zo kunnen zijn?

avatar van John Doe
Klinkt heerlijk ook dit. Wordt aangeschaft.

Electro_ schreef:

Nadat ik Dataplex na een flinke tijd maar weer eens had opgezet (naar aanleiding van het horen van Ikeda's Mort Aux Vaches ding dat ik verrassend leuk vond) begon ik dit gegeven voor het eerst ook echt erin te horen. Er zit toch wel degelijk een erg goede soort van opbouw in dit album, waarbij het steeds voller wordt. Data.Vortex en Data.Matrix zijn daarbij toch nog wel de hoogtepunten van het album, maar er is zorgvuldig naar toegewerkt.

Makkelijke kost is anders, maar dit vond ik toch een erg verassend album.

Ik Doe Moeilijk
Opnieuw verkrijgbaar bij de R-N shop...

bennerd
Geen idee wat er net afgespeeld is door de headset, maar het omvatte deze plaat. Heel erg vet! Klinkt wel erg berekend, maar bijzonder interessant.

Vanmiddag even mijn grijze massa gedefragmenteerd met deze plaat. Wat een spannende en unieke release!

Wederom een bevestiging dat ik het Raster Noton label nog eens beter moet uitpluizen.

avatar van Mjuman
Aurum schreef:

Kangding Ray ken je ongetwijfeld, Alva Noto is een aanrader -staat ook op Tidal. Label is niet eenvoudig verkrijgbaar, hebben wel een eigen webshop en ook Kompakt (kompakt.fm) in Keulen voert een groot deel van hun releases - oplagen vaak klein, wel erg fraai uitgevoerd.

Mjuman schreef:
Dank voor de tips. Kangding Ray ken ik inderdaad. Heel toevallig vandaag nog een paar tracks van OR gedraaid.

Alva Noto al vaak langs zien komen, maar nooit in verdiept. Misschien maar eens beginnen met de Xerrox series.

avatar van Mjuman
Aurum schreef:

Die laatste Xerrox - onlangs uitgekomen - is erg mooi op lp. Keulen is zo'n 200 km van hier, maar ik kom er doorgaans 2* p.j. - Kompakt is is dan echt een soort van 'snoepwinkel'. Geen idee of je Denovali kent, maar dat label - richting neo-klassiek - is ook erg fraai; bijv Greg Haines.