Daryl Hall / John Oates - Abandoned Luncheonette (1973)

Label: Atlantic

1. When the Morning Comes (3:14)
  2. Had I Known You Better Then (3:26)
  3. Las Vegas Turnaround (The Stewardess Song) (3:00)
  4. She's Gone (5:16)
  5. I'm Just a Kid (Don't Make Me Feel Like a Man) (3:21)
  6. Abandoned Luncheonette (3:58)
  7. Lady Rain (4:25)
  8. Laughing Boy (3:32)
  9. Everytime I Look at You (7:02)
Pieter Paal
Wederom een Todd Rundgren-produktie (?) dit tweede Atlantic-album. Ik ken alleen de hit 'She's gone' dat eerst een hit voor Tavares geweest is. Later werd het in de originele versie van Hall & Oates een hit.

Dat Todd Rundgren aan veel Hall&Oates nummers heeft bijgedragen is goed te merken. Ben erg benieuwd naar deze plaat, ken alleen Laughing Boy en She's Gone. Maar even naar op zoek gaan...

Geweldig album zeg! Constant hoog niveau, de nummers die ik nog niet kende doen niet onder voor She's Gone en Laughing Boy.
Ohja, Todd Rundgren blijkt hier niet aan meegewerkt te hebben.

Pieter Paal
Klopt helemaal dit is wederom een Arif Mardin-produktie. Hij produceerde later o.a. 'Main course' voor Bee Gees. Volgens mij is hij een tijdje terug overleden, maar ik weet het niet zeker.

avatar van muziekhater
Perfect album zeg, heerlijk relaxed en goeie produktie. Lady Rain uit 1969 is geweldig. Alleen het laatste nummer, hoewel verder erg goed, past niet zo bij de rest.

avatar van iggy
Dit is inderdaad een sterke plaat van het duo. Wat mij betreft een van hun betere. De enige nummers die ik wat minder vind zijn Las Vegas Turnaround en Laughing Boy. De rest van de plaat is klasse. She's Gone is en blijft bloedmooi. Het lange Everytime I Look At You is indeed een wat vreemde eend in de bijt. En past inderdaad niet echt op deze verder relaxte plaat. Maar zoals Muziekhater al terecht opmerkte, absoluut geen slecht nummer. Hoewel het einde me wat minder kan bekoren.

Met wat moeite kom ik uit op vier pingels.

avatar van iggy
Bij nader inzien toch een halfje eraf.

avatar van Minneapolis
iggy schreef:

Las Vegas Turnaround is juist zo mooi.
Maar ik ben het wel met je eens over het einde. Echt jammer van Laughing boy en het veel te lange Everytime I Look At You. Verder een erg mooie relaxte plaat met precies het juiste sfeertje. Niks mis met de vele hits hierna, maar als album vind ik deze het meest de moeite waard.

avatar van iggy
Las Vegas Turnaround vind ik ook niet slecht ofzo. Maar wel wat minder dan de rest van deze plaat.

Prachtige plaat, hun beste (als je de 1e verzamelaar niet meetelt), Ze vullen elkaar zo mooi aan.
Vond het vroeger, voor mijn new wave tijd, al heerlijk, nu nog steeds.
Vandaag deze op mooi vinyl, 1e US persing, gekocht, had m nog niet in het echt.
Ook de begeleiding is geweldig.

Lekkere plaat. De zon gaat schijnen zodra ik hem draai. Prima materiaal en de begeleiding klinkt effortless wat an sich al knap is.

avatar van gaucho
Inderdaad, zoals hierboven al opgemerkt: een vroege topplaat van het duo, dat jaren later veel beroemder zou worden. Misschien is dit wel hun beste album, ook omdat het een vrij natuurlijk bandgeluid heeft in plaats van de overproductie van hun latere hitalbums uit de jaren tachtig (die ik overigens op hun eigen merites ook zeer kan waarderen).

Jammer van de laatste twee nummers. Laughing boy kan ik nog wel hebben, maar de nogal afwijkende afsluiter is onder de maat en duurt echt veel te lang. Daar staan topsongs tegenover als Lady rain, I'm just a kid, Las Vegas turnaround en natuurlijk de vroege hitsingle She's gone, dat later nog werd op een bijna even goede manier werd gecoverd door Tavares. Een onwaarschijnlijk goede song in een dito productie, waarvan ik me kan voorstellen dat 10cc het gehoord had toen ze op zoek waren naar het 'geluid' voor hun gelaagde, kamerbrede productie van I'm not in love. Ook bijzonder dat Daryl Hall zich in dit vroege stadium van hun carrière al als een enorm goede blue eyed soul-zanger ontpopt.