Arch Enemy - Black Earth (1996)

Zweden
Label: Wrong Again

1. Bury Me an Angel (3:40)
  2. Dark Insanity (3:16)
  3. Eureka (4:44)
  4. Idolatress (4:56)
  5. Cosmic Retribution (4:00)
  6. Demoniality (1:19)
  7. Transmigration Macabre (4:11)
  8. Time Capsule (1:09)
  9. Fields of Desolation (5:31)
  10. Losing Faith * (3:15)
  11. The Ides of March * (1:47)
  12. Aces High * (4:24)
avatar van vin13
Weet iemand hier meer van? Vergelijkbaar met latere werk?

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
vin13 schreef:
Weet iemand hier meer van? Vergelijkbaar met latere werk?

Dit is veel logger en rauwer en wat minder toegankelijk dan het nieuwere werk (met Angela Gossow). Wel herkenbaar zijn de geweldige gitaarpartijen van de gebroeders Ammot. Johan Liiva heeft ook een wat meer brullende grunt en klinkt daardoor ook beduidend anders (maar zeker niet slecht). De produktie is ook lekker rauw.
Op zich geen slecht debuut-album, alhoewel de band me pas echt zou overtuigend met het alles omverblazende Stigmata.
Beste nummer hier is Fields of Desolation, w.m.b.

avatar van vin13
Ok dank voor de reactie. De broers Ammot zijn inderdaad geweldig.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Verhoogd naar 4 punten. Nu Arch Enemy weer flink in de picture is komen te staan met het aangekondigde (semi)-vertrek van Angela Gossow (ze gaat zich met het management van Arch Enemy bezig houden), heb ik me weer eens verdiept in de diverse albums, waaronder het debuut Black Earth.

Wat meteen opvalt aan dit debuut is de lekker smerige, rauwe produktie die zo lekker past bij deze vorm van metal. Voeg daarbij tegelijkertijd de stuk voor stuk geweldige, daverende nummers die al meteen zo'n sterke indruk maken en er is meteen sprake van een overtuigend debuut-album waarop de band eigenlijk al direct te horen is als een geoliede machine. E.e.a. komt mede door Michael Ammot, die zijn bevlogenheid als gitarist en songwriter al eerder binnen het legendarische Carcass al mocht bewijzen. En naast hem zijn het ook zeker niet de minste muzikanten die op deze plaat te horen zijn.
Voeg daarbij ook nog de schorre brul-grunt van Johan Liiva die lekker lomp en aggresief klinkt en het feest is compleet.

Black Earth is een death metal-klassieker die na al die jaren nog steeds niet aan kracht heeft ingeleverd. En hoewel ik praktisch alle Arch Enemy-albums goed vind (de ene wel wat beter dan de ander), moet ik bekennen dat de band hier zeer bevlogen en intens klinkt. En dat dwingt respect af!