Als het debuut van Rose Tattoo de beste plaat is die AC/DC nooit maakte, dan is deze opvolger Assault & Battery de één na beste. Net wat minder fel en verrassend dan die plaat, maar verre van tam.
Integendeel, met teksten die vaak over de zelfkant van de maatschappij gaan, is het straatgevoel hier vele malen groter dan hetgeen de grote broer dat jaar bracht.
De snelle nummers vind ik traditiegetrouw de beste, met All the Lessons, Magnum Maid en afsluiter Suicide City als grootste favootjes van de plaat. Maar vlak bijvoorbeeld het slepende Sidewalk Sally niet uit...
De slidegitaar huilt weer welig, Angry Anderson brult zijn keeltje extra schor en alleen de foute broer-zusliefde van Chinese Dunkirk is met z'n verhaal een nummer dat ik liever oversla.
Vuige pubhardrockenroll met de gympen in het straatvuil, recht voor z'n raap met een alcohollucht. Ik vraag me weer eens af waarom Anderson niet Bon Scott verving na diens noodlottige einde, maar ben daar wel blij mee. Anders hadden we deze en navolgende platen gemist.