Europe - Live at Sweden Rock (2013)

Alternatieve titel: 30th Anniversary Show

Zweden
Label: earMUSIC

1. Intro / Riches to Rags (4:02)
  2. Firebox (4:00)
  3. Not Supposed to Sing the Blues (5:27)
  4. Scream of Anger (4:35)
  5. Superstitious (5:58)
  6. No Stone Unturned (5:46)
  7. New Love in Town (3:43)
  8. In the Future to Come (5:44)
  9. Paradize Bay (4:21)
  10. Girl from Lebanon (5:50)
  11. Prisoners in Paradise (4:43)
  12. Always the Pretenders (4:38)
  13. Drink and a Smile (2:49)
  14. Open Your Heart (3:53)
  15. Love Is Not the Enemy (4:33)
  16. Sign of the Times (4:35)
  17. Start from the Dark (4:30)
  18. Wings of Tomorrow (4:46)
  19. Carrie (5:06)
  20. Jailbreak (4:58)

met Scott Gorham

21. Seven Doors Hotel (5:22)
  22. Drum Solo (5:02)
  23. The Beast (3:22)
  24. Let the Good Times Rock (5:24)
  25. Lights Out (5:09)

met Michael Schenker

26. Rock the Night (6:13)
  27. Last Look at Eden (4:37)
  28. The Final Countdown (6:24)
avatar van Metalhead99
Hun "best of show" op het Sweden Rock festival van vorig jaar. Nummers als Firebox en Not Supposed to Sing the Blues van het vorig jaar verschenen Bag of Bones stonden tot op heden nog niet op een officiële live registratie. Verder lijkt dit een mooie en uitgebreide tracklist.

avatar van Stormwind
Dit was een wáánzinnig optreden. Ik was van tevoren een beetje sceptisch; zouden ze echt wel de 2,5 uur volmaken? Zou de setlist echt wel bijzonder worden? Well, they proved me wrong! Ze hebben ruim 2,5 uur gespeeld en de energie spatte er vanaf. Joey Tempest was waanzinnig goed bij stem, de hele band was energiek, ze leken vrij ontspannen, ook al werd er een dvd opgenomen.
De aparte nummers (In the Future to Come, Paradize Bay en Prisoners in Paradise) werden heel goed gebracht, de gastoptredens waren ook echte highlights.
Eerlijk is eerlijk, ik had gehoopt op nog meer aparte nummers. Dit was eigenlijk gewoon een verzameling van de setlists van de afgelopen jaren. Start From The Dark en Secret Society waren erg magertjes vertegenwoordigd. Maar met de manier waarop ze speelden, hebben ze toch alles goed gemaakt.

avatar van Darkzone
Als jonge jongen was ik vanaf het begin al fan van de single The Final Countdown en een paar jaar later kreeg ik de cd Out Of This World voor mijn verjaardag en draaide die cd grijs. Ik was een jaar of 14. Toen deze band uit het oog verloren. Met dank aan verzamelaar "1982-1992" leerder ik ook songs Prisoners In Paradise en I'll Cry For You kennen.

Na de break en de reünie en nieuwe albums eigenlijk nooit meer aan de nieuwe nummers begonnen, want ja, de nostalgie, de muziek van toen... Kijk maar wat er van Guns n' Roses is geworden....

Tot ik afgelopen weekend hier weer eens bij Europe terecht kwam en dit concert op YouTube vond (via Chromecast op de tv en surround speakers) en geweldig heb genoten, ondanks dat ik uiteraard heel veel songs niet kende. Maar juist al die 'nieuwe' songs van Europe MK2 deden het voor mij. Een andere sound, ander soort songs, maar zeker net zo lekker.
No Stone Unturned, New Love In Town en Always The Pretenders behoorden meteen bij mijn favoriete Europe songs. Maar wat dacht je van The Beast en Last Look At Eden? Wat een knallers, wat een klassiekers!

Europe, een onvervalste live-band! Meteen de blu-ray besteld, want YouTube is leuk en gratis, maar op blu-ray krijg je én beter beeld en geluid, én de heren van Europe verdienen er dan ook nog wat aan.

avatar van Dr.Pat
Ook ik ben een fan van vroeger. "Wings of tomorrow" is echt een heel goed album, maar het debuut heeft zeker ook goede songs. Mooi van de heren is dat ze hier toch een aantal nummers van spelen. Nostalgie is hier dan ook op zijn plaats.
De moderne Europe is minstens zo goed als de oude, jammer vind ik het dan wel dat er van "start from the dark" eigenlijk veel te weinig is terug te horen. Dit is ook echt een supergoed rock album!
Over het geheel is het echter een zeer dikke voldoende, en ik luister dit live album zeer geregeld.
Soms zou je wensen dat men een tweede gitarist toevoegt aan de optredens, want wat is het geluid toch een stuk voller tijdens de gastoptredens.
Wat Darkzone zegt; een top live band!

avatar van Darkzone
Het enige wat ik jammer vind aan dit live optreden, is het feit dat ik twee essenciële songs mis, nl. Dreamer en Ready Or Not.
Maar dan kun je eigenlijk nog een zooi tracks aanhalen die je graag zou horen, natuurlijk.

avatar van Lamontagne
Jeugdsentiment ten top "out of this world" blijft voor mij het beste album
En daarom ook blij dat het beste nummer sign of the times gespeeld word

Van de herstart heb ik alleen het laatste album maar de voor mij wat onbekendere nummers
zijn en klinken fantastisch!!

avatar van vielip
Zeer aangename live cd met een mooie, uitgebreide setlist. Als ik heel eerlijk ben dan vind ik het jammer dat ze de aparte (want tegenwoordig zelden gespeelde) nummers als In the future to come, Paradize bay en Prisoners in paradise behoorlijk anders spelen in vergelijking met de studio versies. De zanglijnen 'lopen' lager en anders bij 'Prisoners', de synths spelen het twin gitaar duel in 'Future' en het tempo van Paradize bay ligt aanzienlijk lager. Maar ja, je kan niet alles hebben nietwaar? Het is al prachtig dat ze deze nummers weer eens speelden! Al met al is het natuurlijk genieten geblazen. De covers + gastoptredens zijn aardig maar ook niet meer dan dat. Met name als je erbij bent denk ik. Ik had persoonlijk liever 2 Europe nummers ervoor in de plaats gehad. Zoals Darkzone al terecht opmerkt; Ready or not dus! Maar ja, daar heb je het weer; het is ook nooit goed Ik zag dat dit album ook als 3lp is uitgebracht dus die gaan we maar eens in huis halen lijkt me

vielip schreef:

Het bijzonder was vooral om te zien hoe vereerd de mannen van Europe waren om samen te spelen met Scott Gorham en Michael Schenker. En dat was vooral heel duidelijk te merken/zien aan John Norum. Dat maakt de hele sfeer gewoon heel bijzonder. En het publiek ontplofte werkelijk bijna toen Scott Gorham op kwam lopen, dat was echt gaaf

vielip schreef:

SCHANDAAAALIG dat je deze nog niet hebt!! Het is echt een mooie LP trouwens!

avatar van vielip
Hahaha ik heb 'm pas sinds kort op cd in huis. Zag bij toeval dat ie bij de Large tussen de lp's stond
Staan alle nummers op de lp trouwens? Of hebben ze moeten knippen i.v.m. de tijd?

avatar van Metalhead99
Een 3lp versie, dan verwacht ik wel dat die het complete concert bevat.

avatar van vielip
Ik ook maar je weet net maar nooit tegenwoordig.

Alles staat erop!

Top!

avatar van gigage
Ik ken maar 2 albums van Europe (2 en 4) en een handvol poppy singles, maar mijn sympathy vote hadden ze wel altijd. Echter, daar koop je geen brood voor natuurlijk. Herhaaldelijk komt het geweldige Firebox voorbij op eoa internet radio zender en dat maakte me wel nieuwsgierig naar deze uitgebreide tracklist. Joe Tempest is niet meer zo goed bij stem als tig jaar geleden en dat neem ik m niet kwalijk. John Norum echter verrast me nog het meest met zijn venijnige gitaarspel. Daarmee laat hij zelfs de doorsnee hitsingles beter klinken dan ooit. Ik ga deze niet meer helemaal afluisteren vanavond, daarvoor duurt die te lang maar er komt een vervolg. Verrassend is het eerste woord dat er in me op komt, zover.

Mooi! Ik zou zeggen; (her) ontdek maar verder

buizen
Het is een tijd een discussie in de band geweest of ze nou live wel of niet The Final Countdown nog zouden spelen. Op deze DVD en dit album sluiten ze er mee af.
Sinds die 'poser'periode en het gigantische succes van enkele hits heeft Europe zich ontwikkeld tot een tegenwoordig uitstekende live-hardrockband. Dat John Norum een groot fan is van Michael Schenker heeft ie nooit onder stoelen of banken gestoken.
Wat moet het geweldig voor 'm zijn geweest dat Schenker als gast wou optreden.
Love Is Not The Enemy, Superstitious en Lights Out reken ik tot de beste nummers op deze live-registratie.
Slechte nummers staan er gewoon niet op, een prima album ook voor de beginnende Europe-nieuwsgierige. Voor wie het live wil meemaken: 22 nov. staan ze in Enschede.