Nasty Savage - Nasty Savage (1985)

Label: Metal Blade

1. No Sympathy (5:30)
  2. Gladiator (4:23)
  3. Fear Beyond the Vision (3:55)
  4. Metal Knights (2:43)
  5. Garden of Temptation (1:04)
  6. Asmodeus (5:14)
  7. Dungeon of Pleasure (3:21)
  8. The Morgue (5:39)
  9. Instigator (4:14)
  10. Psychopath (3:30)
  11. End of Time (4:21)
avatar van notsub
The bitch is bound and helpless
She's screaming for more
That sweet and innocent girl
Is really hardcore
Her obsession for pain
Makes me bite my lip
As she eagerly indulges
I give her the whip

Zomaar een stuk tekst uit Dungeon Of Pleasure om aan te geven in welke fantasiewereld sommige teksten zich afspelen. De muziek is redelijke brave heavy metal op deze CD, maar het imago is best ruig. Zanger/worstelaar Nasty Ronny was bekend om zijn capriolen met televsietoestellen op het podium en natuurlijk om zijn hoge uithalen. De muziek zit goed in elkaar en nummers als Metal Knights beuken er flink op los. Af en toe is er ruimte voor een psychopatisch uitstapje. Lekker debuut, maar door de jaren heen aan alle kanten ingehaald.

avatar van B.Robertson
Dit degelijke debuut zit qua vermaak mooi tussen Indulgence en Penetration Point in.
Knappe songs zoals Fear Beyond the Vision en The Morgue sieren het album.

avatar van ZAP!
Huh, maar twee berichten bij dit klassieke debuut? Ondanks de niet perfecte (maar zeer charmante, let op hoezeer de bas lekker in de mix zit) productie, vind ik dit een heerlijke eersteling. Prima dat dit op het vlak van productie en pure bruutheid aan alle kanten ingehaald is, maar hier is toch meer aan de hand, volgens mij.

Deze plaat staat bol van de inventieve riffs en leads (soms tegen een achtergrond van wat meer overbekend metal materiaal, okay). Nasty Ronnie is dan ook nog es een zeer opvallende zanger in het genre, met zijn 'praat/grom/schreeuw'zang en (soms als een wolf huilende) uithalen, die vast geïnspireerd zijn op King Diamond (waar die de mosterd haalde, moet ik schuldig blijven, misschien Ozzy? - kenners spring bij naar believen -). Een en al genieten. De band was hierna nog lang niet klaar met ons en maakte een behoorlijk bizarre, maar o zo boeiende ontwikkeling door met hun volgende platen.

Van 'Psycho Psycho' weet ik het nog niet zo zeker, maar (EP) 'Abstract Reality', 'Indulgence' en 'Penetration Point' zijn niet weg te denken uit de metalgeschiedenis. En dit debuut (w.m.b.) ook niet.

Immer *****.

ZAP! schreef:
Huh, maar twee berichten bij dit klassieke debuut?

Ik vind dit 1e album ook helemaal te gek