Perry Leopold - Experiment in Metaphysics (1970)

Folk
Uitgebracht in eigen beheer

1. The Absurd Paranoid (8:19)
  2. Cold in Philadelphia (3:33)
  3. And Then, the Snow Came (3:53)
  4. The 35th of May (5:31)
  5. Experiment in Metaphysics (5:51)
  6. When Your'e Gone (Everything Goes) (6:16)
  7. The U.S.S. Commercial (7:09)
  8. Jets They Roar * (3:04)
  9. The Prophesy * (3:51)
  10. The Dawning of Creation * (4:53)
Dit is één van de vergeten pareltjes uit begin jaren 70. Perry Leopard, Amerikaan was opgegroeid in Philadelphia met klassieke muziek, waaronder ook modernere componisten zoals Stravinsky. Maar in de jaren 60 raakte Perry in de ban van de folk beweging, hoewel hij al snel aansluiting zocht bij de wat modernere folk artiesten zoals Bart Jansch, John Renbourn en Tim Buckley. Vanzelfsprekend was hij ook onder de indruk van alles wat passeerde eind jaren 60 op muziek gebied maar ook levensstijl. Hij verliet huis en haard en werd een moderne nomad, met gitaar en rugzak. Sliep waar plaats was , overdag optredend op de hoek van de straat en 's avonds proberen op te treden in café 's en andere gelegenheden. Soms mocht hij spelen in een voorprogramma.
Deze plaat werd opgenomen in 5 uur in een schoen reparatiezaak en er werden 300 kopies van geperst. Het is op dat moment 1970. Het verhaal gaat dat het grootste gedeelte is uitgedeeld op een hete augustus dag in Philadelphia op de hoek van een straat. Het is nog een wonder dat veel later nog platen op sites te koop werden aangeboden, wel voor pittige prijzen (meer dan 300 dollar).
Perry was een kind van zijn tijd, dus politiek betrokken, lsd gebruikend en leven van de vrijheid.
De plaat heeft vanzelfsprekend 2 kanten. Maar iedere kant heeft een eigen sfeer en naam. Kant Ai: 'Kommercial (SMOKE) " (nr 1-4). In hoeverre het commercieel is om te starten met een nummer van 8.19 min is de vraag, maar de bedoeling was dat de eerste kant folk was en de tweede kant experimenteler. Kant B is "Acid Folk (DROP), (nr. 5-7) en niet bekend is of de term Acid Folk al bestond.In ieder geval was het meer epos achtig.
Bij de cd versie in 1998 zijn nog 3 bonus tracks meegenomen.
Het is zeer boeiende muziek. Vanzelfsprekend is de opname kwaliteit niet al te best, maar de muziek klinkt fris. En minimaal, hoewel Perry wel een begenadigd gitarist is. Het is een echt solo album van deze muzikant. En het verhaal achter de plaat doet ook veel.
In 1998 is het album op cd gezet en pas geleden ook nog een vinyl versie. Daarmee komt wel een einde aan het mysterie, maar aan de andere kant weer een verloren album gevonden.
Het tweede album van Perry 'Christian Lucifer' is anders, veel meer instrumenten en invloeden vanuit klassieke hoek, midden oosten, echt een hippie album.
Ook daar zal ik nog iets bij schrijven.