Utopia - RA (1977)

Label: Bearsville

1. Overture - Communion with the Sun (7:15)
  2. Magic Dragon Theatre (3:28)
  3. Jealousy (4:43)
  4. Eternal Love (4:51)
  5. Sunburst Finish (7:38)
  6. Hiroshima (7:16)
  7. Singring & the Glass Guitar (18:24)
avatar van Tromop
Het laatste nummer vind ik dus echt leuk: Een sprookje vertelt door Todd op z'n eigen muzikale manier.

Topmuziekanten, Prachtplaat!

avatar van Marty
Het kwartje bij het laatste nummer viel laat, maar o, wat mooi! Zelden symfonische rock zo volledig voorbij zien komen. Toppertje!

avatar van blunnie
Geweldig gedaan Topplaat.Muziek met vele verrassende
wendingen en staat als een huis.Geen slecht nummer.Uitschieter
Singring and the glass guitar.Wat een weelde .
4.5 ster

beaster1256
ja, ook deze toernee heb ik gezien , singring and the glass guitar , er stond een immense diepvriezer op het podium en op het laatst haalde todd een gitaar van ijs eruit en smeet die toen kapot op het einde , iedereen uit zijn bol , ook hiroshima is heel sterk , in feite is de hele cd prachtig !!

Berichten verplaatst naar Utopia

Stijn_Slayer
Allmusic slaat de plank weer eens flink mis. 2,5*, en dit hardrock noemen. Dit soort bedrog c.q. leugens zouden verboden moeten worden.....

Dit is een progressief meesterwerk, al is het niet zo sterk als Utopia's debuutplaat. Todd is nog altijd de belangrijkste man, maar Roger Powell begint zijn stempel ook nadrukkelijk op de muziek te drukken. Niet voor niets nam Powell deel in het componeren van de nummers 4 t/m 7.

Todd is eigenlijk ook een nogal onderschatte gitarist. Hij laat hier (wederom) horen dat hij een prima leadgitarist is.

'Communion with the Sun', 'Hiroshima' en 'Singring & the Glass Guitar' vind ik de hoogtepunten. Alleen 'Eternal Love' vind ik wat minder, maar ook deze kan er nog wel goed mee door.

Als ik beaster's berichtje lees kan ik alleen maar hopen dat er ooit nog een dvd van die tournee uitkomt!

beaster1256
beste stijn , ik hoop het maar ik denk dat er aan gaat komen , heel erg spijtijg want het was een fantastisch concert !

en ja todd is een zeer onderschat gitarist maar dat wist ik al zeer lang , in feite is todd een icoon van de jaren 70 , maar daarna met utopia erbij heeft hij een beetje zijn eigen graf gedolven door soms maar 2 of 3 nummers in te brengen en zelfs te zingen bij die utopia releases , en zeg nu zelf zowel kasim sultan , roger powell en die andere kunnen totaal niet zingen , spijtig , gelukkig is hij een beetje ( te laat ) teruggekeerd met liars en arena !

avatar van Marty
Het is geen officiele dvd, maar ik heb een live-concert (tv-uitzending van Rockpalast uit 1977) van deze cd. Todd en de zijnen spelen in mooie apen-pakjes zo'n beetje het hele album bij elkaar, inclusief Singring & the Glass Guitar!

Als je op je YouTube zoekt op Utopia en Rockpalast kom je het hele concert snel tegen.

TODD is een kanjer enwas zijn tijd ver vooruit. Hij heeft altijd goede tot zeer goede albums gemaakt En daar is RA er ook een van

avatar van kaztor
Wederom geniale gekte van meneer Rundgren.

Vooral druk, maar op een positieve manier.

Rundgren lijkt altijd alles uit de studio en uit zijn muzikanten te willen halen.
Laatst las ik nog een interview met hem. Die man is bezeten van muziek en de mogelijkheden daarmee.

avatar van Dream Theater
Todd Rundgren was met zijn band Utopia een uniek gezelschap die een originele vorm van progressieve muziek liet horen. Het gitaarwerk is van grote klasse op dit album en het is af en toe behoorlijk heftig wat je te horen krijgt. Singring and the Glass Guitar is een absoluut meesterwerkje maar ook Hiroshima en Communion with the Sun zijn van een hoog niveau.

avatar van pinguin#13
Een plaat om je gewoon aan over te geven. Is een buitenbeentje in mijn collectie, maar wat een gevoel!!
With the suuuuuuuuuuuuuuuu…uuuuuuuuuun!!! Ge-wel-dig.
Vorige week nog eens opgelegd en wat een zalig wederhoren. Machtig!

Jammer dat Utopia niet meer bestaat...., maar TODD gaat gewoon door

avatar van pinguin#13
Heb 'm ook gedownload via iTunes en dat is nu de allereerste keer dat ik een overduidelijk kwaliteitsverlies hoor t.o.v. de vinylversie.

pinguin#13 schreef:

Je moet wel zorgen dat je hem in 320 kbs hebt of nog beter in FLAC

beaster1256 schreef:
.....en zeg nu zelf zowel kasim sultan , roger powell en die andere kunnen totaal niet zingen, spijtig,

Dat is precies wat mij weerhoudt een hogere score te geven aan dit verder puike album. Als Todd wat meer zijn stempel had gedrukt was mijn waardering waarschijnlijk hoger geweest. Maar dat is puur speculaasie.

Todd is anders zeer gecharmeerd van kasim, want als enige Utopia bandlid heeft Kasim Todd (bijna) altijd overal geassisteerd. Ik vind hem in de afwisseling met Todd een prima stem hebben.
Ra is een topalbum. Heerlijk nummer Hiroshima met een puntgaaf duel tussen Roger Powel en Todd (alleen al door het intro draai je de knop voluit naar rechts)

avatar van Tony
Okee, samen wel, maar als Karim alleen zingt valt 'ie voor mij een beetje door de mand, maar vooruit....

Ik heb trouwens de LP. Daarin zit een kartonnen sjabloon met de 4 koppen van de bandleden dat, als je 'm zou uitknippen, vouwen en plakken, een piramide vormt. Utopia dicht het ding mysterieuze krachten toe en vraagt de fans om evt. ervaringen in de praktijk met hen te delen. Todd's meligheid gaat af en toe wat ver.

Wat Brian Wilson niet lukte, een plaat voltooien over de 4 elementen, is Utopia met Singring & the Blass Guitar wel gelukt. Pretentieus. Weet niet of er een verband is tussen Utopia's werk en de Beach Boys...

@ Tony Singring vind ik een wereld nummer waarin ieder instrument ruime aandacht krijgt. Super!!

avatar van Tony
Ja eens, maar de vraag was: heeft Todd dit gedaan met Brian Wilson's 'debacle' in gedachten of niet?

Dat durf ik niet met JA te beantwoorden

Fedde
Ik kwam deze regel tegen in een review:
The 18-minute fairy-tale suite "Singring and the Glass Guitar" sounds like Rundgren's homage to Brian Wilson's "Mount Vernon and Fairway," and "Magic Dragon Theatre" also recalls the Beach Boys' most lysergic work.
Zo gek is de gedachte dus niet.

Top, dankjewel Fedde.

Je mag maar twee beste nummers aankruisen, maar in mijn beleving is dit gehele album top(!)

Dit Album sla ik net iets hoger aan dan Oops..... Het openingsnummer is super en ook Hiroshima met die dreigende gitaarsolo van Todd. Ik vind sowieso op dit album een prima samenspel tussen Roger Powell ( keyboards) en Todd. Ook Adventures in Utopia kon ik hoog waarderen daarna zakte het hoge niveau per album helaas af.

Fedde
Nico, je hebt weer een punt. Gitaarwerk van Rundgren en keyboards van Powell zijn hier op topniveau. Afgelopen maand weer alles gedraaid van Todd en Utopia. Deze is samen met Oops sterk, al zitten er wel wisselvallige stukken in en dreigt het te ontsporen, zoals altijd bij Rundgren en zijn maten. Genialiteit en gekte liggen steeds dicht bij elkaar. Het is maar hoeveel daarvan je verdragen kunt. Ik beperk het zelf tot een maand Rundgren per jaar en dat is april. Dan draai ik alles.

Toevallig draai ik nu de mindere albums zoals POV, Swing to the Right en Deface the music. Nou die skip ik gewoon. Qua kwaliteit zeven paar stappen terug i.v.m. de albums daarvoor!! Deface the Music is natuurlijk een beatle kloon werkstuk. Todd was een Beatlefan, nou dat is te horen ook!!

avatar van jorro
Net als Oops! Wrong Planet is ook dit album destijds aan mij voorbij gegaan. Bij Oops! Wrong Planet vind ik dat niet erg. Dat viel me erg tegen, Over dit album ben ik een stuk positiever. Met name de zang klinkt over de breedte een stuk aangenamer.

Dat begint al in Overture - Communion with the Sun. Met recht een ouverture.
Magic Dragon Theatre en Jealousy sluiten zich daar bij aan. Vooral die Dragon is overtuigend.
Eternal Love neigt wat meer naar Oops! Het zingen is op het randje van vals, soms net eroverheen. Jammer,
Sunburst Finish pakt de positieve draad weer op. Hiroshima is groots net als de afsluiter Singring & the Glass Guitar

Zo levert mijn ontdekkingsreis door de lijstjes weer een prachtplaat op. Deze staat in de jaarlijst 1977 van Oor op 38.

Iedereen lijkt laaiend enthousiast, maar ik vind het na 46 jaar mijn eigen vinyl weer eens beluisterd te hebben maar knap gedateerd over komen. Erg uitgesponnen nummers waar soms kop noch staart ontbreekt. Het is het soort muziek waar de in die tijd opkomende punk/new wave beweging zich tegen ging verzetten.