Ulver - Themes from William Blake's the Marriage of Heaven & Hell (1998)

Noorwegen
Label: Jester

1. The Argument, Plate 2 (4:03)
  2. Plate 3 (1:17)
  3. Plate 3 Continued (3:00)
  4. The Voice of the Devil, Plate 4 (2:49)
  5. Plates 5-6 (2:22)
  6. A Memorable Fancy, Plates 6-7 (4:20)
  7. Proverbs of Hell, Plates 7-10 (9:06)
  8. Plate 11 (1:55)
  9. Interlude (3:26)
  10. A Memorable Fancy, Plates 12-13 (5:55)
  11. Plate 14 (2:08)
  12. A Memorable Fancy, Plate 15 (4:50)
  13. Plates 16-17 (3:18)
  14. A Memorable Fancy, Plates 17-20 (11:20)
  15. Interlude (2:27)
  16. Plates 21-22 (3:11)
  17. A Memorable Fancy, Plates 22-24 (4:44)
  18. Interlude (3:59)
  19. A Song of Liberty, Plates 25-27 (26:24)

met Ihsahn

avatar van Sanvean
Schitterende muzikale collage van Ulver.

Op de échte plates van William Blake heeft deze Noorse band een nagenoeg perfect dubbel-album gecomponeerd.

De muziek is een mix van pop, rock en een vleugje metal, van gothic, wave, electronica, drum 'n bass, symfonische muziek en akoestische klanken.
Het ene moment klinkt het als Arcturus, het andere als Pink Floyd, om weer daarna te vervallen in lijflijk engelengezang met dito akoestiek.

Ulver en mastermind Garm (later Trickster G) zijn experimenteel en avantgardistisch tot op het bot, met deze plaat als zeer geweldig en zéér serieus bedoeld hoogtepunt (wat mij betreft).

De plates worden on-omgevormd gebracht. Dat betekend: geen refreinen. Wie niet houdt van (op het eerste oor) structuurloze muziek, zal hier weinig mee kunnen aanvangen.

Garm kan zingen als geen ander, en met zijn diepe, donkere stem weet hij de duistere plates van Blake op juiste wijze muzikaal voor het daglicht te brengen.

Dit album klinkt zéér divers en is voor mij een lust voor het oor. Bovendien krijg je er de teksten van Blake gratis bij. Altijd handig voor de studie.

Uitstekend, gewaagd album, van een band die nog héél lang tegendraads mag blijven van mij.

avatar van Fianosther
Het volledige kwartje valt pas na een stuk of 8 luisterbeurten (van 3,5 naar 4 naar 5 sterren). maar dan heb je ook wat. Echt geweldig met hoeveel genres en instrumenten ze experimenteren en de manier waarop is ook geweldig. Vreemde structuren, maffe stemvervormers, rare overgangen en geluiden en de nodige soli en drumfills en breaks. De algehele sfeer op dit album is voor mij zo goed dat hij het geschopt heeft tot nummer 1 in mn top 10. van 4* naar 5*. De teksten van Blake mogen er dan wel veel zijn, ze zijn wel heel mooi.

Toch zijn er wel een aantal dingen die mij niet bekoren aan dit album, zo zijn ereen aantal beats die ik te melig vind en is er een nummer dat, door de tekst te languitgerekt wordt. Maar de stem van Garm is weer wonderschoon en ook de vrouwelijke 2e stem is heel erg goed en verbeeld prachtig de woorden van Blake.

avatar van Eddie
En dan te bedenken dat deze band ooit als razende black-metal band begonnen is, maar ze hebben zich erg sterk ontwikkeld.

avatar van Fianosther
Maar zelfs als black metal band waren ze een buitenbeentje in de scene. Erg symfonisch en veel folk invloeden. Ze hebben maar 1 black metal plaat (Nattens Madrigal) die echt als vuile black metal klinkt. Er gaan ook geruchten dat ze Nattens Madrigal weer opnieuw willen opnemen.

avatar van Eddie
Dat is waar, dat heb ik ook gehoord ik ben heel benieuwd, het grootste probleem viond ik van die plaat dat hij wel een wat beter geluid verdiend.

avatar van Fianosther
De bedoeling van Ulver was volgens mij om een hele vuile black metal plaat te maken. Dat houdt dus oa in een slechte productie. Ik begrijp zelf het nut er niet van, maar veel mensen die into black metal zijn vinden dat het sfeer met zich meebrengt ofzoiets. Ulver zelf is denk ik wel van terug gekomen van de slechte productie op nattens.. en wil hem nu met een nieuwe visie uitbrengen waardoor de composities veel beter te horen zijn, en zo hoort het ook in my opninion!

avatar van Eddie
Er is voor mioj een verschil tussen een vuile en een slechte produktie, veel black metal platen hebben een vuile produktie waardoor ik vind dat ze lekker evil worden, neem een plaat als Under a Funeral Moon van Darkthrone, lekker vuil maar niet slecht. echter Transylvanian honger vind ik te vuil worden en is dus gewoon bar slecht. Ulver is echter een band met veel muziekale diepgang die helemaal geen slechte productei nodig heefd vind ik maar gewoon een helder geluid waarin alles te horen is.

avatar van Fianosther
wat ik bedoel te zeggen is dat ze door de slechte productie op nattens madrigal een hele vuile bm plaat hebben gemaakt. blijkbaar vonden ze dat nodig zo te doen. dat er ook nog andere vuile bm platen zijn met een betere productie dat begrijp ik ook wel.

avatar van Eddie
O.k. als we maar op een lijn zitten, dat ulver over het algemeen erg vette muziek maakt

avatar van Jeroen enzo
Kent iemand hier ook het samenwerkingsproject 'Thorns' van de frontmannen van Ulver en Satyricon? Erg goed vond ik dat destijds. Is ook een soort van avant-garde/electronica/metal plaatje.

avatar van Fianosther
Behoorlijk late reactie maar nee, dat samenwerkingsverband ken ik niet. Zal ik eens opzoeken. Kheb een tijd terug wel een remix gehad van een emperor nummer, geremixed door Ulver. Maar dat was verder niet heel erg bijzonder ofzo .

Over dit album: Het staat nu op 1 in m'n top 10 en ik ben totaal niet in staat om uit te leggen waarom het daar staat. Ik vind het gewoon helemaal geweldig.

avatar van Klumpie
Mooi album van Ulver, goede combinatie van jazz, rock, hip-hop, klassiek en metal door elkaar heen. Klasse is dat je nooit het gevoel hebt dat het een onsamenhangend geheel is. Nog maar 10 stemmen en een gemiddelde hoger dan 4 sterren, duidelijk een tip voor MuMe gebruikers die niet vies zijn om een experimentje uit te proberen.

avatar van Nakur
van de week gekocht en poas aan de 2e luisterbeurt toe. te weinig voor een doordeel maar ik vind m nu al even lekker als Blood Inside en Perdition City

Sammael
Ik heb deze CD een tijdje geleden gekocht, en inmiddels heeft hij het tot mijn top 10 geschopt. Het duurt even om tot de kern van het geheel door te dringen, maar die moeite wordt beloond. Zoals hierboven al gezegd; Ulver is hier heerlijk experimentele bezig met diverse genres, die ondanks hun diversiteit toch prima op elkaar aansluiten en zo een overweldigend geheel vormen. Erg veel variatie dus, en briljant uitgevoerd. Een pareltje dus, deze plaat.

avatar van Nakur
Het is geen makkelijke plaat, daarom heb ik 'm té lang links laten liggen omdat ik er gewoon geen energie in wilde steken. Dat doe ik nu wel en het loont. De 3m5* die er al langs tond, zal geheid meer worden

Sammael
Ja, dit is zo'n beetje de definitie van een groeiplaat. Bij mij stond ie al een tijdje op 4,5* plust top 10 notering, maar vandaag ga ik dan toch echt de maximale score uitdelen. Ik ben onlangs (eindelijk) tot de kern van de plaat doorgedrongen, en alle stukjes vallen nu perfect op hun plaats. 5*

avatar van Brunniepoo
Ken deze plaat nu al jaren maar veel verder dan 3,5* wil hij toch maar niet komen. Slecht is het allemaal niet, maar wat mij betreft wel véél te lang.

kkriz
Ik wilde gaan schrijven: Interessante plaat, maar als je hem helemaal uitzit toch wel saai.

MAAR als ik de onderstaande reacties zo bekijk, moet ik toch nog maar wat beter mijn best doen Wie weet waar ie nog naartoe groeit....

Sammael
Nou ja, ik moet wel toegeven dat mijn enthousiasme van een paar jaar terug ook wel een beetje af is genomen...het album staat bij mij ook al een tijdje niet meer op de maximale score. Duurt inderdaad soms een beetje te lang en bevatten hier en daar wat stukken die minder interessant zijn.

Desondanks nog een steeds een album dat ontzettend de moeite waard kan zijn en dat inderdaad een groeiplaat kan zijn (of dat in ieder geval voor mij was)

avatar van Don Cappuccino
Erg gewaagde plaat van Ulver. Wat mij na meerdere luisterbeurten steeds meer meer opviel was dat er best veel hip-hop invloeden in zitten, op sommige momenten klinkt Garm als een MC die de teksten van William Blake vertolkt. De experimenteerdrift gaat af en toe de verkeerde kant op maar dit is een hele mooie voorbode voor Perdition City. Hier hoor je al wel heel goed dat Ulver zeer goed is in het vermengen van verschillende genres.