Ghost - If You Have Ghost (2013)

Zweden
Metal / Rock
Label: Loma Vista

1. If You Have Ghosts (3:32)
  2. I'm a Marionette (4:50)
  3. Crucified (5:13)
  4. Waiting for the Night (5:38)
  5. Secular Haze [Live] (5:28)
avatar van Don Cappuccino
En weer een naaistreek voor de vroege kopers om in november een deluxe editie van Infestissumam uit te brengen met een bonus cd. Gelukkig heb ik de laatste plaat nog niet origineel dus voor mij komt het wel goed uit. Dit is trouwens de bonus cd, maar deze EP gaat ook apart op vinyl uitkomen. De deluxe editie van Infestissumam zal gelimiteerd zijn tot 3000 stuks wereldwijd.

avatar van Metalhead99
Voor zij die het interesseren:

Track 1: Roky Erickson cover
Track 2: ABBA cover
Track 3: Army of Lovers cover
Track 4: Depeche Mode cover

De eerste track klinkt zo: YouTube - Ghost - If You Have Ghosts (Roky Erickson Cover)

Dave Grohl (Foo Fighters) zat achter de productie.

avatar van Pinsnider
Dit is toch gewoon geweldig toch..??
.....
Jazeker..!!

De twee albums van Ghost vind ik waanzinnig, maar van deze EP ben ik niet zo kapot. Het dreigende sfeertje maakt plaats voor een poppy-sound. Ik vind de covers om te beginnen al niet geweldig. Die van "Here Comes The Sun" vind ik dan wél weer gelukt. Hoop dat ze met hun derde CD weer de donkere krochten van de hel gaan opzoeken..

avatar van Edwynn
Normaal ben ik niet zo gek op die covergestes maar deze van Ghost gaat erin als koek. Roky Erickson is precies datgene dat Ghost bestaansrecht geeft dus in die zin is If You Have Ghosts alvast een hele logische keuze. Het past de band als een gewaad dat als gegoten zit. Het nummer is vlotjes maar ook een tikje dromerig.

Hetzelfde geldt ook voor I'm A Marionette. Dit is precies hoe ik Ghost het liefst hoor. Niet die proggy poespas, maar gewoon pakkende poppy hardrock met een lichte macabere inslag. Zo erger ik me ook niet aan de stem van Papa Emeritus. Die gedijt het beste in dit soort handel.

Bij Crucified frons ik even maar ook dat light Ghost wel. Volgens mij laat het de zelfspot van de band een beetje zien. Voor het contrast legt Ghost met het Depeche Mode-nummer Waiting For The Night een depressieve, doomy trip op tafel. Ook weer helemaal geboetseerd naar Ghosts eigen inzicht.

Of het wat zegt over de koers van Ghost valt niet te zeggen. Het geeft wel aan waar men de mosterd een beetje vandaan haalt. Wat mij betreft een voorbeeld voor hardrock/metalbands over hoe je covers aan de man brengt.

avatar van BloodBrothers
Ik vind het toch een lekker potje dreunen, maar ook heerlijke rustige melodieën zoals dat ook wel eens mag. Ik ga deze dan ook zeer zeker aan mijn collectie toevoegen, terwijl ik normaal niet zo van de LP's ben. Had deze even voorgeluisterd op YouTube en, ik ben ervan overtuigd dat die toch zeker 4,5 sterren waard is!

avatar van frolunda
1,5
Die Roky Erickson cover is nog wel aardig maar de rest kan me niet bekoren.Wel een mooie hoes overigens.

avatar van Lau1986
Een fantastische ep van Ghost. Hoe ze de covers uitvoeren laat alleen maar zien dat het uitstekende muzikanten zijn. Het poppy geluid past de band eigenlijk uitstekend en toch vergeten ze nergens die duistere ondertoon te hebben.

avatar van Guinness1980
Normaal ben ik niet zo van de covers in het metal genre maar deze is meer dan geslaagd.