The Tragically Hip - Up to Here (1989)

Canada
Label: MCA

1. Blow at High Dough (4:37)
  2. I'll Believe in You Or I'll Be Leaving You Tonight (4:04)
  3. New Orleans Is Sinking (4:17)
  4. 38 Years Old (4:20)
  5. She Didn't Know (3:33)
  6. Boots Or Hearts (3:44)
  7. Everytime You Go (3:21)
  8. When the Weight Comes Down (4:44)
  9. Trickle Down (3:11)
  10. Another Midnight (3:56)
  11. Opiated (3:42)
avatar van beaster1256
sterke plaat van the hip

avatar van dj maus
Geen enkel zwak nummer en flink wat vaart op deze goed geproduceerde plaat. Mijn favoriet van deze band. Vind de B-kant nog wat sterker dan de A-kant.

Heerlijke plaat van de Hip ,waarin alle voorbeelden terugkomen.Van CCR tot en met onze eigen Golden Earring.Alle nummers zijn prijs met als uitschieter het immer gespeelde New Orleans is Sinking en het wonderschone verhaal van 38 Years Old.Hulde! En er zou nog meer moois volgen.

inzekerezin
The Hip gaat hier de goede kant op, maar zou hierna alleen maar groeien. Voor de liefhebber zeker een goed album.

avatar van EttaJamesBrown
Dit was en is de mooiste van de mannen. Live onovertroffen, zeker in die begindagen. De Canadese REM.

En ja, het profetische New Orleans maakt het helemaal af.

avatar van EttaJamesBrown
Dit staat als een Canadese huis. Gordon toen nog een jonge hond, nu een gebroken man.
De wereld is oneerlijk. Tot hier toe.

avatar van LucM
Inderdaad een uitstekend album waarin de invloeden van R.E.M. aanwezig zijn maar ook ietsje bluesy. Gedreven songs met veel vaart die per luisterbeurt beter worden.
Van deze band bezit ik ook de 3 daaropvolgende albums die ik eveneens prima vind, de overige zal ik ook eens beluisteren.

Ik begin mijn rondje Hip-reviews met de zuurste. Dit is mijn minst favoriete album van de band. Saaie swamp rock met slechts een handvol memorabele nummers, te weten Blow At High Dough, 38 Years Old, Another Midnight en Opiated. De rest is extreem inwisselbaar wat mij betreft. Het verschil met het uitstekende volgende album is enorm.

avatar van WoNa
Gisteren voor het eerst sinds een tijd Up To Here weer eens opgezet. Voor het eerst had ik het idee dat ik het wel gehoord heb, hoe furieus de plaat ook begon. Een beetje gedateerd ook, na 30 jaar.

Mijn avontuur met The Hip begon met plaat drie, 'Fully Completely'. Dus dit zal mijn tweede of derde album geweest zijn, wel het album waarbij alles echt op zijn plaats viel. Zo lekker. Het enorm geweldige gitaarwerk in 'New Orleans is sinking', voor altijd mijn favoriete TTH song. Alles valt hier op zijn plaats lijkt het wel.

Wat vooral opvalt op Up To Here is het lekker slidewerk van Rob Baker, die rare stem van Paul Langlois en het inventieve baswerk van Gord Sinclair. Het gitaarduo Baker - Langlois dat heerlijk in en uit elkaar weeft. Een tandem zoals dat alleen ontstaat door van jongst af aan of heel erg lang samen te spelen. Daar overheen legt Gordon Downie natuurlijk zijn onbegrijpelijke teksten, die hij brengt met elke vezel in zijn lijf.

Voor mij is en blijft Up To Here hun beste plaat. De zoektocht die dreigde te verdwijnen in het muzikale niets, een beetje vergelijkbaar met het pad dat The Walkabouts aflegden in dezelfde tijdsspanne, eindigde soort van waar TTH begon, opwindende muziek, maar nooit meer met deze intensiteit en kwaliteit.

Toen ik hem meteen weer opzette, viel hetgeen waarmee ik hierboven begon wel weer mee, maar het moet gezegd, ik kwam door tijdgebrek niet verder dan de eerste vier songs.