Utopia - Oops! Wrong Planet (1977)

Label: Bearsville

1. Trapped (3:07)
  2. Windows (4:21)
  3. Love in Action (3:29)
  4. Crazy Lady Blue (3:41)
  5. Back on the Street (4:12)
  6. Marriage of Heaven and Hell (4:38)
  7. The Martyr (3:52)
  8. Abandon City (3:53)
  9. Gangrene (3:40)
  10. My Angel (3:41)
  11. Rape of the Young (3:13)
  12. Love Is the Answer (4:18)
Leuke ballads, recht-toe-recht aan rockers. Love is the answer is misschien wil het mooiste nummer ooit geschreven door Todd.

beaster1256
ja, goed album zonder meer , ik vond het vroeger spijtig dat todd niet alle nummers schreef , want de nummers van todd waren toch veel beter dan de nummers waar zijn bandleden mee aandraafden

Vind de titel wel waanzinnig. Beetje Transgalactisch Liftershandboek

avatar van kaztor
Een cd-versie is nauwelijks te vinden. De goedkoopste optie is een MFSL-versie en de prijzen daarvan variëren.

avatar van hmaeghs
Ik heb deze als dubbelaar, samen met 'Adventures In Utopia'.
Het album waar het hier om gaat, was mijn eerste kennismaking met Todd Rundgren. Ik hoorde het nummer 'Rape Of The Young' op de radio en was verkocht. Ik vind het nog steeds zijn (hun) beste album. Er staan wat mij betreft alleen maar beauties op. Mooie (vocale) harmonieën ('Windows'), schitterend gitaarwerk en positivisme ('Love is the Answer') afgewisseld met cynisme. Luister maar naar de grappige openingstekst over Brother John in 'Trapped'.
'Marriage Of Heaven and Hell' is zelfs briljant, hoeveel melodieën hierin zitten en hoe ze met elkaar versmelten. Geweldig.

Ton Willekes
beaster1256 schreef:
Pfoe, Ik heb een heel andere mening. De kwaliteiten van Todd staan buiten kijf maar de sterkste nummers op deze plaat zijn geen producten van Todd alleen.
Mijn favorieten:
Windows
Crazy Lady Blue
The Martyr
Love Is The Answer

Misschien komt het omdat ik van de rustiger nummers houd, waarschijnlijk.
Ik las ergens dat je vindt dat alleen Todd goed kan zingen maar volgens mij zingt Kasim Sulton op de Martyr en dat vind ik juist érg goed klinken.

avatar van kaztor
Heb deze nu samen met Ra in een doosje.

Het album is normaler dan z'n metgezel.
Minder vuurwerk, maar daardoor misschien iets gestroomlijnder en dat is ook een waarde.
Het is echter nog steeds een lekker rockalbum met hier en daar Queen -en Boston-achtige dingen.

Ik hou ook van Todd's manier van produceren: Zijn visie lijkt te zijn dat rockmuziek modderig moet klinken en ballads gedetailleerd. Ik vind het wel werken!

avatar van Stijn_Slayer
Teleurstellend album waarbij Todd en de zijnen afstappen van de prog en voor een gelikter arenarock geluid kiezen. Het album opent nog lekker met 'Trapped', maar vervalt met 'Windows' al meteen in het eerste dieptepunt: gladde 80ies skyradio muzak avant-la-lettre. Het niveau blijft vervolgens steken tussen dat en een aardig rockliedje.

Ben het eens met beaster. Todd moet de touwtjes zelf stevig in handen houden, hij was gewoon het meest talentvolle lid van de groep. De plaat is ook behoorlijk overgeproduceerd met al die kitscherige koortjes.

Lazarus Stone
Feel yourself becoming someone else...someone else..someone else!

dat heb ik nou nooit met Skyradio.

Goeie plaat, ondergewaardeerd, liedjes gaan langer mee dan al die fantastische hoogdravende studio-experimenten..

avatar van Dibbel
Onder de groepsnaam uitgebracht album terwijl Todd Rundgren in hetzelfde jaar (hij was nogal produktief in die jaren) ook nog een solo-album uitbracht.

Het is hier behoorlijk pompeuze rock met hier en daar geweldige gitaarsoloos en afgewisseld met dikwijls mooie ballads met fijne samenzang.
Af en toe klinkt het behoorlijk overgeproduceerd inderdaad.
Windows, Crazy Lady Blue en My Angel zijn mooie rustige nummers, maar Love Is The Answer heeft me een iets te hoog EO-gehalte.
Van de stevige en dikwijls toch wel bombastische nummers zijn Trapped, Gangrene en Marriage Of Heaven And Hell (lekkere en zeker niet simpele song) heel aardig. Back On The Street is een niet opvallende stamper en Abondon City is ook niet geweldig.
Prijsnummer is wat mij betreft The Martyr met een mooie gitaarsolo.

Nu leuter ik dit allemaal hier neer, na deze plaat weer eens 2 keer gehoord te hebben, na misschien wel 25 jaar.
Het valt me zeker niet tegen, maar vind het nu wat klinisch en overgeproduceerd klinken.
Ik heb dit album nog steeds op een cassette (TDK SA90 uit 1983), die weliswaar nog fantastisch klinkt, maar moet nu toch langzaam na zo'n 30 jaar maar eens op zoek naar een vervanger...
Voorlopig eerst maar eens 3,5.

Mijn kennismaking met Utopia en direct een voltreffer!!
Mooi de samemwerking al tijd tussen Todd en Roger Powell

Fedde
Utopia liet zich hier voor het eerst van zijn song-gerichte kant zien na het meer experimentele Ra.
Ook meer een groepsplaat, Rundgren deed daarmee een stapje terug. Roger Powell schreef en zong bijvoorbeeld Windows, mooi nummer. Sterke contrasten op deze plaat, van hardrock tot het 'anthem ' Love is the Answer. Dat is dan weer typisch Rundgren: zo'n nummer dat overloopt van de positieve gevoelens.

Ik stem mee met Nico: 4 sterren!

Hé Fedde toch kon ik RA iets meer waarderen. Ik hield wel van dat licht experimentele.
Dat intro bij Hiroshima en dan die solo's van zowel Roger als Todd super (maar dat hoort thuis bij RA)

Dit album gedraaid, wat is dit toch een heerlijk album zonder echt zwakke nummers!

Fedde
Minder prog op dit album en meer songs. En dat bevalt me, want het is een sterk album. Rundgren had een goed gevoel voor wat er in de lucht hing, want dit is voor een groot deel al een newe-wave album te noemen, een voorproefje van Adventures.

Exact Fedde!!

avatar van pmac
Meer korte maar catchy songs op dit album. Ik hou persoonlijk meer van het gefreak van de eertse lp.

avatar van jorro
Ook een album wat ik destijds niet op mijn lijstje had staan. Nu 43 jaar wijzer valt het me nog steeds erg tegen. Te veel zwakke nummers, met als dieptepunt Abandon City. Verder slecht gezongen (soms vals of er tegen aan) te veel koortjes en Oeh Oeh Aahs. En dat geldt voor de meeste titels op dit album.
Een vijf zou mijn vroegere muziekleraar hebben gezegd; 2.5* dus voor deze nr. 39 in de Oor jaarlijst 1977.

Gelukkig dat smaken verschillen, maestro.