Ekseption - Ekseption 3 (1971)

Label: Philips

1. Peace Planet (Badinerie) (3:01)
  2. B 612 (4:01)
  3. Morning Rose (3:06)
  4. Piece for Symphonic and Rock Group in a Minor (5:53)
  5. The Lamplighter (3:32)
  6. Battle Mind (2:45)
  7. On Sunday They Will Kill the World (3:26)
  8. Another History (4:37)
  9. Rondo (5:25)
peace planet is een lekker mooi orgel nummer.
Rick van der linden kon er wel wat van

avatar van Marb
Peace Planet
Die tune gebruikte ze altijd bij Rembo en Rembo

avatar van novalepidoptera
Wederom een fantastisch album van deze band uit Haarlem. Peace Planet blijft een heerlijk nummertje

avatar van Stijn_Slayer
Mooie klassiek georienteerde plaat, af en toe afgewisseld met jazz.

Niet hun beste, maar bijna alles waar Rick van der Linden zich mee bezighield is de moeite waard.

Fedde
Universal gaat dit album, samen met het eerste album, opnieuw uitgeven in boxset. Vanaf 26 oktober zou hij verkrijgbaar moeten zijn.

Nergens op internet nog te vinden of dit misschien een heruitgave van de '3 originals-serie' is waarbij er onverwacht ook een vierde album werd toegevoegd, die niet op de hoes stond.

Op dezelfde datum heeft Universal ook sets van Kayak, Alquin en Earth&Fire gepland. Maar welke albums?

bol.com | 3/Ekseption, Ekseption | Muziek

Mailtje gestuurd naar Universal. Nu maar afwachten.

avatar van Stijn_Slayer
Ik ben in ieder geval ook wel benieuwd naar het antwoord.

Beste Fedde,

Dit betreft de zogenaamde ‘2For1’ releases, kartonnen verpakking met daarin twee CD’s ieder weer in een eigen CD doosje;
Ekseption: Ekseption 3 & Ekseption
Kayak: Periscope Life & The Last Encore
Earth & Fire: To The World Of The Future & Gat To Infinity

Met vriendelijke groeten,

Stephanie van der Meijden
Universal Music

Zo zit het dus

Fedde
CD-set vandaag ontvangen. Ziet er prima verzorgd uit, maar ... geen bonustracks. 'Two Originals' dus.

avatar van Jan 1970
Een prima Ekseption,album, al moet ik even wennen aan de theatrale zang van Steve Allet. Peace Planet is inderdaad prachtig maar The Lamplighter is voor mij de verrassing van dit album.

Fedde
Conceptalbum rond het verhaal van De kleine prins (Frans: Le Petit Prince) van de hand van schrijver en piloot Antoine de Saint-Exupéry. Het verhaal wordt maar heel beperkt belicht in de 4 songs op het album. Steve Allet (Coen Merkelbach) zingt inderdaad wat al te nadrukkelijk en theatraal, mogelijk in een poging te klinken als Jim Morrison. In Another History zingt hij in een hoger register en klinkt daar een stuk beter.

De instrumentale stukken overtuigen me meer. Piece for Symphonic and Rock Group in a Minor is een vreemd stuk symfo; klinkt als nog niet helemaal af. Hier worden nieuwe wegen verkend. Ook in A-Mineur is het aansluitende The Lamplighter; prachtige synthese van symforock, klassiek en jazz. Bottle Mind is te hakkerig en irriteert daardoor. Peace Planet is supersnel maar prachtig. Beethoven's Rondo is Ekseption in topvorm: die wonderlijke mengeling van klassiek, jazz en rock. Beetje nep is dan weer het applaus aan het slot.

Samenvattend: als conceptalbum onvoldoende uitgewerkt. Ekseption was hier duidelijk op zoek naar richting. Laatste plaat ook met zanger. Het beste moest nog komen: Ekseption 5

Fedde schreef:

Op mijn exemplaar van Ekseption 3 uit deze set is het nummer On Sunday They Will Kill the World niet helemaal zoals het hoort te zijn. Het nummer mist ergens middenin een kleine seconde waardoor het lijkt of het nummer overslaat. Is geen beschadiging maar een productiefout, lijkt het wel. Is dit meer mensen opgevallen of heb ik gewoon een slecht exemplaar.

Op de '3 Originals' versie uit 2004 staat namelijk wel een juiste weergave van dit nummer.

Musicfreak59 schreef:

Ik heb het even opgezocht en inderdaad, er zit een 'hik' in. Slordig.

avatar van Jan 1970
Musicfreak59 schreef:

Bijzonder slordig heruitgebracht!
Inderdaad zit er een tik in dit nummer, en ook in track 8 (Another History) zit na 38 seconden een opvallende tik. Klinkt als een kras in een grammofoonplaat. Er vielen me al eerder onregelmatigheden op in de re-releases van Universal. Zo heet de grootste hit van Q65 op de in 2010 heruitgebrachte cd-versie 'The Live I Live'. Geen beste beurt!

avatar van gaucho
Ik heb dat 2CD boxje vorige week ook gekocht en mij viel het ook al op, van die tik in On Sunday... Klinkt echt alsof het rechtstreeks van een grammofoonplaat is overgezet op CD. Terwijl ik me toch kan voorstellen dat hier versies van zijn waarvoor de originele mastertape is gebruikt (die '3 originals on 2 CD-set bijvoorbeeld). Dit lijkt me voor een (weliswaar spotgoedkope) heruitgave toch geen beste beurt. Ik heb ook al gemerkt dat de CD van Beggar Julia's Time Trip duidelijk hoorbaar van een LP geript is. Wat zijn dat nou toch voor fratsen?

Moet zeggen dat het voor de muzikale beleving niet zo heel veel uitmaakt. Leuk om dit na pakweg 30 jaar - misschien wel langer - weer eens terug te horen. En pas de laatste jaren begint het me echt op te vallen wat is rasmuzikant die Rick van der Linden eigenlijk is (was, helaas). Ik ben nu net begonnen met de ontdekking van het Trace-materiaal, dat vind ik nog een stuk beter dan het Ekseption-werk.

avatar van Wandelaar
Het verhaal De Kleine Prins van Antoine de Saint-Exupéry wordt hier heel bescheiden uitgewerkt. Daarbij valt op dat de nummers met vocalen niet erg sterk uit de verf komen. Hippe instrumentale bewerkingen van klassieke stukken, dat is toch wel waar Ekseption vooral in uitblonk.

Heerlijke plaat/ cd. Jeugdsentiment!

avatar van Boermetkiespijn
Marb schreef:
Peace Planet
Die tune gebruikte ze altijd bij Rembo en Rembo

Inderdaad, en daar moet ik als klein jochie voor het eerst iets van Ekseption gehoord hebben. Toen ik dit nummer ook tegen kwam op een oude plaat van mijn ouders, was ik verkocht. Dit nummer is dan ook zonder meer mijn favoriet op deze plaat. Dat dit hun laatste plaat zal zijn zonder zanger is wat mij betreft niet erg, al geniet ik echt wel van de vocalen op deze plaat. De muziek heeft het alleen niet nodig. Zanger Michel van Dijk had de band vóór de maak van dit album verlaten, hij was ontevreden over de nadruk op instrumentale muziek. Ik ben blij dat deze nadruk op instrumentale muziek alleen maar is toegenomen.
Ik vind dat deze plaat geen rock genoemd moet worden. Jazz, jazzrock of fusion was beter geweest.
Dat is wat de kracht is van deze plaat, en de kracht van Ekseption in het algemeen: een virtuoze vermenging van klassieke muziek, jazz- en rockmuziek met een sausje van funk. Een genot om naar te luisteren wanneer je van alle componenten houdt.