Ekseption - Bingo! (1974)

Label: Philips

1. From Ekseption (9:05)
  2. Nightwalk (3:45)
  3. Smokey Sunset (5:11)
  4. De Fietser (1:51)
  5. Sabre Dance (2:56)
  6. Brother Rabbit (3:28)
  7. Sunny Revival (3:50)
  8. The Death of Åse (2:28)
  9. Bingo-Bingo (6:49)
Misterfool
toch ff het gemmidelde omhoog gehaalt. nederlands meest onderschatte prog band

Stijn_Slayer
Ekseption zonder Rick vd Linden. Need i say more?

Opvallend dat Trace en Ekseption in 1974 beiden 'The Death of Ace' opnamen.

0,5
Ik moet Stijn gelijk geven een zinloos album wat alleen de naam van Ekseption verder naar beneden haalt. Hans Janssen haalt het niet bij Rick. Jammer niet kopen zou ik zeggen.

Ik denk dat het grootste obstakel voor deze new formula was dat de naam Ekseption werd aangehouden terwijl de muziek totaal anders was dan de muziek van Rick (en Rick was de man die Ekseption muzikaal gezien vorm gaf).
De naam Ekseption schept een verwachtingspatroon t.a.v. de muziek waaraan niet werd voldaan, en ze hadden beter voor een andere naam kunnen kiezen.

Als je dit los ziet van Ekseption dan moet ik zeggen dat ik de muziek bepaald niet slecht vind, integendeel.
Vooral Jan Vennik weet bijzonder goede nummers te schrijven, zoals 'Nightwalk', en 'De Fietser', en drummer Pieter Voogt kan heel energiek en explosief uit de hoek komen.

Het draagt de naam Ekseption, maar het is geen Ekseption.
Het is een nieuwe Jazz-Rock band die je als zodanig moet beoordelen, en niet als een opvolger van Rick, want met Rick heeft de muziek niets te maken.
Toen ik het album voor de eerste keer hoorde hoopte ik op een vervolg van het oude Ekseption, en als zodanig was ik teleurgesteld. Maar toen ik jaren later het album nog eens beluisterde zonder dat verwachtingspatroon kon ik de kwaliteit van de muziek zeker waarderen.
Dit album is helaas nooit op CD verschenen, evenals de twee albums die de 'new formula' hierna nog heeft gemaakt, en de twee goede albums die de formatie maakte onder de naam Spin.

Ik moet wel zeggen dat ik de coverart van dit album de allerslechtste vind die ik ooit ben tegengekomen.

avatar van echoes
Ik draai net de verzamelaar "Golden Years of Dutch Pop Music" en daar staan 3 tracks van dit album op: Bingo-Bingo, De Fietser en Sunny Revival. Dat zijn echt erg lekkere songs die ik niet vind onderdoen voor Rick's Ekseption. Vooral Sunny Revival is te gek!

Ik ben een enorme fan van Rick van der Linden en had hier niets van verwacht, maar ik ga nu zeker op zoek naar deze plaat.