Michael Prins - Rivertown Fairytales (2013)

Label: Sony

19. Dark Eyes
  20. Secret Sand
  21. Landing
avatar van O-d-B
Best benieuwd naar dit album, de nummers die op Youtube staan beloven veel goeds. Alleen jammer dat Blackbird er niet op komt te staan.

avatar van O-d-B
Het album kabbelt mij af en toe wat teveel voort. Valt mij daardoor ook wat tegen. Misschien dat het album nog groeit na een aantal intensievere luisterbeurten. Tot nu toe 3*

Wat een talent! Wat een ongelooflijk mooie album! Ik bn zo fan van deze man.

avatar van erwinz
Indrukwekkende plaat van "de beste singer-songwriter van Nederland". Door een tv programma ben ik niet overtuigd, door dit debuut wel. Prachtige ingetogen liedjes die meerdere kanten op schieten en hierdoor steeds weer net iets anders klinken.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Michael Prins - Rivertown Fairytales - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

O-d-B schreef:

Dit dus. Ik kan hier niet zo heel veel mee omdat er weinig gebeurt, en omdat het vooral heel veel van hetzelfde is. Er gebeuren geen spannende dingen en het gaat eigenlijk nergens naar toe. De speelduur van dit album is dan ook redelijk lang, dat helpt natuurlijk ook niet mee. De albumversie van Close to You vind ik trouwens ook stukken minder dan de versie die hij speelde bij De Beste Singer Songwriter van Nederland

Tja, laten we eerlijk zijn. Prins is inmiddels bijna 30 en nog nooit is hij doorgebroken in Nederland, terwijl we genoeg nikszeggende singersongwriters hebben. Echt veel hoeven we dus niet van hem te verwachten, hij timmert geloof ik al aardige tijd aan de weg, maar echt beklijven doen zijn songs niet, op zijn hitje close to you na dan.

Het is een grote marketingtruc dat programma van Giel Beelen, leuk voor vrij vlakke singersongwriters dat ze zodoende ook aan de bak komen. Maar beter gaan mensen gewoon aandacht geven aan echt goede folkzangers (waar het programma naar zoekt, want singersongwriting is geen genre maar een proces van muziek maken). In Nederland hebben we bijvoorbeeld Kim Janssen, die onlangs nog een EP uitbracht.

Ik vraag me wel eens af wat voor rolberoerte ze krijgen als er iemand van het niveau van Kristian Matsson die studio binnenloopt en even een auditie neerzet hoe een man of vrouw alleen gewapend met gitaar en stem hoort te spelen....ach het zal wel oneerlijk zijn. Maar dit programma brengt niks meer voort dan niskzeggende artiesten. Al is Prins wel een betere winnaar dan Douwe Bob, die enkel heel saaie americana voortbracht die niet misstaat in de muziektent bij het dorpsfeest.

avatar van Lura
Who the hell is Kristian Mattson, of bedoel je soms Kristina Mattson? Niks over te vinden op internet. Hoeveel albums heeft deze dame dan al gemaakt? Over dit album heb ik trouwens geen oordeel omdat ik niet goed weet wat ik met deze gozer aan moet... nep of echt, ik weet het niet.

avatar van Gloeilamp
Kristian Mattson is The Tallest Man on Earth En daar is toch best wat over te vinden op internet.

avatar van Lura
O, wist ik veel, ken alleen zijn artiestennaam. Maakt aardige muziek, maar kon je met niets beter op de proppen komen, willemweetniet. Fabian Holland, die pas zijn debuut heeft uitgebracht, is bijvoorbeeld naar mijn bescheiden mening al een klasse beter dan Kristian Matsson alias The tallest man on earth.

avatar van Hendrik68
Ja, wie niet?

Deze Prins heeft de pech dat hij aan een TV wedstrijdje heeft meegedaan en bij voorbaat al neergesabeld wordt. Zijn voorganger Douwe Bob was inderdaad ook niet bepaald een reclame. In die zin is enige reserve misschien wel op zijn plaats. Naar mijn mening heeft Prins echter een alleraardigst album gemaakt. Hij maakt alleen de fout om het in het Engels te brengen, terwijl de uitspraak nogal belabberd is. Wat mij betreft had hij het in het Nederlands gedaan en alles wat compacter gehouden. Dus een nummertje of 10 minder. Maar hoe dan ook, dit valt best wel mee.

avatar van Lura
Pech of geluk met dat TV-wedstrijdje? Het lijkt me eerlijk gezegd het tweede, Hendrik. Hij loopt schijnbaar allang aan de weg te timmeren. En met dit programma heeft hij heel wat aandacht gegeneerd. En hoe groter de populariteit, hoe groter de kans bestaat op een kamp voorstanders en een kamp tegenstanders. Dat is de keerzijde van bekendheid. Maar voorlopig heeft hij wel een album in de winkel liggen, wat flink gepromoot wordt. Er zijn zat talenten die dat niet kunnen zeggen.

avatar van Hendrik68
Klopt. Ik doelde erop dat mensen dit bij voorbaat al niks vinden, terwijl je elke artiest gewoon op zijn prestaties moet beoordelen en niet op waar iemand vandaan komt. Je moet ergens beginnen toch? Dan ook nog met zo'n rare vergelijking komen als Matsson. Dikke kans dat Prins hem niet eens kent. Waarom zou hij ook.

avatar van Gloeilamp
De vergelijking met Mattson snap ik ook niet, want deze twee hebben compleet verschillende stemmen. Ik was bij De Beste Singer Songwriter juist erg onder de indruk van Michael, maar een heel album lang weet hij mij gewoon niet te boeien.

avatar van O-d-B
Vind het album wel wat beter worden, naarmate ik hem vaker geluisterd heb. Over dat programma, er zaten een aantal mindere tussen maar Michael Prins bleef mij wel boeien vanaf het begin. Al deze nummers (op Close to you en Poor Boys Blues na) zijn voor het programma al gemaakt en/of opgenomen. Hij heeft nu gewoon dankbaar gebruik gemaakt van het programma, maar het album was er sowieso gekomen.

avatar van keijzm73
Brrr.. Krakende versie op Spotify! En een dubbel album!! Why?

Americana folk. Muzikaal gezien snap ik vergelijking met Kristian Mattson (The Tallest Man on Earth) wel een beetje, maar het stemgeluid van Mattson is toch wel karakteristieker en zijn muziek meer dynamisch. Prins is wat dat betreft meer toegankelijk. Van wat ik tot nu toe heb gehoord ademt het voor mij heel erg de sfeer uit van Joe Purdy en James Vicent McMorrow. En neigt ook naar de sfeervolle muziek van Nick Drake en Bon Iver. Mooi! Maar waarom meteen zo'n overdosis? Eerst eens op zoek naar een meer zuivere versie... Ik ben geen purist, maar er zijn grenzen!

Mijn probleem ligt eigenlijk nog niet zozeer bij Prins zelf, die met zijn auditie liet zien wel iets te kunnen. Probleem ligt mij echt in het programma. Ik bedoelde met The Tallest Man on Earth dan ook geen vergelijking met Prins' muziek, maar meer dat het programma zo enthousiast is over vrij beperkte muzikanten die ze ook niet beter maken in de show. Daar zit voor mij ook de crux. Dat meisje van 16, Demira, daar zat wel wat in. Maar als niemand in zo'n show haar echt kan begeleiden wat heeft ze er dan aan? Ik wil niet zeggen dat iedereen er met begeleiding is gekomen in de muziekwereld, maar als je niet de juiste mensen om je heen verzamelt, zul je nooit iets van de grond krijgen. Dan heb je enkel je naam mee en niet je kwaliteiten, zoals deze Michael Prins. Dat lijkt me niet de bedoeling. Nu moet er gejaagd door de markt natuurlijk zo snel mogelijk een album komen. Prins had nog wel wat op de plank staan dus daar was dan een dubbelalbum. Hapklaar, snel, commercieel. Niet iets dat past bij een bebaarde en verlegen man achter zijn gitaar of piano. Daarom voelt het ook zo nep aan. En dat is zonde, want de stem is prima.

Het programma heeft meer mensen uit de folk en indie nodig. Waarom niet mensen als Eefje de Visser, I am Oak, Yori Swart etc in de jury? Dat is toch de muziek waarop gemikt moet worden. Zodra iemand snel op een gitaar begint te rammen en het folky klinkt begint de jury vergelijkingen met Mumford and Sons te trekken, alsof er niets anders te bedenken valt in de folkwereld! Wat ook leuk was geweest, was het uitnodigen van buitenlandse, onbekende songwriters, die dan meejureren. Zo breng je ideeën, inspiratie en echte vakkennis op gang. Hoe goed sommige mensen ook zijn die langskomen in het programma, het gaat bij de echte akoestische songwriter niet om de hitjes, maar om de platen het geheel. Daar kan soms een hitje tussen zitten, maar dat is niet het doel.

willemweetniet schreef:

Door het meisje van 16 aan te halen, sla je voor mij nou net de plank mis. Dat was een van de minste. Bar slechte uitspraak, geforceerd accent, leunde constant op hetzelfde concept van haar nummers. Juist Michael Prins sprong eruit door "ervarenheid", For what it's worth.

Het snel commercieel ben ik totaal niet met je eens. In geen geval probeert Michael hier een album vol met hits te creëren. Trekt z'n eigen lijn, met zijn eigen invloeden. En wat ik al eerder zei, hij had de nummers al klaar, was al bezig met opnamen en is tussendoor met het programma bezig geweest. Niks gejaagd door de markt, sommige nummers waren al 10 jaar oud en dus ook niks snel, hapklaar en commercieel.

Het programma biedt ook geen platencontract aan en de winnaar zit zodoende nergens aan vast. Doet hij niks met zijn winst in het programma, dan is dat hem ook goed recht.

In die zien vind ik je overhaaste conclusies trekken, dat jij de muziek niks vindt is je goed recht.

Vond zijn nummers bij DBSSW wel aardig, dus met grote interesse naar dit album zitten luisteren. En vind het eerlijk gezegd een beetje tegenvallen! Nummers lijken qua stijl allemaal wel heel erg op elkaar. Leuk voor de liefhebber van slow ballads.

avatar van clayhill
Kom op guys. Wat positiever over dit Nederlandse talent. Misschien weet ie het zelf niet maar de mosterd, qua stemgeluid, haalt ie bij Gavin Clark (voorheen Sunhouse, Clayhill - gast bij UNKLE). Luister maar eens naar :
YouTube - Sunhouse - Crazy on the weekend Glastonbury 1998

avatar van Gloeilamp
Waarom positiever? Ik zeg dit echt niet omdat ik Michael een vervelende gast vind met een slechte stem, integendeel. Michael heeft een hele goede stem, maar een heel album lang is gewoon teveel van het goede.

vind het jammer dat er tot nu toe zo weinig over dit album is gepost. Vind het namelijk echt heel mooi en ik kan het niet opzetten terwijl ik iets anders aan het doen ben; wordt dan wel echt gedwongen om te luisteren. Mooie ingetogen muziek die wel voor vinyl gemaakt lijkt te zijn; overigens valt het daarbij ook wat minder op dat het zo'n lang album is.

avatar van Oepsje
Gloeilamp schreef:

Helemaal mee eens. Het album duurt gewoon veel te lang, wellicht ook door het gebrek aan echte variatie, waardoor de latere nummers totaal niet meer overkomen. Zijn stem is echt prima en hij had mijns inziens ook beter een selectie van de nummers kunnen maken en een cd'tje met de helft van de nummers kunnen releasen.
Voor nu maar in de playlist zetten en af en toe een nummertje op voorbij horen komen in de shuffle, dan is het prima.

Trui76 schreef:
vind het jammer dat er tot nu toe zo weinig over dit album is gepost.

Je vindt dat er te weinig over dit album is gepost, Trui76? Dat valt toch wel mee. Er staan hier zoveel prachtige cd's op MusicMeter vermeld waar nog nooit een berichtje voor is geplaatst en volgens mij nog eens mooier zijn dan dit album. Tja, hoe relatief is dan weinig?!

Te gekke plaat! Ik houd van alle songs met piano!
Ik lees bij alle trackinglist een nummer 21, Landing!
Ik heb hem gekocht maar deze staat er bij mij niet op hoor.
Ook op Spotify en momenteel op Luisterpaal staat deze nummer 21 er niet op.

Iemand enig idee

avatar van Aurum
Een heel album teveel van het goede? Neuh, vind ik niet.
Mooi herfst/winterplaatje dit, voor de donkere dagen.

Dikke 3,5* (met kans op 4*) wat mij betreft.

avatar van Running On Empty
Nog helemaal niets van gehoord maar zijn stem kennende van de televisie verwacht ik een hele mooie sfeervolle plaat.

Prachtig album. Mooie, donkere, ingetogen, meeslepende liedjes. Moest hem even twee, drie keer horen, maar nu vind ik hem briljant.

avatar van edeleteee
Wij zijn inmiddels in de ban van dit album! Ik moet toegeven dat bij de eerste keren het een wat sombere en depressieve plaat lijkt en dat de nummers in zekere zin wat hetzelfde lijken omdat de tendens van alle nummers rustig en ingetogen is. Maar als je de plaat wat vaker beluistert, verrast het wel degelijk en is iedere song een juweeltje op zich. Ik vind deze man ongehoord muzikaal en van wereldklasse. Het is onze favoriete plaat om 's avonds met een wijntje in een heerlijke Zen mood te komen. Opvallend is het dat mijn zoontjes van 7 en 5 zelfs vragen of we dat mooie cd'tje nog een keer kunnen afspelen omdat ze er zo lekker rustig bij kunnen spelen en kleuren: "mooi muziekje mam!'. Het is absoluut geen cd waar je met een upbeat tempo de energie voelt stromen en eens lekker aan de slag gaat, het is meer een cd om te landen en op alle fronten "thuis" te komen, heerlijk! Ik zou zeggen, gooi 'm eens op de repeat en geef het een kans, 't is het dubbel en dwars waard! Of de man nou bekend is geworden bij "singer songwriter", wat er ook over dat programma te zeggen is, 't maakt deze man niet minder getalenteerd, toch?

avatar van WesselJoosten
Een album waar zo veel meer in het kunnen zitten. Door de lengte zitten er een aantal nummers in de me vrij weinig doen. Er zijn ook een aantal nummers die live of in andere versies stukken beter zijn. bijvoorbeeld 'Poor Boys Blues' en 'Close To You'. Dit album heeft zeker een aantal nummers die boven de rest uitsteken, zoals 'Story' en 'Lover And A Man; Helaas blijft ie steken op een 3,5 voor mij.

avatar van Aurum
Ik blijf deze toch wel geregeld draaien hoor. Wat een pareltjes staan erop, zoals "For You", "Just Life", "Lover and a Man" en het fantastische "All I See Is You" (kippenvel!).

Verhoogd naar 4*. Razendknap om zo'n volwassen debuutalbum af te leveren.

(verwijderd)
Het album is misschien niet perfect in elkaar gezet en heeft geen kop en staart, maar is mijn favoriete album ooit. Ik heb iets met Michael Prins en dat kan ik niet ter woorden brengen. Een sfeer, maar zeker ook de kwaliteit van de muziek. Ik denk dat iedereen uit zijn collectie een album heeft dat je altijd op kunt zetten en door wordt meegenomen naar een andere plek. Een muzikant die je aanspreekt in alles wat hij/zij doet, voor mij is dat Michael Prins!