Mike Oldfield - Tr3s Lunas (2002)

Alternatieve titel: Tres Lunas

Label: Warner Bros.

1. Misty (3:59)
  2. No Mans Land (6:08)
  3. Return to the Origin (4:39)
  4. Landfall (2:19)
  5. Viper (4:32)
  6. Turtle Island (3:40)
  7. To Be Free (4:21)
  8. Fire Fly (3:46)
  9. Tr3s Lunas (4:35)
  10. Daydream (2:15)
  11. Thou Art in Heaven (5:22)
  12. Sirius (5:47)
  13. No Mans Land [Reprise] (2:56)
  14. To Be Free [Radio Edit] (3:56)
avatar van John Doe
Oke in het woord 'drie' mag je de 'e' een keer vervangen door een '3' maar dit rechtvaardigt niet een generatie die het bij elk woord doet tegenwoordig.

Ed
wat een heerlijke cd is dit.
lekker chillen!!

EDM
Een saai album. Mike Oldfield heeft met het nieuwste album Light+Shade bewezen dat hij beter kan in de chill out scene.
Een 'slip of the music writers ballpoint' zullen we maar zeggen.

De plaat heeft zijn goede momenten (Turtle Island, Daydream, Sirius), maar kabbelt hoofdzakelijk saai en ongeïnspireerd verder naar.... ja, waar naartoe eigenlijk?

avatar van Saldek
Bij dit album zit een zeker 'Tres Lunas' - spel. Volgens mij is mijn pc te traag voor dat ding. Krijg met 't spel wat landschappen te zien maar door de traagheid van mijn pc kom ik niet echt ver. Dit album vind ik overigens wat minder. Als achtergrondmuziek is het wel ok, maar om te luisteren maakt het een wat suffige indruk 2,5

avatar van Hans Brouwer
U kent ze vast wel, van die ruimtes zoals bijvoorbeeld de toiletten van een willekeurig Van Der Valk restaurant, waar ze van die nietszeggende achtergrond muziek draaien. Deze cd van Mike Oldfield kan daar ook prima ten gehore worden gebracht. Ik ben een héél groot liehebber van de muziek van Mike maar aan deze cd "Tr3s Lunas" zit nou werkelijk reuk nog smaak aan . In de prullenbak met dat schijfje. Oh nee, morgen verkopen op een rommelmarkt . Wie biedt

avatar van musicboy
Hans Brouwer schreef:

Dat is nu echt een overdreven reactie. Ok, het album is naar Mikes maatstaven middelmatig, maar prullenbak- en rommelmarktzinnetjes zijn overdreven. Die prullenbak zit al vol met wat er wel hoort, van Nirvana tot Eminen.

avatar van Saldek
Inderdaad, voordat ik deze in de prullebak gooi wil ik eerst een snellere p.c. hebben om het bijbehorende spel te kunnen spelen. Wie weet heb ik dan nog iets waar voor mijn geld. Maar als het spel óók niets is.............
Neeeee.....zo erg is het niet. Maar zoals Hans Brouwer ook reeds zei is het niet veel zeggende achtergrondmuziek. Kan 'm prima aanhoren, maar dan wel tijdens een hobbie of tijdens een boek ofzo. Mij zegt deze ook niet zoveel.....

avatar van battersea
lekker luisterplaatje. Geen goed representatief voor Meneer Oldfield. Maar sommige truukjes zijn de moeite van het herhalen waard.

Misterfool
kan zelf erg genieten van mike oldfield maar dit is toch echt meer muziek voor een B-film.

avatar van Helicon
Op zich prima te nassen album van Oldfield. Zeker niet zijn beste, maar luistert gewoon lekker pretentieloos weg.

avatar van Bluebird
Inderdaad prima te genieten en het kost je tevens niet al te veel inspanning. Ambientachtige soundscape relaxmuziek die niet al te complex is maar zeer aangenaam en weer onmiskenbaar Oldfield.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Don't ever repeat the same trick twice!!

En dat is in het geval van Tr3s Lunas, in dit geval, deels waar.
De stijl die Mike Oldfield namelijk op dit album hanteert, een combinatie van chill out en ambient, is er eentje zoals die al eerder te horen was op jawel, het meesterwerk The Songs of Distant Earth.
Gezien het bijna onovertroffen niveau van dat album, zou je denken 'dit smaakt naar meer'. Echter haalt Tr3s Lunas in geen velden of wegen het niveau van The Songs Of Distant Earth.
Aan de ene kant best gek, aangezien Mike op Tr3s Lunas hetzelfde truukje toepast. Maar in dit geval werkt het toch niet helemaal, simpelweg omdat de kracht, het imposante karakter en het niveau van de composities zoals te horen op The Songs of Distant Earth, hier niet aanwezig zijn.

En toch is Tr3s Lunas best een lekker album. De herkenbare gitaarpartijen zijn als vanouds aanwezig en daardoor klinkt e.e.a. herkenbaar en vertrouwd. Het luistert lekker weg en gek genoeg vooral op de achtergrond is dit best een genietbaar album. Echter blijven compositorische hoogstandjes dit keer uit. En ja, daardoor klinkt het inderdaad wat magertjes.

Vreemd genoeg is het het gezongen "To Be Free" wat ik het beste nummer van de plaat vind. Voor de rest is het allemaal vrij middelmatig wat de revue passeert, echter heeft het toch wel wat.

Kortom: geen hoogvlieger, maar zeker ook niet slecht. Een prima, luchtig tussendoortje waarmee Oldfield ook met een moderner geluid bewijst nog steeds een prima muzikant te zijn.

WPE
alleen nog 2,5 ster vanwege "to be free". Tranen schieten me in de ogen bij het beluisteren van dit album, van de muzikant die eens Tubular Bells, Hergest Ridge en (vooral) Ommadawn gemaakt heeft....

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
WPE schreef:

Bittere tranen, neem ik aan ?
En ach ja... "To Be Free" is inderdaad best goed te pruimen, maar dat vond ik persoonlijk meteen al.

WPE
ja!