Dan Reed Network - Dan Reed Network (1988)

Label: Mercury

1. World Has a Heart Too (1:17)
  2. Get to You (4:17)
  3. Ritual (4:24)
  4. Forgot to Make Her Mine (4:08)
  5. Tamin' the Wild Nights (4:14)
  6. I'm So Sorry (4:27)
  7. Resurrect (5:42)
  8. Baby Don't Fade (4:56)
  9. Human (3:40)
  10. Halfway Around the World (4:36)
  11. Rock You All Night Long (5:45)
  12. Tatiana (2:47)
avatar van VanDeGriend
Leuke toegankelijkeke rockplaat met funkinvloeden. Klinkt vandaag de dag helaas wat gedateerd. Bij opvolger Slam was de lol er al weer af. Niks meer van vernomen verder

avatar van Tribal Gathering
De tijd heeft toch flink geknaagd aan dit album. Destijds heb ik deze op basis van de bijna hit Get to You gekocht als vijftienjarig jochie. Hij is toen aardig grijs gedraaid.

Al doende leert men en blijkt dit toch niet erg goed overeind te blijven. De typische knallende eind jaren 80 drums overheersen bijna alles, af en toe scheurt er een gitaar doorheen en ook de synthesizers doen erg antiek aan. Als je dan bedenkt dat dit een soort popfunk moet zijn, dan zet je er toch je vraagtekens bij.

En dan kijk je op de hoes en zie je bij producer staan : Bruce Fairbairn en wordt alles duidelijk.

Ondanks dat bijna alles fout is wat fout kan zijn is dit stiekem toch wel een aardig album. De nummers zelf zijn op hun eigen simpele manier best leuk en bij mij in mijn cd kast is dit best een uniek album.

Ik heb hem staan op 2,5 ster maar als ik in de juiste mood ben is deze qua gevoel wel een dikke drie sterren waard.

Empyrium
Tribal Gathering schreef:

Er is helemaal niks mis met Bruce Fairbairn, alleen dat hij nu dood is. Ik wordt vaak misselijk van mensen die platen als zoiets zien als een jeugdzonde. Alles heeft zijn tijd, ook een artiest als Dan Reed.

avatar van Tribal Gathering
Empyrium schreef:

Dat moet je niet doen ; Ik ben niet graag verantwoordelijk voor lichamelijke ongemakken van andere mensen. Maar even serieus, je kan toch over iets heengroeien, vooral dingen die je goed vond toen je vijftien was. Er zijn best albums uit die tijd die ik nog steeds erg goed vind. Dit is er helaas niet 1 van.

Alles heeft zijn tijd, ook een artiest als Dan Reed.

Alleen is het voor de blijvertjes wat langer dan het nummer in de tipparade van Dan Reed. Maar dat is OK, die artiesten moeten er ook zijn.

avatar van Arjan Hut
Prima debuut, vandaag op cd gevonden voor 2 euro op een platenbeurs. Had hem eerst op (2e hands) lp, maar die was echt tot op kant b doorgesleten. De beide platen die hierna komen ook in bezit, lekkere funky, commerciele hardrock. Aan de eerdere commentaren te zien was men in de noughties nog allergisch voor de jaren 80. Hoe anders is dat anno 2023. En terecht! Dan Reed Network is alweer een aantal jaren actief.

avatar van vielip
Meegenomen op een beurs onlangs. Hoes en ivnyl nog in zeer mooie staat dus voor €4,- kon ik m niet laten liggen vond ik. Kende eigenlijk alleen de naam van de band en dat ze in de tweede helft van de jaren 80 vaak op goede kritieken konden rekenen. Maar dus nooit muziek van gehoord voor zover ik me kan heugen. En na het draaien van de lp heb ik eerlijk gezegd ook niet zo heel veel gemist. Het is mij té funky en te weinig rock in de meeste nummers. Wel een goede stem en qua ideeën is het ook wel interessant. Ik ga 'm zeker nog een paar keer draaien. Wie weet...